در گفتوگو با پانا:
انیمیشن ایران توان رقابت در جهان را دارد
تهران (پانا) - رامک امین کاظمی، کارگردان انیمیشن «گلهای کاغذی»، با تأکید بر خلاقیت و تخیل هنرمندان جوان ایرانی، ضعف در دیدگاههای فلسفی، فکری، ادبی و سینمایی را از چالشهای اصلی انیمیشن کشور دانست.

رامک امین کاظمی، کارگردان انیمیشن درباره جایگاه و وضعیت انیمیشنسازی در کشور، به پانا گفت: هر دو حوزه انیمیشن و مستند در ایران طی سالهای اخیر رشد قابلتوجهی داشتهاند و هرکدام مسیر و ریتم خودش را دنبال کرده است. اما در یکی، دو سال گذشته، انیمیشن ایران یک جهش چشمگیر و خبرساز تجربه کرده که تصویر «انیمیشن ایرانی» را از صرف حضوری فستیوالی، به سطحی از اعتبار جهانی ارتقا داده است. نقطهی عطف این روند، کسب جایزه اسکار ۲۰۲۵ توسط انیمیشن کوتاه《درسایه سرو》 و موفقیتهای اخیر در جشنواره انسی، مانند انیمیشن《در شب》اثر پویا افضلی که موفق به کسب جایزه شد و همچنین موفقیتهای انیمیشن《لباس متحد ما》اثر یگانه مقدم و موارد دیگر ... بوده است. این موفقیتها نشان میدهد که انیماتورهای ایرانی امروز هم در تکنیک و هم در روایت بصری توان رقابت با جهانیان را دارند.»
او ادامه داد: در عین حال، مستندسازی ایران هم سالهاست در جشنوارههای بینالمللی درخشش داشته و شبکهای پایدار از مخاطب و جشنواره ایجاد کرده است. البته این دو حوزه قابل مقایسه مستقیم نیستند؛ انیمیشن بیشتر به تخیل و بیان شاعرانه میپردازد، در حالی که مستند بر واقعیت و ثبت حقیقت استوار است. به هر روی ممکن است آمار من اشتباه باشد ولی تا آنجا که خوانده و شنیدهام، در یکی، دو سال اخیر، انیمیشن ایران جهش پررنگتری در دیده شدن جهانی داشته است.»
کارگران《گلهای کاغذی》در پاسخ به آن که یک انیمیشن چه زمانی و چگونه میتواند الهامبخش یا اثرگذار باشد، بیان کرد: یک انیمیشن یا به عبارت بهتر، اثر فیلمساز وقتی میتواند واقعاً تاثیرگذار باشد که بر اساس ترکیبی از آگاهی اجتماعی، روانشناسی، جامعهشناسی و حس غریزی فیلمساز ساخته شده باشد. این آگاهی به او کمک میکند تا نکات ظریف اجتماعی را با بیان بصری زیبا و دقیق به تصویر بکشد، طوری که مخاطب هم با سوژه ارتباط برقرار کند و هم بتواند آن را در سطحی بالاتر و با دیدی تازه درک کند.»
او افزود: در نظر من دو مسیر برای اثرگذاری وجود دارد: یا سوژهای که مخاطب کاملاً با آن آشناست و دردها و دغدغههای او را می نمایاند، اما در روایتگری و تصویرسازی عمیقتر و موشکافانهتر ارائه میشود؛ یا سوژهای بسیار ناب و ناشناخته که حرف تازهای برای گفتن دارد و تجربهای نو به مخاطب ارائه میکند. در هر دو حالت، هدف این است که مخاطب هم همذاتپنداری کند و هم تحت تأثیر عمق و زیبایی روایت قرار گیرد.»
رامک امین کاظمی در شرح نظر خود درباره نقاط قوت و ضعف انیمیشنسازی در کشور، گفت: از دید من، یکی از نقاط قوت انیمیشنسازی در ایران، تخیل و قوهی تجسم بالای هنرمندان جوان است. خیلی از هنرمندان ایرانی توانایی خلق دنیاهای فانتزی و بصری خارقالعادهای دارند و همین خلاقیت، نقطهی قوت اصلی آثار ایرانی است. اما در عین حال، ضعفهایی هم وجود دارد. حتی در آثار بسیار خلاقانه و اکسپریمنتال، کمبود آشنایی با ادبیات و فرهنگ ایران و دید سینمایی ناکافی کاملاً حس میشود. نپختگی ناشی از ضعف در دیدگاههای فلسفی، فکری، ادبی و سینمایی به وفور دیده میشود و گاهی تکنیک و ابزار، جای فکر و خلاقیت مفهومی را میگیرند.»
او اضافه کرد: به عبارت دیگر، ما در ایران نیروهای بسیار مستعد و خلاق داریم، اما بستر پرداختن به انسجام فکری و فرهنگی در روایتگری و زبان سینمایی که بتواند استعداد و تکنیک را به آثار ماندگار و اثرگذار تبدیل کند، همچنان کم است و نیاز به آموزش بیشتر در این زمینه است.»
این کارگردان در پایان با اشاره به اثر تازهی خود، توضیح داد: این روزها مشغول ساخت یک اثر جدید هستم، اما متأسفانه به درخواست سفارشدهنده، در این مرحله اجازهی ارائهی جزئیات مربوط به موضوع، محتوای اثر یا مراحل تولید آن را ندارم. امیدوارم در زمان مناسب بتوانم اطلاعات بیشتری دربارهی این پروژه و عوامل آن در اختیار شما قرار دهم.»
«گلهای کاغذی» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است. این انیمشین در بخش مسابقه انیمیشن بیستمین جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» روسیه، توانست جایزه بهترین انیمیشن کوتاه این جشنواره را دریافت کند. علاوهبر آن این انیمیشن کوتاه پیشتر در فستیوال تریس ایتالیا، جشنواره زنان ازمیر، جشنواره بابیلون عراق، و جشنواره پویانمایی تهران نمایش داده شده و جایزه پنجمین جشنواره سینمای حقیقی روسیه و جایزه بهترین طراحی لباس جشنواره فومی انگلستان را در کارنامه دارد.
ارسال دیدگاه