فصل همدلی در دبیرستان دوره متوسطه اول فاطمیه
حاجیآباد(پانا)- در دبیرستان دور اول متوسطه فاطمیه این بار جلوهای نو از همبستگی و همدلی به نمایش گذاشته شد و تعدادی از دانشآموزان، به جای صرفاً دریافتکننده بودن، خود دست به کار شدند و با شوقی وصفناپذیر، در فرآیند توزیع کتابهای درسی مشارکت کردند.

در دبیرستان دور اول متوسطه فاطمیه شهرستان حاجیآباد، این بار جلوهای نو از همبستگی و همدلی به نمایش گذاشته شد و تعدادی از دانشآموزان، به جای صرفاً دریافتکننده بودن، خود دست به کار شدند و با شوقی وصفناپذیر، در فرآیند توزیع کتابهای درسی مشارکت کردند.
این رویکرد، تجربهی دریافت کتب درسی را از یک فرآیند صرفاً اداری و منفعلانه به یک تجربهی یادگیری فعال و مشارکتجویانه تبدیل کرد، دانشآموزان نه تنها با دریافت کتابها، بلکه با مشارکت در توزیع آنها، احساس مالکیت و ارزش بیشتری نسبت به منابع آموزشی خود پیدا کردند.
مشارکت فعال دانشآموزان فراتر از یک کمک اجرایی بود و این حضور فعال دانشآموزان، تنها یک کمک اجرایی نبود بلکه نمادی از پلهای ارتباطی بود که میان نسل جوان و مدیران و مربیان دلسوز مدرسه بنا نهاده میشد ، دستان کوچک اما مصمم دانشآموزان، گویی کتابهای درسی را که کلیدهای دانایی آینده بودند، با ارج و احترامی دوچندان به همکلاسیهای خود تقدیم میکردند.
این عمل، فراتر از یک وظیفهی ساده، بیانگر درک عمیقی از اهمیت و ارزش کتاب و دانش بود. هر کتابی که به دست دانشآموزی دیگر داده میشد، حامل پیامی از مسئولیتپذیری، اشتیاق به یادگیری و اهمیت همکاری بود.
لبخندهای همیار بر لبانشان، بازتابی از درک متقابل و همافزایی بود ، همدردی با زحمات مربیان در آمادهسازی این بستر یادگیری و نشانهای از حس مسئولیتپذیری در قبال جامعهی کوچک مدرسه و این حس مسئولیتپذیری، از طریق مشارکت مستقیم در فرآیندهای مدرسه، درونی شده و به بخشی از هویت دانشآموزان تبدیل شد
دانشآموزان داوطلب در گروههای کوچک سازماندهی شدند و هر گروه مسئولیت توزیع کتابهای یک پایه یا یک درس خاص را بر عهده داشت،مدیر و مربیان مدرسه نیز با حضوری گرم و همراه، در کنار دانشآموزان ایستاده بودند؛ نه به عنوان ناظر، بلکه به عنوان همکارانی که در این جشن دانش سهیم هستند.
این مشارکت جمعی، فضایی سرشار از احترام متقابل و عشق به یادگیری را خلق کرد و حضور آنها، نه تنها باعث دلگرمی دانشآموزان میشد، بلکه نقش الگویی را نیز ایفا میکرد ، آنها با این کار نشان دادند که یادگیری و رشد، فعالیتی جمعی است که نیازمند همکاری و همدلی همه اعضای جامعهی مدرسه است.
این رویداد، اگرچه در مقیاسی کوچک رخ داد، اما تأثیرات بزرگی بر روح جمعی مدرسه فاطمیه داشت و الگویی ارزشمند برای سایر مدارس در جهت تقویت فرهنگ مشارکت و همدلی در بین دانشآموزان و مدیران و مربیان ارائه داد.
ارسال دیدگاه