پیدا و پنهان اولین نشست خبری آقای دیپلمات؛ «ننویسید ظریف عصبانی بود»

صداوسیما نشست خبری ظریف را به طور کامل پخش نکرد

تهران (پانا) - نشست مطبوعاتی محمدجواد ظریف ظهر امروز در حالی برگزار شد که این اولین نشست خبری او با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی بعد از انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با 232 رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 92 تا کنون به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۹۴۴۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
پیدا و پنهان اولین نشست خبری آقای دیپلمات؛ «ننویسید ظریف عصبانی بود»

یکی از نکات قابل توجه رخ‌داده پیش از آغاز نشست خبری ظریف، حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در محل وزارت امور خارجه و گفت‌وگویش با او بود. لاریجانی که مقامی بالاتر از ظریف دارد به منظور دلجویی از ظریف و اعلام حمایت خود از او در ساختمان وزارت امور خارجه حاضر شد. (اینجا بخوانید)

بعد از پایان دیدار لاریجانی و ظریف، او به سالنی آمد که برای نشست خبری‌اش در نظر گرفته شده بود. مطابق انتظار سالن مملو از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی بود ولی نکته غیرقابل پیش‌بینی، حضور مسئولان دولتی در این نشست خبری بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، خدادی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در کنار سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه از جمله حاضران در این نشست خبری محسوب می‌شوند.

وقتی ظریف رسانه می‌شود

سخنگوی دولت در جریان اظهارات خود در این نشست که همزمان با قدردانی از خبرنگاران حاضر صورت گرفت، تاکید کرد: «ظریف هم یک رسانه است، هم تولید محتوا می‌کند و هم ابزار انتقال پیام است و هم مثل همه رسانه‌ها که در تولید محتوا تا انتقال پیام که دچار پارازیت می‌شود او هم دچار پارازیت می‌شود. اما باید پارازیت‌ها را از رسانه ملی بگیریم و نگدازیم پارازیت‌های داخلی کاری کند که این رسانه خوب و عظیم ما صدایش شنیده نشود.»

او همچنین گفت: «شما حق ندارید دلتان از نامهربانی‌ها و خصومت‌ها بگیرد، هر چه بیشتر خصومت کنند با شما بیشتر در دل و روح جامعه ایرانی جای خواهید داشت.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «بعد از برجام وقتی در اجلاس‌هایی حضور می‌یافتم در میان مقاماتی که در مسند سیاسی و اقتصادی بودند، بازتاب نگاه‌ و تغییر فضا ناشی از اقدامات ظریف و برجام را احساس می‌کردم. در هیچ دوره‌ای این گونه کاخ سفید علیه ایران و دولت - ملت بسیج نشده بود و در هیچ دوره‌ای این‌گونه براندازان اسلحه به‌ دست داخلی در کاخ سفید به همراه دشمنان خارجی حضور نداشتند. در هیچ دوره‌ای دشمنان بر عملیات روانی علیه ایران اینگونه مسلط نشده بودند. امروز این خاک ما نیست که مورد هجوم قرار گرفته، بلکه معیشت‌ها و زیست کرامت انسانی مورد هجوم است.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «امروز دشمن می‌خواهد در خانه و خانواده و افکار عمومی و بیمارستان‌ها دشمنی خود را ابراز کند. در این حال باز هم فکر می‌کنم در هیچ دوره‌ای این طور افکار عمومی ما متوجه سیاست خارجی نبوده و افکار عمومی در معرض تناقض‌های با منفعت‌های کوتاه‌مدت وجود نداشته است؛ اما جامعه و افکار عمومی برای مقابله با خصومت‌ها به شدت تاب‌آور است.»

ربیعی تصریح کرد: «امروز ایران به تلاش‌های رسانه‌ای ما معطوف است و به درستی رسانه‌ها سربازان خط اول این مبارزه‌ هستند. کلاشینکف‌ها و تانک‌های چیفتن قلم‌ها و نوشته‌های ماست و اگر مرزی فرو بریزد از میان قلم‌های ما فرو ریخته است.»

ظریف خبرنگار ماهری است

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، نیز ادامه در برنامه گرامیداشت روز خبرنگار در وزارت امور خارجه اظهار کرد: «برای موفقیت آقای ظریف که در این مصاف خبری به عنوان چهره‌تمام‌نمای خبری ظاهر شده‌اند، آرزوی توفیق داریم. امیدوارم از ظرفیت آموزشی ایشان در محیط بین‌الملل استفاده کنیم. در دفاع از ایران و انقلاب اسلامی همراه و همدل هم باشیم.»

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت : «محمدجواد ظریف یک خبرنگارحرفه‌ای و تمام‌عیار است. قدرت آقای ظریف تبین محتوا مبتنی بر شناخت است و در عرصه‌های بین‌المللی جریان ساز است. ما به عنوان عضوی از جامعه خبری ایران به شما می‌بالیم. شما یک خبرنگار ماهری هستید که در انجام وظیفه خود در حوزه دیپلماسی عمومی موفق عمل کرده اید.»

گاندوهای داخلی و کابوهای خارجی

سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، دیگر سخنران این مراسم بود که با حضور در وزارت امور خارجه و گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: «اردیبهشت 99، حدود 40 سال می‌شود که این مسئولیت را بر عهده دارم. ای کاش در میان کسانی که قرار بود در این جلسه صحبت کنند نماینده‌ای از خبرنگاران هم می‌آمد و صحبت می‌کرد.»

او در ادامه ظریف را خطاب قرار داد و گفت: «ما شما را خیلی دوست داریم، من منویات قلبی خودم را که از صمیم قلب اعتقاد دارم، نوشته‌ام.» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در ادامه به قرائت یادداشت خود پرداخت که در بخشی از آن آمده بود:

«محمد جواد ظریف در خانواده‌ای مومن و دین‌باور زاده شد، ظریف پدیده کم‌نظیر عصر ماست، بهترین و داناترین و پرکارترین وزیر امور خارجه از زمان تاسیس این وزارت‌خانه است.

مفتخریم که رهبری بارها و بارها دین‌باوری و میهن دوستی او را ستودند.

ظریف یک تنه و یک سره در برابر گاندوهای داخلی و کابوهای خارجی ایستاد به گونه‌ای که دشمن متخاصم چاره‌ای جز تحریم او نداشت.»

تعهد برای عدم کاندیداتوری

بعد از این اظهارات نوبت به گفته‌های وزیر امور خارجه ایران رسید. او در جریان اظهاراتش به مسائلی چون تحریم خود از سوی ایالات متحده آمریکا، تحریم ایران، مذاکره تهران و واشنگتن، رابطه ایران و عربستان پرداخت (اینجا بخوانید) . با این حال یکی از نکات قابل توجه این نشست پاسخ ظریف به سوالی درباره انتخابات 1400 بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در طول سال‌های اخیر باتوجه به محبوبیتش میان اقشار مختلف مردم همواره یکی از گزینه‌های کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 در نظر گرفته شده است، پاسخ به سوالی در همین زمینه بیان کرد: «من آن کار (ریاست‌جمهوری) را بلد نیستم و دنبال آن نمی‌روم بنابراین به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ امروز مانع کار ما نشوید. اگر خواستید محضر می‌آیم و تعهد می‌دهم که ۱۴۰۰ یا در منزل هستم یا دانشگاه.»

اقدام عجیب صداوسیما

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که اخیرا با پخش سریال گاندو که در بخش‌هایی از آن به تخریب وزیر امور خارجه ایران پرداخته بود و به همین منظور انتقادات فراوانی را به خود دیده بود، اقدام به پخش زنده نشست خبری ظریف کرد ولی این نشست نه تنها به طور کامل و تا پایان آن پخش نشد بلکه سوالات برخی رسانه‌ها درباره موضوعاتی چون رابطه ایران و عربستان نیز از صداوسیمای ایران پخش نشد.

رسانه ملی تا کنون دلیلی برای این اقدام خود اعلام نکرده است ولی کاربران شبکه‌های اجتماعی پخش نکردننشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه به طور کامل را مصداق سانسور دانستندو به انتقاد از صداوسیمای جمهوری اسلامی پرداختند.

ننویسید ظریف عصبانی بود

نکته قابل تامل دیگر این نشست اظهارات ظریف بود. او مطابق معمول با زبان بدن خاص خود به سوالات پاسخ می‌گفت و در مقاطعی تن صدایش بالاتر از حد معمول می‌رفت. او که بارها و بارها شاهد بیان واژگانی نظیر عصبانیت وزیر امور خارجه در رسانه‌ها بود این بار به منظور جلوگیری از انتشار چنین مطالبی گفت: «ننویسید ظریف عصبانی بود؛ اصلا عصبانی نیستم.»

او همچنین بیان کرد: «آن‌قدر همهمه هست مجبورم داد بزنم؛ مثل مجلس که اصلا به حرف آدم گوش نمی‌کنند بعد می‌گویند ظریف عصبانی بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار