کارشناس هوش مصنوعی در قائمشهر:
فناوری هوش مصنوعی میتواند به برقراری عدالت آموزشی کمک کند
قائمشهر (پانا) ـ یک کارشناس هوش مصنوعی گفت: این فناوری میتواند با شخصیسازی فرآیند یادگیری، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت در مدارس بردارد.

سیده مهنا جلالی در نشست تخصصی هوش مصنوعی و نقش آن در تحول نظام آموزشی که از سوی آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر برگزار شد به تشریح جایگاه و اهمیت هوش مصنوعی در آینده آموزش پرداخت.
جلالی هوش مصنوعی را فناوریای معرفی کرد که توانایی انجام فعالیتهایی را که معمولاً نیازمند هوش انسانی نظیر یادگیری، تحلیل دادهها، تصمیمگیری و حل مسئله هستند دارد؛ این فناوری در حال حاضر با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت است و میتواند تحولی بنیادین در نظام آموزشی ایجاد کند.
او با تقدیر از تلاش مدیران، فرهنگیان و کادر آموزشی شهرستان در بهکارگیری فناوری و ارتقای کیفیت آموزش، بر ضرورت تدوین برنامههای هدفمند و راهبردی برای بهرهبرداری از هوش مصنوعی در مدارس تأکید کرد.
او گفت: هوش مصنوعی میتواند فرآیند یادگیری را شخصیسازی کند و فرصتهایی متناسب با تواناییهای دانشآموزان ضعیف و قوی فراهم آورد.
جلالی در ادامه به تأثیرات متفاوت هوش مصنوعی بر دانشآموزان اشاره کرد و گفت: برای کودکان ضعیفتر، هوش مصنوعی امکان جبران عقبماندگیهای تحصیلی را با ارائه برنامههای آموزشی متناسب فراهم میکند و باعث افزایش انگیزه آنها میشود؛ در مقابل، برای دانشآموزان قویتر، این فناوری فرصتهای چالشبرانگیز و یادگیری عمیقتر را فراهم میآورد تا خلاقیت و مهارتهای آنان ارتقا یابد.
این کارشناس هوش مصنوعی همچنین نقش هوش مصنوعی در ایجاد محیطهای آموزشی تعاملی و جذاب را یادآور شد و بیان داشت: استفاده از فناوریهایی مانند واقعیت مجازی، بازیهای آموزشی و سیستمهای هوشمند میتواند تجربه یادگیری را در دانشآموزان به شدت بهبود بخشد.
جلالی گفت: هوش مصنوعی میتواند نقش دستیار برای معلمان را ایفا کند و به تحقق عدالت آموزشی کمک نماید تا همه دانشآموزان، فارغ از سطح توانایی، از آموزش متناسب بهرهمند شوند.
او در پایان، بر لزوم آموزش مستمر و توانمندسازی فرهنگیان در زمینه هوش مصنوعی تأکید کرد و افزود: ترکیب هوش انسانی و مصنوعی میتواند نظام آموزشی را به سمت آیندهای موفق و نوین سوق دهد و زمینهساز تحقق اهداف سند تحول بنیادین شود.
ارسال دیدگاه