کوروش سلیمانی در نشست خبری:

حریم تئاتر شهر برای صیانت از فرهنگ و امنیت هنرمندان ضروری است/تردد روزانه در تئاتر شهر بدون مشکل

تهران (پانا) - نشست خبری تشریح جزئیات طرح حریم تئاتر شهر، صبح امروز بیست‌وسوم آذرماه با حضور کوروش سلیمانی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار شد؛ نشستی که در آن بر ضرورت ایجاد حریم به‌عنوان راهکاری برای حفاظت از این بنای فرهنگی و تسهیل فعالیت‌های هنری تأکید شد.

کد مطلب: ۱۶۴۶۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
حریم تئاتر شهر برای صیانت از فرهنگ و امنیت هنرمندان ضروری است/تردد روزانه در تئاتر شهر بدون مشکل

کوروش سلیمانی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، در ابتدای این نشست با قدردانی از همراهی و همکاری رسانه‌ها گفت: مسئله حریم تئاتر شهر همواره برای من مهم بوده و از نخستین موضوعاتی است که در دوره مدیریتم پیگیری کردم. آنچه باقی می‌ماند فرهنگ و هنر است و سایر امور به خاطره تبدیل می‌شود؛ بنابراین هر کسی که در این مسیر خدمت کند، وظیفه‌اش را به‌درستی انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد حریم برای تئاتر شهر افزود: حریم برای این مجموعه یک ضرورت است؛ چرا که مراقبت از آسیب‌های پیرامونی، اتفاقات نامناسب، تردد‌های غیرمتعارف، حضور دستفروشان و کارتن‌خواب‌ها از دغدغه‌های جدی ماست. البته قصد بی‌احترامی به هیچ‌یک از همشهریان را نداریم، اما روشن کردن آتش یا ایجاد مزاحمت در اطراف تئاتر شهر اقدام درستی نیست.

سلیمانی با بیان اینکه تئاتر شهر نگین منطقه یازده است، تأکید کرد: دستفروشان نیز حق کار دارند، اما این فضا بر اساس قواعد فرهنگی تعریف شده و باید محیطی امن برای برگزاری رویداد‌های هنری باشد. اگر حریم مشخص و سامان‌دهی شود، امکان برنامه‌ریزی برای مجموعه بسیار ساده‌تر و مؤثرتر خواهد بود.

مدیر مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه حریم به معنای بستن فضا نیست، تصریح کرد: حریم ما باز است و صرفاً مزاحمت‌ها کاهش می‌یابد. در طول روز تردد کاملاً آزاد خواهد بود و تنها در ساعات شب، برای حفاظت از مجموعه و جلوگیری از تکرار اتفاقات گذشته، در‌ها بسته می‌شود.

وی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاوران ایشان و همچنین شهرداری منطقه ۱۱ بابت پیگیری‌ها و همکاری‌های انجام‌شده، مهندس امتیازی طراح طرح در اجرای این طرح قدردانی کرد.

در ادامه این نشست، مجتبی گیویان از کارشناسان مجموعه تئاتر شهر با تشریح وضعیت این مجموعه بر اساس فایل PDF طرح حریم، به سابقه تاریخی شکل‌گیری حریم تئاتر شهر از دوران پهلوی اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز تئاتر شهر دارای حریم مشخصی بود که کارکرد مناسبی داشت، اما در مقطعی شهرداری وقت تصمیم گرفت نرده‌های پارک دانشجو و تئاتر شهر را جمع‌آوری کند و همین موضوع، آغازگر بسیاری از مشکلات بعدی شد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی واردشده به تئاتر شهر در دوره فقدان حریم و حفاظت، افزود: حوض تئاتر شهر در گذشته دارای تأسیسات برقی بود؛ تصور کنید کودکی در آن آب بازی می‌کرد و دچار برق‌گرفتگی می‌شد. تجمع‌های کنترل‌نشده، درگیری‌ها، تکدی‌گری، نزاع‌ها و مسائل امنیتی، همگی به این ابرگذرگاه شهری که بدون مدیریت رها شده بود، تحمیل شد و تئاتر شهر را نیز درگیر کرد.

گیویان ادامه داد: آسیب‌های کالبدی بنا نیز کم نبود؛ از تخریب کاشی‌های ساختمان که امروز هزینه مرمت آن‌ها بسیار بالاست، تا سرقت مجسمه‌ها، آسیب به دستگیره‌ها و درها و تبدیل‌شدن محوطه مجموعه به محل برگزاری برخی آیین‌ها مانند چهارشنبه‌سوری، آتش‌افروزی و اتفاقات پرخطر دیگر.

این کارشناس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به شرایط مترو و بحران‌های تنش‌زای پیرامون آن گفت: امروز صدای قطارها و لرزش‌های ایستگاه‌ها آرامش گذشته را ندارد و مجموعه این عوامل باعث شد هنرمندان نسبت به امنیت «خانه» خود احساس خطر کنند و نسبت به این وضعیت واکنش و مصاحبه داشته باشند. موضوع حریم تئاتر شهر از اوایل دهه ۸۰ در دستور کار مدیریت مجموعه قرار گرفت.

وی افزود: در مقاطعی با دستوراتی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح‌هایی مطرح شد اما این طرح‌ها به اقناع لازم نرسید و فرآیند بررسی آن‌ها طولانی شد. در نهایت، در سال ۱۴۰۲ و در جریان بازدید وزیر، دستور صریحی صادر شد مبنی بر اینکه مجموعه تئاتر شهر موظف است طرح امکان‌سنجی حریم را به‌صورت دقیق تهیه و اجرا کند.

گیویان خاطرنشان کرد: پس از آن، کلنگ‌زنی طرح در سال ۱۴۰۲ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و این روند تا رسیدن به شرایط فعلی ادامه پیدا کرد.

سپس، سروناز امتیازی، طراح و معمار مجموعه، با قرائت بیانیه خود اظهار کرد: شفافیت فضا برای من به‌عنوان یک معمار اهمیت بسیار زیادی دارد. روایت امروز تئاتر شهر، هسته یک پازل فرهنگی گمشده است که با نگاه معماری، شهری و فرهنگی به آن توجه شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار