مدیرکل آموزش و پرورش گیلان:
پژوهش زیربنای محکم آموزشوپرورش است
گیلان(پانا) _مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، پژوهش را زیربنای محکم نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: تحقق عدالت آموزشی و بهرهمندی برابر دانشآموزان از فرصتهای یادگیری با پژوهش امکانپذیر است.
نرگس دستیار، مدیرکل آموزش وپرورش گیلان در آیین اختتامیه هفته پژوهش که در سالن «محنای» ناحیه یک رشت برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر انقلاب بارها تأکید کردهاند که آموزش بدون پژوهش، آموزشی سطحی خواهد بود. به باور ایشان، دانشآموز و دانشجو باید روحیه پرسشگری، تحقیق و نوآوری را از همان سالهای ابتدایی آموزش فرا بگیرد.
دستیار، پژوهش را زیربنای محکم نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: تحقق عدالت آموزشی و بهرهمندی برابر دانشآموزان از فرصتهای یادگیری، بدون پژوهش، شناخت دقیق چالشها و تبیین صحیح نظام مسائل امکانپذیر نیست.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای متنوع علمی، انسانی و اجرایی افزود: پژوهشمحوری و تصمیمگیری مبتنی بر داده و شواهد میتواند زمینهساز ارتقای کیفیت آموزشوپرورش و پاسخگویی مؤثر به نیازهای متغیر جامعه آموزشی می باشد.
در ادامه علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزشوپرورش، دراین مراسم به ضرورت حساسسازی نگاهها نسبت به پژوهش تأکید کرد و گفت: در شرایط امروز، توجه عمیق و هدفمند به پژوهش بیش از هر زمان دیگری ضروری است. پژوهشگر با طرح پرسشها و پرداختن به سؤالهای بیپاسخ، ذهنها را خانه تکانی میکند و مسیرهای تازهای برای فهم و حل مسائل میگشاید.
وی با اشاره به جایگاه والای علم و تحقیق در مکتب اسلام افزود: در اندیشه اسلامی، علم و پژوهش از ارزش والایی برخوردار است و همواره انسان به تفکر، تعقل و پرسشگری دعوت شده است.
محبی تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور باید پژوهش محور شود؛ چراکه تنها در سایه تصمیمگیری مبتنی بر پژوهش و شواهد علمی میتوان ضعفها و چالشهای اساسی کشور را شناسایی و برای رفع آنها راهکارهای مؤثر ارائه داد. وی خاطرنشان کرد: بهترین نوع تربیت، تربیتی است که با ایجاد مسئله و شکلگیری سؤال در ذهن متربی آغاز شود؛ زیرا پرسش، نقطه شروع یادگیری، خلاقیت و نوآوری است.
ارسال دیدگاه