سرپرست ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
امر به معروف را از مسیر هنر و خلاقیت فرهنگی دنبال کنیم
تهران (پانا) - سرپرست ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور معتقد است گفتمانسازی امر به معروف و نهی از منکر را باید از مسیر هنر و خلاقیت فرهنگی دنبال کرد.
به گزارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر حجتالاسلام محمدحسین طاهری آکردی امروز شنبه ۱۷ آبان در نشست شورای سیاستگذاری دومین جشنواره بینالمللی «معروف» با اشاره به اهمیت هنر در ترویج ارزشهای دینی و اخلاقی گفت: ترویج فریضتین (امر به معروف و نهی از منکر) از وظایف مهم ستاد است و یکی از مؤثرترین روشهای این ترویج، حمایت از هنر و هنرمندان متعهد است.
وی با بیان اینکه سینما باید در خدمت دین و اخلاق باشد، افزود: ستاد معتقد است اگر کار به دست نیروهای متخصص و متعهد سپرده شود، میتوان گفتمانسازی امر به معروف و نهی از منکر را از مسیر هنر و خلاقیت فرهنگی دنبال کرد.
طاهری آکردی با تأکید بر رویکرد فرهنگی جشنواره اظهار داشت: جریانسازی هنری، فرهنگسازی و حمایت از نیروهای مؤمن و دغدغهمند از اهداف اصلی جشنواره معروف است. ما میخواهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی در هنر بازتاب یابد و معروفات جامعه مانند عدالت، استکبارستیزی، هویت ملی و اتحاد مقدس با زبان هنر معرفی شوند؛ چرا که هنر زبان مشترک انسانهاست.
رئیس شورای سیاستگذاری دومین جشنواره معروف افزود: هدف ما صرفاً برگزاری یک رقابت هنری نیست، بلکه فرهنگسازی و ارتقاء نگاه جامعه به معروفات است. از همه هنرمندان دعوت میکنیم در این مسیر همراه شوند. زیرا امر به معروف وظیفهای عمومی و عقلانی است، نه مختص به قشر خاص.

ورود به عرصه پادکست از امتیازهای جشنواره معروف است
حمید مردانیان معاون علمی و فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تشریح بخشهای مختلف دومین دوره جشنواره گفت: یکی از مهمترین رسالتهای ستاد، حضور فعال در عرصه هنر است. تاکنون تولیدات متعددی در همکاری با صدا و سیما بهویژه در حوزه کودک و نوجوان داشتهایم و جشنواره معروف نیز در همین مسیر گام برمیدارد.
وی با اشاره به قالبهای هنری جشنواره افزود: این جشنواره در دو بخش داخلی و بینالمللی برگزار میشود و آثار در قالبهای فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، نماهنگ و پادکست پذیرش خواهند شد. ورود جشنواره به عرصه پادکست از امتیازهای خاص این دوره است؛ چرا که در کشور بیش از هشت میلیون شنونده فعال پادکست وجود دارد و کمتر جشنوارهای به این حوزه نو پرداخته است.
رئیس جشنواره معروف درباره محورهای بینالمللی این جشنواره گفت: در بخش بینالملل، تلاش میکنیم مظلومیت کودکان و زنان غزه را به تصویر بکشیم و از زبان هنر برای رساندن پیامهای انسانی و ضدظلم استفاده کنیم. از اصحاب رسانه نیز انتظار داریم در این زمینه یاریرسان جشنواره باشند.

جنگ ۱۲ روزه از محورهای اصلی جشنواره معروف است
ناصر باکیده دبیر دومین جشنواره بینالمللی معروف، ضمن تشریح برنامههای اجرایی گفت: جشنواره معروف در سراسر کشور توسط ستادهای استانی پیگیری میشود و برگزاری ۱۰ نشست تخصصی در موضوعات مرتبط با هنر و گفتمانسازی اجتماعی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به موضوعات محوری جشنواره اظهار کرد: یکی از مهمترین بخشهای این دوره، پرداختن به جنگ ۱۲ روزه و مقاومت مردم غزه است. همچنین نگاه ما به حوزه مقاومت و کشورهای اسلامی، نگاهی فرهنگی و مسئولانه است. شعار جشنواره امسال «هنر، رسانه و مسئولیت اجتماعی» است و همین نگاه جهتگیری بخش بینالملل را شکل داده است.
باکیده افزود: در حوزه پادکست نیز رویکردی گفتوگومحور داریم و از ظرفیت رسانههایی مانند رادیو بهره خواهیم برد. بخش مردمی جشنواره نیز به آثار تولیدی مردم با دوربینها و گوشیهای شخصی اختصاص دارد تا هر کس بتواند سهمی در بیان معروفات داشته باشد.
وی در پایان از رونمایی «نشان معروف» بهعنوان بزرگترین جایزه جشنواره خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد جریان حمایت از آثار فاخر و شکلدادن به حرکتی ماندگار در عرصه هنر متعهد هستیم. جشنواره معروف، میدان رقابت همراه با رفاقت و بستری برای پیوند میان ایمان، هنر و مسئولیت اجتماعی است.
ارسال دیدگاه