سرگروه گروه آموزشی جغرافیاشناسی استان همدان:
دانشآموزان نهتنها آینده را میسازند بلکه آینده را تضمین میکنند
دانشآموزی که از معلم خود مینویسد و دست به قلم میشود
ملایر (پانا) - سرگروه گروه آموزشی جغرافیاشناسی استان همدان و دبیر دبیرستان خوارزمی ملایر، معتقد است که دانشآموزان، نهتنها آینده را میسازند بلکه آینده را تضمین میکنند.

علیرضا ولیخانی در گفتوگو با دانشآموزخبرنگار پانا خاطرنشان کرد: «۱۴ سال در مناطق محروم و ۱۲ سال در مناطق شهری تدریس کرده و از سال ۱۳۷۸ تدریس را آغاز کردهام و ۲۶ سال سابقه تدریس دارم و موفق به کسب رتبه سه رقمی در کنکور شدهام.»
وی اظهار کرد: «هدف اصلی بنده و تمامی فرهنگیان در نظام آموزش و پرورش، بسیار گسترده است که از آن میتوان به آموزش مفاهیم درسی و انتقال دانش روزآمد، پرورش توانایی تفکر انتقادی، تحلیل مسائل و حل مشکلات و کمک به شکلگیری هویت فردی و اجتماعی سالم در دانشآموزان را میتوان نام برد.»
ولی خانی بیان کرد: «مهمترین ملاکها برای انتخاب سرگروه آموزشی را میتوان سابقه تدریس و تجربه کاری، تسلط علمی و تخصصی، صلاحیتهای حرفهای، تواناییهای رهبری و ارتباطی، رشد و بروزرسانی دانش حرفهای، خلاقیت و نوآوری و تمایل و آمادگی برای پذیرش مسئولیت را میتوان نام برد.»
سرگروه گروه آموزشی جغرافیا شناسی استان همدان تصریح کرد: «شغل معلمی در ایران، مانند بسیاری از نقاط جهان، یکی از پایهایترین و مهمترین حرفهها محسوب میشود. معلمها نقش حیاتی در تربیت نسلهای آینده و انتقال دانش، مهارتها و ارزشها دارند. با این حال، شغل معلمی در ایران با مجموعهای از ویژگیها و چالشها هم همراه است.»
از نظر اهمیت و جایگاه فرهنگی: «از نظر فرهنگی و سنتی، معلم جایگاه بسیار بالایی در جامعه ایرانی دارد و به عنوان فردی دلسوز، مورد احترام و تاثیرگذار شناخته میشود. این احترام ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی ایران دارد.»
«از نظر آموزش و توانمندسازی: نظام تربیت معلم در ایران فعال است (مانند دانشگاه فرهنگیان)، اما نیاز به سرمایهگذاری بیشتر در زمینه آموزشهای نوین ، استفاده از فناوری در کلاس درس و فراهم کردن فرصتهای مستمر و با کیفیت برای رشد و بهروزرسانی دانش و مهارتهای معلمان و انتقال آن به دانش آموزان احساس میشود. »
ولی خانی ادامه داد: «بسیاری از معلمان ایران با عشق، تعهد و فداکاری به کار خود ادامه میدهند و نقش بیبدیلی در تربیت نسلهای آینده ایفا میکنند. شغل معلمی ترکیبی از عشق معلمی، احترام عمیق فرهنگی و چالشهای اقتصادی است.»
ولی خانی، هدف کلی یک معلم را اینگونه تشریح کرد: «که به دانشآموزان کمک کند تا به افرادی آگاه، مسئولیتپذیر، خلاق، اخلاقمدار و مفید برای خود و جامعه تبدیل شوند و بتوانند در آینده زندگی موفقی داشته باشند و در پیشرفت جامعه نقش ایفا کنند. که این اهداف در کنار هم، رسالت اصلی معلم را در ساختن آیندهای بهتر از طریق تربیت نسلهای جدید نشان میدهند.»
علیرضا ولیخانی، «در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دانشآموزان ایران زمین، گفت: دانشآموزان بدانند که نقش مفیدی در نسلهای آیندهی جامعهٔ فرهنگی ایفا خواهند کرد و قدر و ارزش خود را در فراسوی قلههای موفقیت بدانند.»
ارسال دیدگاه