دبیر فتوگرافیک هنرستان منصوره خلیلی ناحیه یک شهرستان بهارستان:
نقش عکاسی در جبهه رسانه، کمتر از قدرت سلاح در میدان نبرد نیست
بهارستان یک(پانا)- دبیر فتوگرافیک هنرستان منصوره خلیلی ناحیه یک شهرستان بهارستان، نقش عکاسی در جبهه رسانه را با قدرت سلاح در میدان نبرد برابر دانست.

راضیه شیخعلی دبیر فتوگرافیک هنرستان منصوره خلیلی ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفتوگو با پانا، در خصوص جایگاه عکاسی در ایران و جهان عنوان کرد:« حرفه عکاسی در ایران و جهان به عنوان هنر و ابزار مستندسازی از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ در دوران قاجار زمان محمدشاه، با ورود دوربین عکاسی به ایران، در ابتدا محمدشاه با هدف ثبت چهرههای درباریان و مستندسازی از مراسمات استودیویی در کاخ گلستان راهاندازی میکند؛ این قدرتنمایی تصویری در ایران تا امروز هم ادامهدار شده است، با این تفاوت که در کنار ثبت لحظات به نقد اجتماعی هم میپردازد؛ عکاسی امروزه به عنوان یک هنر تأثیرگذار و رسانهای جهانی شناخته میشود که میتواند نگاه جامعه را شکل دهد و لحظات مهم تاریخ را ثبت کند؛ این هنر میان واقعیت و احساس پیوند برقرار کرده و نقش مهمی در فرهنگ و رسانه دارد.»
شیخعلی در رابطه با تغییر روند عکاسی از گذشته تاکنون، بیان کرد: «هدف اصلی عکاسی درگذشته، ثبت چهرهها، رویدادها و مستندسازی بوده است؛ در واقع یک ابزار قدرت یا حافظه تاریخی برای ثبت تاریخ بوده است اما اکنون عکاسی به یک رسانه هنری، شخصی و اجتماعی تغییر یافته است؛ هر فردی میتواند به راحتی با گوشیهای هوشمند، عکسهای اجتماعی و یا لحظههایی را ثبت کند و تصاویر و دیدگاه خود را نسبت به یک رویداد در رسانه به اشتراک بگذارد.»
وی ادامه داد: «در حقیقت عکاسی از ابزار سلطنتی به یک ابزار ارتباطی و خلاقانه تحول یافته است؛ عکاسی در زمان گذشته جنبه سلطنتی و ثبت شکوه دربار و مراسمات را داشته است اما امروزه حرفه عکاسی اهدافی همانند هنرنمایی و نقد اجتماعی را دنبال میکند، این تحول نشان میدهد که عکاسی نهتنها با تکنولوژی، بلکه با نیازها و نگرشهای اجتماعی نیز رشد کرده است؛ امروزه عکسها روایتگر دیدگاه انسان معاصر و بازتابی از دغدغههای فردی و جمعی هستند.»
وی با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی عکاسی بر زندگی اشخاص، اظهار کرد: «عکاسی هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد، عکاسی به ثبت لحظات و نمایان کردن واقعیتها کمک میکند؛ با عکاسی میتوان احساسات درونی را به یک جهان انتقال داد، مانند عکاسی از کودکی گرسنه و رنجدیده در یک جنگ و از جنبههای منفی عکاسی میتوان به واضحترین آنها که در زندگی روزمره قابل مشاهده است اشاره کرد.»
دبیر فتوگرافیک هنرستان منصوره خلیلی در ادامه افزود:« امروزه به واسطه ثبت لحظهها، شیرینی لحظات را نابود میکنیم و از دقایق گذرا لذتی نمیبریم، به جای آنکه بر روی تجربیات واقعی تمرکز داشته باشیم بر روی ثبت لحظات تمرکز میکنیم، این روند در ادامه باعث وابستگی به تاثیرات اجتماعی شده و این عوامل بصورت ناخودآگاه باعث کاهش عزت نفس افراد و افزایش مقایسات در رسانه میشود؛ در نتیجه، عکاسی میتواند از یک سو ابزار آگاهی، همدلی و ثبت حقیقت باشد و از سوی دیگر، اگر بهدرستی استفاده نشود به عاملی برای دور شدن از لحظه حال و کاهش رضایت از زندگی تبدیل شود، آنچه اهمیت دارد نگاه آگاهانه ما در استفاده از این ابزار تأثیرگذار است.»
شیخعلی در رابطه با نقش سازنده و موثر ایران در حوزه عکاسی به ویژه در سطح بینالمللی، تشریح کرد: «ایران دارای تاریخی پرفراز و نشیب، فرهنگی غنی و دغدغههای اجتماعی بوده است و به این علت در عکاسی صدایی منحصر به فرد در سطوح منطقه و حتی جهان ارائه داده است؛ ایران در حیطه مستندسازی اجتماعی و نیز در تصاویر دارای مفاهیم هنری و فلسفی توانسته است از مرزهای تصویر بگذرد و تبدیل به یک زبان تامل برانگیز جهانی شود.»
وی ادامه داد: «ایران بدون اغراق به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تربیت و پرورش نسلهای جدید عکاس شناخته شده است و در سطح جهانی با برگزاری جشنوارهها و همکاری با رسانههای معتبر بینالمللی حضور پررنگی داشته است؛ هرساله با برگزاری جشنواره عکس فجر به استعدادیابی جوانان و معرفی عکاسان بزرگ میپردازد و نیز در سطح جهانی با چاپ و نشر تصاویر وقایع گوناگون مانند دفاع مقدس در رسانههای جهانی نقشی مهم ایفا کرده است، برای مثال، در سال گذشته مجموعه عکسهای برگزیده این جشنواره در نمایشگاهی بینالمللی در استانبول به نمایش درآمد و بازتاب گستردهای در رسانهها داشت.»
وی در خصوص زنده نگه داشتن وجدان تاریخ با حرفه عکاسی، ادامه داد:« در تصاویر قدرتی نمایان است که در کلمات آشکار نمیشود، پس میتوان گفت، با عکاسی میتوان حتی در مواجهه با سختترین شرایط جنگی وجدان تاریخ را بیدار نگه داشت؛ عکاسی تمام حقایق را بیواسطه به دل و ذهن مخاطب منتقل میکند اما این عمل مطلق نیست، با تکرار و مواجهه با جنایات احتمال عادی شدن خشونت بسیار زیاد است.»
شیخ علی ادامه داد: «تکرار جنایات حتی میتواند تاثیر عمیقترین عکسها را بیاثر کند؛ در عصر حاضر، با تکرار فجایع انسانی در رسانهها و شبکات اجتماعی، عکسها فقط برای ثانیهای شنیده خواهند شد و تاثیر آنها پایدار نخواهد ماند؛ با توجه به عکسهای گوناگون در تاریخ، برای مثال عکس کرکس و کودکی که در آستانه جان دادن است، نشان میدهد که قدرت عکاسی در بیدار کردن وجدان جهانی یک حقیقت است اما اگر نگاهی گذرا و بیتفاوت به این تصاویر داشته باشیم به تدریج آن تصاویر هم بیاثر میشوند؛ عکاسی حقیقت را فریاد میزند اما تغییر تاثیرات آن به واکنش افراد بستگی دارد.»
دبیر فتوگرافیک هنرستان منصوره خلیلی ناحیه یک شهرستان بهارستان، با بیان نقش عکاسی در افشای جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، تصریح کرد: «تصاویر نیرویی را دارا هستند که در کلمات مشهود نیست، واقعیتهای میدانی که بدون سانسور نشان داده شد، احساسات مخاطبان جهان را برانگیخت؛ عکاسی در این جنگ تحمیلی فراتر از ثبت لحظات بود و به یک ابزار مستندسازی جنایات جنگی تغییر یافت.»
شیخعلی در پایان خاطرنشان کرد:« در شرایطی که رسانههای حامی اسراییل واقعیت را سانسور میکردند، عکسهای میدانی خبرنگاران و مردم بود که واقعیت داستان را آشکار کرد، این تصاویر واقعیتهایی همچون حملات به مناطق مسکونی، قتل کودکان و نابودی زیرساختهای غیر نظامی را برای جهان نمایان کرد، در حالی که رژیم صهیونیستی تنها حرف از حمله به مناطق نظامی میزد و ادعا داشت که این جنگ با مردم ایران نیست بلکه جنگی با جمهوری اسلامی است اما تصاویر نه تنها افشاگری کردند که این حرفها دروغی بیش نبوده است بلکه افکار عمومی جهانی را تحریک کردند و روایات دروغین رسانههای حامی رژیم صهیونیستی را به چالش کشیدند؛ امروز، نقش عکاسی در جبهه رسانه، کمتر از قدرت سلاح در میدان نبرد نیست.»
ارسال دیدگاه