نماینده دانش‌آموزان بانه دغدغه‌های آموزشی و پرورشی را به مجلس دانش‌آموزی کشور منعکس کرد

بانه (پانا) ـ نماینده دانش‌آموزان شهرستان بانه و مشاور دانش‌آموزی مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان با ارائه دو گزارش تخصصی به دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی کشور، مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان استان را تبیین و راهکارهایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد کرد.

کد مطلب: ۱۶۱۹۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نماینده دانش‌آموزان بانه دغدغه‌های آموزشی و پرورشی را به مجلس دانش‌آموزی کشور منعکس کرد

احسان محمودی، در دو گزارش مکتوب با عناوین «دغدغه‌ها و راهکارهای حوزه علمی و آموزشی» و «دغدغه‌ها و راهکارهای حوزه پرورشی و روانی»، مجموعه‌ای از چالش‌ها، آسیب‌ها و راهکارهای پیشنهادی را با هدف ارتقای کیفیت نظام آموزشی و پرورشی استان ارائه کرد.

در حوزه علمی و آموزشی:

محمودی در نخستین گزارش خود، شش چالش اصلی دانش‌آموزان را شامل حجم زیاد و غیرکاربردی بودن محتوای برخی کتاب‌های درسی، استرس ناشی از نظام نمره‌محور و کنکور، یکنواختی روش‌های تدریس، ضعف مهارت‌های یادگیری مؤثر، شکاف دیجیتال میان مناطق شهری و روستایی و تمرکز بیش از حد بر نمره‌گرایی به جای مهارت‌آموزی عنوان کرد.

وی برای رفع این چالش‌ها راهکارهایی از جمله بازنگری در محتوای درسی با بهره‌گیری از کمیته‌های تخصصی، تغییر در نظام ارزیابی با تأکید بر سنجش مستمر و پروژه‌محور، توانمندسازی معلمان در شیوه‌های نوین تدریس، افزودن درس «مطالعه و یادگیری مؤثر» به برنامه درسی، ایجاد پلتفرم ملی آموزشی رایگان و حرکت از حافظه‌محوری به سمت مهارت‌محوری را پیشنهاد داد.

در حوزه پرورشی و روانی:

در گزارش دوم، این نماینده دانش‌آموزی با تأکید بر اهمیت سلامت روان و رشد اجتماعی، به پنج دغدغه اصلی از جمله نبود فضای امن برای گفت‌وگو، کمبود مشاوران متخصص، ضعف در آموزش مهارت‌های زندگی، سردرگمی در انتخاب مسیر شغلی، آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و فشار منفی همسالان اشاره کرد.

وی در ادامه راهکارهایی از جمله تقویت نظام مشاوره‌ای مدارس و ایجاد «اتاق امن» برای گفت‌وگوی محرمانه، اجرای جدی برنامه مهارت‌های زندگی از دوره ابتدایی، تأسیس دفاتر هدایت تحصیلی و شغلی در مدارس، آموزش سواد رسانه‌ای و توسعه فعالیت‌های گروهی و فوق‌برنامه برای تقویت هویت مثبت در میان دانش‌آموزان را پیشنهاد کرد.

احسان محمودی در پایان گزارش‌های خود تأکید کرد که هدف از این پیشنهادها، «ایجاد نظام آموزشی پویا، مهارت‌محور و متناسب با نیازهای نسل جدید» است و افزود: دانش‌آموزان باید احساس کنند در مدرسه شنیده می‌شوند و نقش مؤثری در تصمیم‌سازی‌های آموزشی دارند.

خبرنگار : دانش‌آموز: احسان محمودی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار