حضور هنرمندان، کنشگران و شاعران تالش بر سر مزار پدر شعر شناسی تالش

گیلان(پانا)_ جمعی از هنرمندان، کنشگران، شاعران و اهالی فرهنگ و ادب تالش با حضور بر سر مزار زنده‌یاد دکتر علی عبدلی ضمن دیدار با خانواده وی، یاد و خاطره پدر تالش‌شناسی ایران را گرامی داشتند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
حضور هنرمندان، کنشگران و شاعران تالش بر سر مزار پدر شعر شناسی تالش

به گزارش پانا،در این مراسم جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را قرائت کردند.

زنده یاد دکتر علی عبدلی پژوهشگر، نویسنده و شاعر تالشی در زمینه شناخت اقوام تالش و تات فعالیت می کرد. او کارهای تحقیقاتی و پژوهشی خود را از از اوایل دهه ۵۰ شمسی آغاز کرد و حدود ۲۵ عنوان کتاب و دهها مقاله پژوهشی در زمینه‌های زبان تالشی و تاتی، تاریخ، فرهنگ، ادبیات وقوم تالش به چاپ رساند و ۲ مجموعه شعر به زبانهای فارسی و تالشی- تاتی دارد که چاپ و منتشرشده‌است.

عبدلی در سال ۱۳۷۱ به پاس پایه گذاری تالش شناسی در ایران، موفق به دریافت درجه دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان شد. چند ماه پس از دریافت دکترا از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان نخستین نشریه تالش "در دوره جدید " تحت عنوان ویژه تالش و در سال ۱۳۷۳ کتاب نظری به جامعه عشایری تالش را منتشر کرد.

کتاب تاریخ کادوس‌ها از جمله کتاب های عبدلی بود که مورد استقبال عامه مردم و بسیاری از پژوهشگران و ایران‌شناسان قرار گرفت. این کتاب چند سال بعد به زبان ترکی ترجمه و در باکو منتشر شد.

در سال ۱۳۸۰ کتاب‌های فرهنگ تطبیقی تالشی – تاتی – آذری را به پیشنهاد احسان یارشاطر به رشته تحریر در آورد بعد از آن ضمن انتشار کتب دیگر در رابطه با تات و تالش در سال ۱۳۸۳ جایزه ادبی دکتر معین را دریافت کرد.

در سال ۱۳۸۴ موسسه تالش شناسی را بنیان گذاشت مدخل قوم تالش در دائرهالمعارف بزرگ اسلامی به قلم این پژوهشگر نگاشته شده‌است. عبدلی در سال ۱۳۸۷ در شانزدهمین جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما دیپلم افتخار بهترین پژوهشگر از سازمان صدا و سیما دریافت کرد و ۱۲ مهر ۱۳۹۱ نیز از سوی شورای عالی دانشگاه‌های دولتی ارمنستان مدال علمی درجه ۲ خود به علی عبدلی اعطاء شد.

دانش آموز خبر نگار :هستی پور علی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار