معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
میادین جهانی؛ قله پرورش نوابغ ورزش دانشآموزی/ هدف ما ساخت مسیر ملیپوشی از مدرسه است/ هندبال و بسکتبال، دو ماموریت بعدی ورزش دانشآموزی در جهان
تهران (پانا) - معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نقشه راه، اعزامها و سیاستهای آینده ورزش دانشآموزی کشور را تشریح کرد.
مسابقات جهانی والیبال دانشآموزی زیر ۱۵ سال از ۱۳ تا ۲۲ آذر به میزبانی چین برگزار شد. تیم والیبال دانشآموزی پسران ایران در این رقابتها در مرحله گروهی با تیمهای هند، چین ۲، نیجریه، بلغارستان، عربستان و شیلی به رقابت پرداختند و در نهایت با شکست رقبای خود در دیدار نهایی مقابل چین تایپه به پیروزی رسیدند و برای اولین بار عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کردند.
دختران بلندقامت دانشآموز ایران اما در مسیر این رقابتها با کسب مقام ششمی جهان توانستند از سد تیمهای نیجریه، هند، اوگاندا و شیلی عبور کنند. دختران دانشآموز ایران با شکست مقابل چین ۲ بر جایگاه ششمی جهان تکیه زدند. شکست میلیمتری مقابل برزیلیها، از افتخارات دختران والیبالیست دانشآموز ایران است.

به بهانه این افتخارآفرینی و تاریخسازی در قله والیبال دانشآموزی جهان، با محمد جعفری معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به گفتوگو نشستیم.
تشکر ویژه از خبرگزاری پانا برای انعکاس درخشش والیبالیستهای دانش آموز در میدان جهانی
پانا: در آغاز صحبت مایلیم نخست به این افتخارآفرینی در سطح یک ورزش دانشآموزی جهان اشاره کنید.
جعفری: «قهرمانی تیم والیبال دانشآموزی پسران و همچنین مقام ششمی تیم والیبال دانشآموزی دختران کشورمان در مسابقات جهانی والیبال دانشآموزی زیر ۱۵ سال جهان را تبریک عرض میکنم، از خبرگزاری پانا هم تشکر میکنم که این تاریخسازی را به خوبی به تصویر کشیدند.»

شایستگی دختران ما بالاتر از مقام ششمی بود/ والیبالیستهای ما در چین تاریخسازی کردند
وی گفت: «قهرمانی تیم والیبال پسران ایران در جهان برای اولین بار در تاریخ ورزش آموزش و پرورش در این رده سنی اتفاق افتاد. مقام ششمی دختران والیبالیست دانشآموز هم اتفاقی مهم و بزرگ بود و اینکه شایستگی دختران ما بالاتر از مقام ششمی بود.»
وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تعاملات بسیار خوب و تنگاتنگی دارند
پانا: حمایتهای وزارت ورزش و جوانان در این تاریخسازی چه نقشی داشت و اینکه تعاملات وزارت آموزش و پرورش با متولیان ورزش کشور در چه سطحی قرار دارد؟
جعفری: «وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تعاملات بسیار خوب و تنگاتنگی دارند. از طرفی هم فدراسیون ورزش دانشآموزی هم دیگر حلقه این زنجیره مستحکم تعاملی است. فدراسیون والیبال هم در این راستا تعامل و همکاری خوبی با معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش داشته است.»»

هدف، تبدیل میادین برونمرزی برای نوابغ ورزشی به یک قله و چشمانداز است
پانا: معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، چه اهدافی را در بحث اعزام تیمهای دانشآموزی به مسابقات برونمرزی و در رأس آنها بازیهای ژیمنازیاد جهانی دانشآموزی دنبال میکند؟
جعفری: «اولین رویکرد ما حضور دانشآموزان در مسابقات بینالمللی است. برای آمادهسازی تیمها و کاروان ورزشی قوی جهت شرکت در این رویدادهای مهم بینالمللی، پیشنیازهایی وجود دارد. برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسهای، بین مدرسهای و منطقهای تا کشوری و بینالمللی در این فهرست قرار دارد. هدف ما این است که این میادین برونمرزی برای نوابغ ورزشی و استعدادهای درخشان ما به یک قله و چشمانداز تبدیل شود و دانشآموزان نابغه ما در رشتههای مختلف برای رسیدن به این قله تلاش کرده، تا بتوانند در این بستر رشد پیدا کنند. رویکرد اول ما در معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، شناسایی و مدیریت این استعدادهاست.»
فدراسیون والیبال، ۴۰۰ استعداد برتر والیبال را شنایایی کرد
پانا: لطفا روند شناسایی و پرورش استعدادهای برتر والیبال در بستر ورزش دانشآموزی و تعامل با فدراسیون والیبال را تشریح کنید. چگونه این بازیکنان مستعد، از مراحل ابتدایی شناسایی تا رسیدن به تیم ملی، مسیر رشد خود را طی کرده و در نهایت موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران در این رقابتها شدهاند؟
جعفری: «۲۰۰ دانشآموز والیبالیست برتر در کل کشور شناسایی و انتخاب شدند و در مراحل مختلف اردوهای انتخابی که هفت، هشت اردو برای دختران و پسران برگزار شد، غربال شدند و در نهایت ترکیب تیم ملی برای حضور در رقابتهای جهانی بسته شد.»

«از طرفی هم فدراسیون والیبال، ۴۰۰ استعداد برتر والیبال را شناسایی کرد و یک اندوخته غنی برای والیبال کشور در اختیار داریم. سعی کردیم از ظرفیت معلمان متخصص تربیتبدنی بهعنوان مربی و داور هم در این مسیر استفاده کنیم. شش مربی تیمهای والیبال دانشآموزی دختران و پسران و داوران اعزامی به این مسابقات، از جمع ۳۲ مربی و ۳۲ داور انتخاب شدند.»
تقویت منابع انسانی حوزه تربیتبدنی در رشتههای مختلف
«تقویت منابع انسانی حوزه تربیتبدنی در رشتههای مختلف از جمله رویکردهای ما در معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است. وقتی فضا در این میادین برای دانشآموزان ورزشکار ما باز میشود، تلاش میکنند تا بتوانند در انواع مسابقات جهانی بدرخشند و انگیزه ورزشکاران و مربیان در مسیر افتخارآفرینی بالا میرود.»
آموزش منابع انسانی از محورهای تعامل وزات آموزش و پرورش با متولیان ورزش کشور
پانا: معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با کدام فدراسیونهای ورزشی در تعامل است و چه فدراسیونهایی در صف انتظار برای برقراری چنین تعاملاتی قرار دارند؟
جعفری: «نخست باید به تعاملات خوب وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اشاره کنم که قطعاً مسیر تعاملات با فدراسیونها در این بستر شکل میگیرد. آموزش منابع انسانی، استفاده از ظرفیت فضاهای ورزش دو وزارتخانه، مدیریت استعداد، از اضلاع اصلی این منظومه تعاملی است. تفاهمنامه غنیای هم با فدراسیون کشتی امضا شده است، تفاهمنامهای هم با فدراسیون فوتبال به شکل خاص بسته شده است و یک تیم تخصصی بر روی تدوین و اجرای آییننامه اجرایی آن کار میکنند، فدراسیون تیراندازی هم در این لیست قرار دارد. با وجود اینکه هنوز تفاهمنامهای بین معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، با فدراسیون والیبال منعقد نشده است، سیید میلاد تقوی، همکاری خوبی با ما به طور ویژه در بحث اعزام تیمهای والیبال دانش آموزی ایران به مسابقات جهانی داشته است.»

فدراسیون والیبال تعامل خوبی با ما دارد
شما به تعامل فدراسیون والیبال در بحث اعزام این تیم به رقابتهای جهانی اشاره کردید. میفرمائید که این حمایتها در چه بخشهایی پررنگ بوده است؟
جعفری: «فدراسیون والیبال در سه مرحله اردوی تیم ملی والیبال دانش آموزی پسران، به لحاظ اسکان، تغذیه و دیگر موارد کمک حال ما بودند. فدراسیون والیبال این رویکرد را در این رابطه داشت که این والیبالیستهای دانشآموز دختر و پسر در بستر حمایتی، میتوانند پیراهن تیمهای ملی را بر تن کنند. از تریبون خبرگزاری پانا از فدراسیون والیبال و شخص سیدمیلاد تقوی نهایت تشکر را دارم.»
تیمهای ملی هندبال و بسکتبال دانشآموزی در مسیر مسابقات جهانی
پانا: چه برنامهای برای اعزام تیمهای ملی دانشآموزی به رقابتهای برونمرزی دارید؟
جعفری: «تیمهای هندبال دانشآموزی دختران و پسران ما از هماکنون برای حضور در مسابقات بینالمللی که قرار است ۲۹ فروردین در مقدونیه شمالی برگزار شود، آماده میشوند. هماکنون تیم ملی هندبال دانشآموزی دختران و پسران در اردو حضور دارند. پسران هندبالیست ما در تهران دست به توپ شدهاند و دختران ما هم در شیراز در اردوی تیم ملی به خط شدند و مراحل آمادهسازی خود را پشت سر میگذارند. مهر ۱۴۰۵ تیم ملی بسکتبال دانشآموزی ما در چین قدرتنمایی خواهد کرد که برای آمادگی این تیمها هم برنامه ویژهای در دستورکار داریم.»

«اولویت برنامههای ما در بحث اعزام، حضور قدرتمند کاروان ورزش دانشآموزی ایران در بازیهای ژیمنازیاد جهانی زیر ۱۸ و ۱۵ سال است، هنوز از طرف فدراسیون جهانی ورزش مدارس (ISF) ، برنامهای درباره برگزاری این رقابتها از زمان تا میزبانی آن اعلام نشده است. هدف کلی و رویکرد اصلی ما در معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در اعزام تیمها و در مجموع کاروان ورزش دانشآموزی ایران به میادین بینالمللی، مدیریت، شناسایی، حفظ و رشد این استعدادهاست. قطعا در صورت اعلام فدراسیون جهانی ورزش مدارس، در بحث تقویت کاروان ورزش دانشآموزی ایران و بستن تیمهای قدرتمند در رشتههای مختلف، نشستی با احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان خواهیم داشت، تا تدابیر لازم در این رابطه اتخاذ شود.»

«از این نکته مهم نباید غافل شویم که حمایت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه را برای اعزام کاروان ورزش ایران به بازیهای ژیمنازیاد جهانی نیاز داریم.»
برگزاری جشنوارهها و المپیادهای استعدادهای برتر در سطح کشور با محوریت آمایش سرزمینی
پانا: معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، چه رویکردی در برگزاری مسابقات المپیادها در سطح کشور در راستای تقویت جریان استعدادیابی و کشف نوابغ ورزشی در رشتههای مختلف دارد؟
جعفری: «دستورالعملهای ما در برگزاری جشنوارهها و المپیادهای استعدادهای برتر در سطح کشور مشخص است. محور اجرای این برنامهها در استانها آمایش سرزمینی است و متناسب با رشد استانها در رشتههای مختلف میزبانی به آن استان داده میشود. به طور مثال یزد، در رشته شمشیربازی استعدادهای درخشانی دارد.»
«ایرانمون، ویترین انتقال هویت ملی با محورهای فرهنگی و تربیتی به نسل جوان
پانا: چه نگاهی نسبت به اجرای پویش «ایرانمون» در مدارس کشور دارید؟ انتقال هویت ملی به نسل جوان و آیندهسازان ایران اسلامی در چه درجه اهمیتی قرار دارد؟
جعفری: « پویش «ایرانمون» با توجه به انتقال هویت ملی شامل بسنههای فرهنگی، اجتماعی و متنوعی است. فعالیتهای درون مدرسهای دیگری هم وجود دارد که در تراز ورزش، از اهمیت ویژه برخوردار هستند. هدف از اجرای این پویش، معرفی ویژه و انتقال هویت ملی(ایرانی و اسلامی) با محورهای فرهنگی و تربیتی به نسل جوان است. به طور مثال سرودی که در آغاز برنامههای المپیاد ورزشی دانشآموزی نواخته میشود، ساختار ملی، مذهبی و هویتی دارد و در کنار اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، از استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران و میهن اسلامی حکایت دارد.»

«در بحث نرمش صبحگاهی تحت عنوان «ضربان مدرسه» شروعش با نام خداوند متعال، مدح امام علی(ع) و ورزش زورخانهای است و روند فعالیت دانشآموزان ورزشکار در این بستر، همه از جمله کارهای هویتی است. به تاکید رهبر معظم انقلاب وقتی در میادین پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار در میآوریم، همراه با پیامهای هویتی پیامهایی است که این پیامها با نام و به نام ایران و در قالب هویت فرهنگی در معرض نگاه جهانیان قرار میگیرد.»
کلام آخر:
«برای دانشآموزان، نوجوانان و جوانان این سرزمین در میادین مختلف به ویژه ورزشآرزوی موفقیت دارم.»
ارسال دیدگاه