در گفت‌وگوی پانا با یک معاون آموزشی؛

رجبی: خانواده‌ها ریسک ابتلا به کرونا را به جان خریدند چون توان خرید گوشی هوشمند را ندارند

دانش آموزان خود را برای آموزش غیرحضوری آماده کرده بودند و برایشان قابل باور نبود که در این وضعیت به مدرسه بروند/تجربه نیمسال قبل، نگرانی بسیاری از معلمان و والدین را برای ورود به پایه جدید تحصیلی افزایش داد

تهران (پانا) - عاطفه رجبی معلم و معاون آموزشی شاغل در یکی از مدارس کشور از تجربه بازگشایی مدارس با رویکرد آموزش ترکیبی می‌گوید و از دیدگاه معلم، دانش‌آموز و خانواده‌ها به بررسی موضوع می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۱۲۴۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
رجبی: خانواده‌ها ریسک ابتلا به کرونا را به جان خریدند چون توان خرید گوشی هوشمند  را ندارند

با آغاز سال تحصیلی جدید رویکرد آموزش ترکیبی در بسیاری از نقاط کشور در پیش گرفته شده است که ترکیبی از کلاس‌های کوتاه حضوری و آموزش‌های آنلاین به همراه مدرسه تلویزیونی و برخی روش‌های کمکی دیگر است. علی‌رغم زمان نسبتا کوتاهی که از بازگشایی مدارس می‌گذرد بازخوردهای گوناگونی از این شیوه جدید آموزشی در فضای عمومی کشور و رسانه‌ها منعکس شده است که خود نشان از حساسیت موضوع و گستردگی دایره مخاطبان آن دارد.

شیوه آموزش‌ ترکیبی به عنوان مناسب‌ترین گزینه‌ای که پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت کشور قرار داشته است، باتوجه به سابقه کوتاه‌مدت و روش‌های نیازموده، زیر ذره‌بین صاحب‌نظران، معلمان، والدین دانش‌آموزان و مهم‌تر از همه خود دانش‌آموزان قرار گرفته است تا پس از بررسی، نقاط قوت و ضعف آن آشکار شود تا در طراحی شیوه‌های بدیع آموزشی چراغ راه مدیران و نهادهای تصمیم‌گیرنده قرار گیرد.

معلمان و مدیران مدارس سراسر کشور که از نیمه دوم سال گذشته تا امروز در خط مقدم این جهاد آموزشی قرار گرفته‌اند یکی از مراجع ذی‌صلاح برای اظهارنظر درباره این شیوه آموزشی و شناخت ضعف‌ها و قوت‌های آن به شمار می‌روند.

عاطفه رجبی معاون آموزشی و دبیر یکی از مدارس متوسطه اول در شهر ورامین، که خود از پیشگامان آغاز آموزش‌های غیرحضوری با استفاده از امکانات فضای مجازی در نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته است و یکی از جهادگران آموزشی در مقابله با بحران همه‌گیری کرونا محسوب می‌شود در گفت‌وگو با پانا درباره تجربه خود از آغاز سال تحصیلی جدید و نحوه ساماندهی کلاس‌ها و شروع آموزش‌ها را تجربه‌ای گیج‌کننده و اضطراب‌آور برای اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان توصیف می‌کند و درباره نحوه آغاز این شیوه آموزشی در مدارس می‌گوید: «طبق دستورالعملی که 2 روز مانده به شروع سال تحصیلی به ما ابلاغ شد و بر اساس آن تهران جز مناطق زرد قرار گرفت، هر یک از کلاس‌ها را به دو گروه 10 تا 15 نفره تقسیم کردیم و سعی کردیم طی مدتی که به بازگشایی مدارس در 15 شهریورماه مانده است به دانش‌آموزان و خانواده‌ها درباره نحوه حضور در مدرسه در دو گروه زوج و فرد اطلاع‌رسانی کنیم.»

بسیاری از خانواده‌ها با آموزش حضوری فرزندشان موافقند زیرا توان خرید گوشی هوشمند و بسته‌های اینترنت را ندارند

وی درباره مشکلاتی که مدارس در توجیه خانواده‌ها درباره شروع آموزش‌های ترکیبی داشتند اظهار کرد: «زمان زیادی لازم بود تا مفهوم گروه زوج و فرد را به بچه‌ها و خانواده‌شان تفهیم کنیم. از طرفی خانواده‌ها دچار اضطراب و سرگردانی شده بودند چون تا همین چندروز پیش در خبرها می‌دیدند که تهران منطقه قرمز بوده و آموزش مدارس هم به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد، اما به ناگاه همه چیز عوض شد، تهران وضعیت زرد قرار گرفت و قرار شد دانش‌آموزان به مدرسه بروند و پشت میز کلاس‌ها بنشینند. خانواده‌ها نمی‌دانستند با چه اطمینانی فرزندشان را به مدرسه بفرستند و انبوهی از سوالات و ابهامات آنها را سرگردان کرده بود. آیا مدرسه طبق پروتکل‌ها ضدعفونی می‌شود؟ آیا بهداشت مدارس با پروتکل‌های ابلاغی همخوانی دارد؟ آیا بچه‌ها درباره رعایت پروتکل‌ها توجیه هستند؟ آیا بچه‌ها می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند؟ و ... سوالاتی از این دست ذهنشان را مشغول کرده بود. از طرف دیگر هم دانش‌آموزان و هم خانواده‌ها دوست داشتند به مدرسه بروند و از شادابی محیط کلاس بهره ببرند.»

رجبی اضافه کرد: «در این میان خانواده‌هایی داشتیم که با مشکل بیماری‌های زمینه‌ای دست به گریبان بودند بنابراین از حضور در مدرسه منع شدند. اما مهم‌ترین مشکلی که خانواده‌های بسیاری با آن درگیر هستند نبود امکانات لازم برای آموزش‌های آنلاین است. بسیاری از خانواده‌ها حاضر شدند ریسک ابتلا به کرونا را به جان بخرند و فرزندشان را به کلاس حضوری بفرستند چون به هیچ وجه توان خرید گوشی هوشمند و بسته‌های اینترنت را ندارند.»

بچه‌ها خود را برای آموزش غیرحضوری آماده کرده بودند

این معاون مدرسه در پاسخ به این سوال که «آیا همه اینها به معنی عدم آمادگی دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی جدید است؟» گفت: «بچه‌ها برای این شیوه آموزشی آمادگی نداشتند چون باتوجه به وضعیت قرمز و پیش‌بینی رسانه‌ها و حتی اخباری که از جانب مسئولان مدارس به آنها می‌رسید بچه‌ها خود را برای آموزش غیرحضوری آماده کرده بودند و برای آنها قابل باور نبود که در این وضعیت به مدرسه بروند.»

وی درباره مواجهه دانش‌آموزان اقشار محروم با شیوه آموزش غیرحضوری گفت: «بعضی همکاران ما برای دانش‌آموزانی که توان خرید گوشی و تبلت نداشتند، دروس را به صورت ضبط ‌شده بر سی‌دی یا فلش مموری در اختیار این دسته از دانش‌آموزان قرار دادند اما متاسفانه بسیاری از‌ آنها دستگاه تلویزیون یا ویدئو پلیر برای دیدن این فایل‌ها ندارند.»

امکان حضور و غیاب یکی از بهترین قابلیت‌های نسخه جدید اپلیکیشن شاد است

رجبی در پاسخ به پرسشی درباره اپلیکیشن شاد و مشکلات احتمالی این نرم‌افزار آموزشی در سال جدید گفت: «اپلیکیشن شاد در بعضی ساعت‌ها از سرعت لازم برای انتقال مباحث آموزشی برخوردار نیست. مثلا همین چند روز پیش که دیدار وزیر آموزش و پرورش با مدیران مدارس به صورت زنده از شاد پخش می‌شد، صدا و تصویر بارها قطع و وصل می‌شد که امیدوارم به زودی این مشکلات نیز رفع شود.»

این دبیر دوره متوسطه درباره نسخه جدید شبکه شاد و امکاناتی که برای تسهیل امر آموزش به آن افزوده شده است اظهار کرد: «طی مدت کوتاهی که من و همکارانم از نسخه جدید شاد استفاده کردیم می‌توانم آن را متوسط ارزیابی کنم. البته ممکن است طی روزهای آینده مشکلاتی که درخصوص سرعت شبکه وجود دارد رفع شود ولی فعلا سرعت شبکه برای تماس تصویری و ارسال فایل‌ها در بعضی ساعات خوب و در بعضی ساعات ضعیف است. یکی از بهترین امکاناتی که به شاد جدید اضافه شده است قابلیت حضور و غیاب است که آن را بسیار مفید و موثر دیدم.»

دو زنگ 35 دقیقه‌ای در هفته برای آموزش بعضی دروس مهم کافی نیست

وی یکی دیگر از مشکلات آموزش‌های ترکیبی را در محدودیت زمانی کلاس‌ها عنوان کرد و گفت: «با اجرای طرح زوج و فرد و شیوه آموزش ترکیبی همکارانی که دروس سنگینی مثل ریاضی را تدریس می‌کنند مجبورند طی دو زنگ 35 دقیقه ای مباحث آن روز را برای دانش‌آموزان کلاس حضوری و نیز دانش‌آموزان کلاس آنلاین تدریس کنند. اینجاست که دیگر زمانی برای پرسش و پاسخ کلاسی، ارزشیابی، رفع اشکالات دانش‌آموزان و کسب شناخت از دانش‌آموزان دست نمی‌دهد.»

رجبی در پاسخ به این پرسش که «تجربه آموزش‌های آنلاین در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 را چطور ارزیابی می‌کنید؟» گفت: «نیمسال دوم 98-99 تجربه‌ای سنگین و در عین حال بدیع بود. با تعطیلی مدارس و آغاز آموزش‌های آنلاین مشکلی به نام دروس پرحجم و ارزشیابی‌های غیرواقعی خود را نشان داد تا جایی که نگرانی بسیاری از معلمان و والدین را برای ورود به پایه جدید تحصیلی افزایش داد.»

این معلم در پایان ابراز امیدواری کرد آموزش و پرورش کشور در سال تحصیلی جدید راهکارهای مناسب و در عین حال عینی و واقعی برای همه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها پیدا کند تا همگی از این شک و دودلی و اضطراب و بلاتکلیفی در امان بمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار