رئیس سازمان دانش آموزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:

لزوم تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان از طریق فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی

لوداب (پانا) - رئیس سازمان دانش‌آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر نقش مهارت‌آموزی و تربیت اجتماعی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان گفت: باید از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی برای پرورش مهارت‌های زندگی و مسئولیت‌پذیری در نسل آینده به‌صورت جدی‌تر استفاده شود.

کد مطلب: ۱۶۲۶۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان از طریق فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی

سید نظام مرادی در جلسه توانمند سازی مربیان   پرورشی در منطقه لوداب، ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران و مربیان این منطقه، افزود: حضور نیروهای متعهد و تمام‌وقت در سازمان دانش‌آموزی، زمینه‌ساز اجرای هدفمند و مداوم برنامه‌های تربیتی است. امسال با حضور همکارانی توانمند مانند آقای یزدان‌بخش، امیدواریم فعالیت‌های سازمان در مدارس لوداب پویاتر و اثرگذارتر دنبال شود.

وی با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی در مدارس اظهار کرد: نباید آموزش را صرفاً به تحصیل نظری محدود کرد. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از ضعف مهارت‌های ارتباطی و ناتوانی در تصمیم‌گیری‌های فردی است. اگر دانش‌آموز قدرت “نه گفتن” را نیاموزد، در آینده در برابر انحرافات و آسیب‌ها آسیب‌پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان با بیان اینکه آموزش مهارت‌های اجتماعی باید در بطن مدارس نهادینه شود، تصریح کرد: برگزاری برنامه‌هایی مانند “یکشنبه‌های مهارتی” فرصت مناسبی است تا دانش‌آموزان در محیط مدرسه، مهارت‌های کاربردی همچون کمک‌های اولیه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آمادگی در برابر حوادث را به‌صورت عملی فراگیرند.

مرادی با اشاره به جایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی گفت: در آموزش‌ و پرورش چهار تشکل فعال وجود دارد که شامل بسیج دانش‌آموزی، جمعیت هلال احمر، انجمن اسلامی و سازمان دانش‌آموزی است. تنها تشکلی که مستقیماً زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است و از طریق آن نیرو، امکانات و سیاست‌های اجرایی تأمین می‌شود، سازمان دانش‌آموزی است؛ بنابراین نقش آن در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان بسیار کلیدی است.

وی از مدیران مناطق خواست تا شورای برنامه‌ریزی سازمان دانش‌آموزی را فعال‌تر کنند و ادامه داد: تمامی برنامه‌ها باید در شورای برنامه‌ریزی منطقه تصویب و به‌صورت منظم اجرا شود. مصوبات این شورا حکم قانون دارد و تضمین‌کننده نظم و انسجام فعالیت‌هاست.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پویش «وطن‌یار» گفت: برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در مدارس، فرصتی برای تقویت هویت ملی و عشق به وطن در دل دانش‌آموزان است. اجرای گارد پرچم، سوگند پرچم و آموزش نظم و تشکیلات، از جمله فعالیت‌های مؤثر سازمان در این زمینه است.

وی همچنین از ضرورت گسترش خبرگزاری پانا و شورای دانش‌آموزی در مدارس سخن گفت و افزود: پانا تنها خبرگزاری رسمی دانش‌آموزی کشور است که با هدف تربیت خبرنگاران نوجوان فعالیت می‌کند. باید تلاش کنیم از هر آموزشگاه دست‌کم یک خبرنگار دانش‌آموز داشته باشیم تا روحیه خلاقیت، بیانگری و اعتماد به‌نفس در میان نسل جوان تقویت شود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان در پایان خاطرنشان کرد: آینده آموزش‌ و پرورش در گرو تربیت نسلی مهارت‌محور، مسئولیت‌پذیر و آگاه است. این مأموریت بزرگ با همکاری مربیان دلسوز و اجرای منسجم برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی محقق خواهد شد.

سید بهنام جهان‌بین  ،رئیس آموزش و پرورش منطقه لوداب نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم به مهمانان و قدردانی از تلاش همکاران فرهنگی گفت: تشکیل چنین جلساتی فرصتی ارزشمند برای هم‌افزایی، آموزش و ارتقای توانمندی مربیان است تا فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی با قدرت بیشتری در مدارس اجرا شود.

وی با اشاره به نقش مهم سازمان دانش‌آموزی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان افزود: مهم‌ترین مأموریت این سازمان، آموزش مهارت زندگی کردن است. اگر نگاه ما در آموزش صرفاً نظری باشد، بدون تردید در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان دچار ضعف خواهیم شد. آموزش باید در کنار مهارت‌آموزی باشد تا دانش‌آموز در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود توانمند عمل کند.

جهان‌بین با ذکر خاطره‌ای از ضرورت یادگیری مهارت‌های ساده اما کاربردی در زندگی گفت: اگر در دوران دانش‌آموزی، مهارت‌های ابتدایی مانند چادر زدن یا انجام کارهای گروهی را فرا می‌گرفتیم، امروز بسیاری از مشکلات روزمره برای ما پیش نمی‌آمد. این نشان می‌دهد که مهارت‌آموزی در مدارس باید به‌صورت عملی و هدفمند دنبال شود.

رئیس آموزش و پرورش لوداب در ادامه به کمبود نیروی انسانی در حوزه پرورشی اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود کمبود نیرو و پراکندگی مدارس در مناطق دورافتاده، مربیان ما با تلاش و تعهد بالا، فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی را در مدارس اجرا می‌کنند. برخی مدارس ما تنها یک تا سه دانش‌آموز دارند، اما همکاران پرورشی با وجود همه محدودیت‌ها، این دانش‌آموزان را نیز تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می‌دهند.

جهان‌بین در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آشنایی مربیان با اساسنامه شورای دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: شناخت دقیق وظایف شورای دانش‌آموزی برای مدیران و مربیان ضروری است. شورا می‌تواند بازوی فکری و اجرایی آموزش و پرورش در مدارس باشد و زمینه همفکری و همدلی دانش‌آموزان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پرورشی مکمل نظام آموزشی هستند، تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش بخواهد در رسالت خود موفق باشد، باید پرورش و مهارت‌آموزی را در اولویت قرار دهد. دانش‌آموزان باید یاد بگیرند چگونه در کنار درس، مسئولیت‌پذیر، خلاق و متکی‌به‌نفس باشند.

رئیس آموزش و پرورش لوداب در پایان با تقدیر از حضور مسئولان استانی و مربیان پرورشی گفت: امیدواریم با اجرای منسجم برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی و برگزاری چنین کارگاه‌هایی، شاهد ارتقای سطح مهارت، خودباوری و روحیه مشارکت در بین دانش‌آموزان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار