نماینده ولی فقیه استان همدان:

در نظام آموزشی معلم باید منزلت داشته باشد

همدان (پانا) - نماینده ولی فقیه همدان در مراسمی به مناسبت هفته معلم گفت: در نظام آموزشی مبتنی بر تفکرات اسلامی هیچ قشری نباید به اندازه معلم پر منزلت باشد‌.

کد مطلب: ۱۴۷۲۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
در نظام آموزشی معلم باید منزلت داشته باشد

حبیب‌الله شعبانی موثق گفت: ما از زمانی که در کشورمان دارالفنون شکل گرفت، روش آموزشی و نظام تعلیمی در غرب وارد کشور‌های اسلامی نیز شد؛ در آن زمان علم ارزش ذاتی نداشت و علم جهت تسخیر بیش‌تر بر طبیعت با بر انسان‌ها ارزش پیدا کرده بود.

وی افزود: در دنیای امروزی غرب، مسئله علم و علم آموزی مطرح می‌شود که بنا دارد مسدد بر طبیعت بشود یا انسان‌ها را به تسخیر خودش در بیاورد. بشری که بمب اتم درست می‌کند از علم آموزی دنبال مسدد شدن بر انسان‌ها می‌شود.

نماینده ولی فقیه ادامه داد: در نظام تعلیمی رشته‌ای که درآمد بیش‌تری داشته باشد منزلت بیش‌تری پیدا می‌کند؛ منزلت‌‌های اجتماعی با سود‌های بیشتر سنجیده می‌شود و شاید شعار علم بهتر است یا ثروت را نادیده گرفتیم اما امروز ارزش علم به میزان ثروت‌آوری آن است و در مدارس و دانشگاه‌ها ثروت معیار ارزش گذاری علم شده است.

وی بیان کرد: امروز آن قشری که در حوزه تعلیمی ما در نظام آموزشی بیش‌تر بتواند پول دربیاورد، منزلت بیشتری پیدا می‌کند و در نظام تعلیمی و آموزشی به دانش‌آموزان می‌گوییم اگر علم به ثروت منجر نشود، ارزشمند نیست.

شعبانی گفت: در جامعه‌ انسانی اگر ملاک قضاوت‌ها شاخص‌های اسلامی و انسانی باشد، باید برای کسی که در عرصه‌ علم تلاش می‌کند، بیشترین منزلت قائل شود و در نظام آموزشی که مبتنی تفکرات اسلامی است، هیچ قشری نباید به اندازه معلم پر منزلت باشد.

وی افزود: قرار ما بر این بود که یک فکر جدید، جهان جدید و یک نظام هنجاری جدید را پایگذاری کنیم؛ اگر همان چیزی که دنبالش بودیم تحقق پیدا می‌کرد، امروز در جامعه تمام کسانی که علم آموختند همه باید قدردان معلم می‌شدند.

وی ادامه داد: امروز در جامعه همه باید التماس می‌کردند که معلم بشوند و امروز همه باید یاد بگیریم اگر به جایگاهی رسیدیم و از کنار معلم خود عبور کردیم، دست اورا ببوسیم.

امام جمعه همدان گفت: علم بهتر است را باید باور کنیم. ثروت را ملاک ارزش گذاری علم قرار ندهیم؛ امروز باید همه‌ تلاش کنیم برای دو قشر معلم و استاد، یک منزلت اجتماعی ایجاد کنیم و بخشی از منزلت اجتماعی وابسته به درآمد‌ها شده است؛ لذا باید تلاش کنیم و شرایطی فراهم کنیم تا معلم به پر منزلت ترین قشر جامعه تبدیل شود.

وی افزود: وقتی معلم در ردیف اول منزلت اجتماعی قرار بگیرد، آن وقت این جامعه سعادتمند می‌شود و رشد پیدا می‌کند و دولت در طرح رتبه بندی معلمان تلاش و زحماتی کشیده است. طبیعی است طرحی که تازه شروع شده در بعضی از بخش ها اشکالاتی داشته باشد اما در طول زمان اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: بهتر است دوره آموزشی کمتر و کیفیت آموزش‌ها بیش‌تر شود و بهتر است عمر جوان‌های جامعه‌ی ما در راه برخی علوم و موارد دیگر معطل نشود.

دانش‌آموز خبرنگار: شیما ویس مرادی

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار