حضور محصولات اسباب بازی و نوشت افزار ایرانی در چهارمین نمایشگاه شهاب در بغداد

تهران (پانا) - جزئیات حضور محصولات صنایع فرهنگی ایرانی در چهارمین نمایشگاه بین المللی‌ کودک و نوجوان شهاب بغداد تشریح شد.

کد مطلب: ۱۶۳۵۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
حضور محصولات اسباب بازی و نوشت افزار  ایرانی در چهارمین نمایشگاه شهاب در بغداد

نشست خبری حضور جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نمایشگاه بین المللی‌ کودک ونوجوان شهاب عداد عصر امروز (دوشنبه۲۶ آبان) در مجموعه کارستان بهارستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید سعید حسینی از فعالان حوزه صنایع فرهنگی کودک ونوجوان عنوان‌کرد: در دهه اخیر موضوع صنایع فرهنگی به ویژه در حوزه کودک ونوجوان در ر شته های مختلف نظیر اسباب بازی، انیمیشن، نوشت افزار، جهش جدی در کشور داشتیم و شاهد نمونه های موفق آن هستیم. تداوم این جهش به گسترش بازار ارتباط دارد، ما در حوزه نیروی انسانی و فناوری در حال جهش هستیم اما آنچه این رشد را سرعت می‌دهد گسترش بازار است بازار داخلی به تنهایی کافی نیست. دوستان فعال در  تشکلها و انجمن هایی که پیشران صنایع فرهنگی در حوزه‌های مختلف هستند بارها بر اهمیت صادرات در این حوزه تاکید کرده اند.

وی اظهار کرد: در ابتدا کشورهای هدف اولویت بندی شد. عراق جزوه اولویت‌های اول ما بود. این‌کشور با توجه به معیارهای گوناگون مثل حجم بازار هدف، سهولت ارسال کالا و قرابت فرهنگی، سیاسی اعتقادی می‌توانست مورد توجه باشد. بحث صادرات محصولات فرهنگی  به ویژه اسباب بازی و نوشت افزار. یکی دوسال است که شروع شده  است.پروژه های مختلفی تعریف شده که حضور در نمایشگاه و تاسیس دفاتر صادراتی از این جمله کارهاست. یکی از مهم ترین قدم ها حضور در نمایشگاه است. کارکرد مهم  نمایشگاه شهاب برای ما رفتارسنجی و دیدن مخاطب کودک و نوجوان عراقی نسبت به کالاهای ایرانی است. ما تاکنون در سه دوره از نمایشگاه شهاب شرکت کرده ایم  که البته دو دوره اول به صورت پراکنده بود.

وی گفت: اما  سال گذشته با مشارکت انجمن‌ها و راهبران میانی، حضور منظمی با حضور بیش از ۵۰ تولید کننده و بیش‌از ۳۰۰محصول را رقم زدیم.این‌حضور که در قالب پاویون جمهوری اسلامی صورت‌گرفت،مرهون  مشارکت شرکت «هدهد سلیمان» و مجموعه  کارستان بهارستان بود.

حسینی عنوان کرد:  بعد از نمایشگاه سوم برنامه ریزی  برای حضور در نمایشگاه چهارم جدی تر شد امسال به لحاظ متراژ  وضعیت خوبی داشتیم. پایون  جمهوری اسلامی حدود ۵۰۰ مترمربع است. این پاویون شامل بخشهای مختلف بازیهای ویدیویی، انیمیشن،  اپلیکیشن ها،کسب و کارهای نوپا و انجمنهای فعال در حوزه صنایع فرهنگی است. می توانم بگویم این پاویون و این حضور، چکیده صنایع فرهنگی کودک و نوجوان در  ایران است.

وی عنوان کرد: چهارمین نمایشگاه بین المللی‌ کودک و نوجوان شهاب از ۲۸ آبان تا ۱۸ آذر در بغداد برگزار می‌شود.در سال های گذشته کشورهای دیگری به ویژه چین،‌کره جنوبی و ترکیه حضور پررنگی در این رویداد داشتند اما هیچکدام به صورت تشکیلاتی و در قالب پاویون و غرفه های به هم پیوسته در این نمایشگاه حاضر نبودند.بنابر این شکل نظام مند حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه دارای ارزش فراوانی است.تولید کنندگان و سرمایه گذاران عراقی هم در  نمایشگاه شهاب حضور پررنگی دارند.

وی افزود: ما  به دنبال کار نمایشی و نمایشگاهی نیستیم و همه اینها را قطعات پازلی می بینم که بازار صادرات صنایع فرهنگی  را گسترش بدهیم.

حامد تأملی نایب ریس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز گفت: بازار اسباب بازی در کشور ما یک چرخش مالی معادل ۴۰۰ ملیون دلار دارد؛ تولیدکننده‌های ایرانی اسباب بازی در ۱۰ سال اخیر هم از حیث کمّی هم از نظر کیفی رشد جدی داشته انداکنون تقریباً بیش از ۵ هزار محصول اسباب بازی داخلی در بازار وجود دارد. در تولیدات داخلی اسباب‌بازی صرفاً طراحی داخلی مد نظر نیست، ما تلاش داریم که غیر از بحث تولید به سمت طراحی ایرانی هم برویم که مسیر سخت و دشواری است. محصولات فرهنگی با اثربخشی بر فرهنگ، روح و روان و تربیت کودکان و نوجوانان آینده این کشور را می‌سازند به همین خاطر حساسیت ما در حوزه صنایع فرهنگی باید بسیار زیاد باشد.

 وی اظهار کرد: تلاش فعالان و شبکه‌های مردمی و حاکمیت دولت بر ان مبنا است که صنایع فرهنگی کاملا جنبه بومی و داخلی بگیرد. این موضوع در ۱۰ سال اخیر هم از لحاظ محتوا هم از لحاظ فرم رخ داده است

تأملی گفت: البته ما نباید فقط به این بازار داخلی ۴۰۰ میلیون دلاری بسنده بکنیم. چون در این صورت رشد مفیدی نخواهیم داشت. طبیعی است که رشد این بازار سخت باشد، چون ما در حوزه تولید اسباب‌بازی و صنایع فرهنگی رقبای خیلی جدی داریم. تولیدکننده اصلی اسباب بازی در جهان چینی‌ها هستند و ما یک رقابت سنگین در داخل کشور با محصولات چینی هم داریم که در سطح منطقه‌ای هم این رقابت وجود دارد.

وی افزود: در این بین، آن چیزی که همیشه به عنوان خلاء مطرح است، نبود هم‌افزایی برای بحث صادرات صنایع فرهنگی است. ما به ساختار‌هایی نیاز داریم که تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی در قالب آن بتوانند به صورت تخصصی در حوزه صادرات صنایع فرهنگی فعالیت کنند. ما الان به صورت اختصاصی شرکتی نداریم که فقط در حوزه صادرات اسباب بازی فعالیت کند. این درحالی است که ما باید به صورت تخصصی در کشور هدف یک ذائقه سنجی درست و مطالعات بازار مناسب داشته باشیم.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار