آموزگار آموزشگاه عفتیه ناحیه یک شهرستان بهارستان:
هوش مصنوعی، همراهی نو برای معلمان در مسیر آموزش است
بهارستان یک(پانا)- آموزگار آموزشگاه عفتیه ناحیه یک شهرستان بهارستان هوش مصنوعی را همراهی تازه برای معلمان در روند آموزش دانست.

لیلا مهریزی آموزگار آموزشگاه عفتیه ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفتوگو با پانا در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در آموزش بیان کرد: «هوش مصنوعی را میتوان مثل یک یار دقیق و همیشه بیدار در کنار معلم تصور کرد؛ دستیار هوشمندی که در هر لحظه آماده است تا به دانشآموز بازخورد دهد و مسیر یادگیری او را روشنتر کند؛ برای مثال، در درس ریاضی، وقتی دانشآموز تمرینی را اشتباه حل میکند، برنامه بلافاصله او را راهنمایی میکند و فرصت دوباره میدهد؛ در انشا، خطاهای دستوری و جملهسازی را اصلاح میکند و پیشنهادهای زیباتری میدهد؛ در درس علوم، با آزمایشهای مجازی و شبیهسازیهای جذاب، مفاهیم پیچیده را به تجربهای ملموس و دیدنی تبدیل میکند؛ از همه مهمتر، هوش مصنوعی یادگیری را بر پایه توانایی هر دانشآموز تنظیم میکند، که کمک میکند هر کسی در مسیر خود رشد کند.»
وی در ادامه افزود: «بچههای این نسل با فناوری عجیناند؛ آنها دنیا را از پنجره صفحهنمایشها میشناسند و تعامل با ابزارهای دیجیتال برایشان طبیعی است؛ وقتی با یک برنامه هوش مصنوعی کار میکنند، احساس نمیکنند در حال درس خواندناند، بلکه حس گفتوگو با یک دوست را دارند؛ اگر اشتباه کنند، برنامه با لحن دوستانه توضیح میدهد و مرحلهبهمرحله کمکشان میکند؛ این روش یادگیری نهتنها اضطراب و ترس از اشتباه را از بین میبرد، بلکه به آنها اعتمادبهنفس و انگیزه درونی میدهد؛ شایان ذکر است که با استفاده از این روش، یادگیری، برای دانشآموزان از تکلیف خشک به تجربهای لذتبخش و بازیگونه تبدیل میشود.»
مهریزی در ادامه با اشاره به جایگاه معلم در عصر هوش مصنوعی تأکید کرد: «هیچ فناوریای نمیتواند جای معلم را بگیرد؛ معلم فقط انتقالدهندهی دانش نیست بلکه الگویی بیبدیل و همراه عاطفی دانشآموز است؛ هیچ برنامهای نمیتواند لبخند دلگرمکننده معلم، درک انسانی او یا نگاه تربیتیاش را بازسازی کند؛ هوش مصنوعی میتواند کمک کند تا معلم وقت بیشتری برای گفتگو، تربیت اخلاقی و پرورش روح دانشآموزان داشته باشد؛ مثلاً وظایف زمانبری مثل تصحیح تمرینها، طراحی آزمونها یا جمعآوری دادهها را به عهده میگیرد تا معلم، فرصت بیشتری برای لمس دلها و هدایت ذهنها داشته باشد؛ در واقع، معلم قلب تپنده آموزش است و فناوری باید در خدمت او قرار گیرد.»
آموزگار آموزشگاه عفتیه ناحیه یک شهرستان بهارستان در رابطه با چالشهای استفاده از این فناوری توضیح داد: «اگر هوش مصنوعی بدون هدایت معلم استفاده شود، ممکن است به جای کمک، به مانع تبدیل شود؛ وابستگی بیش از حد به فناوری میتواند قدرت تفکر مستقل را کاهش دهد؛ دانشآموزان باید یاد بگیرند که فکر کنند، نه فقط پاسخی آماده از سوی فناوری دریافت کنند؛ از سوی دیگر، موضوع امنیت و حریم خصوصی دانشآموزان بسیار مهم است، زیرا دادهها و اطلاعات آموزشی نباید در اختیار افراد یا شرکتهای نامطمئن قرار گیرد؛ همچنین، پاسخها و محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی باید همیشه زیر نظر معلم بررسی شوند، چون ممکن است اشتباه یا ناقص باشند؛ استفاده هوشمندانه از این ابزار سبب ایجاد تعادل بین فناوری و دانش میشود؛ فناوری باید همراهیکننده انسان باشد.»
آموزگار آموزشگاه عفتیه ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان خاطرنشان کرد: «من آینده آموزش را ترکیبی از تجربه انسانی معلمان و تواناییهای فنی هوش مصنوعی میبینم؛ در این آینده، معلم همچنان راهنما و محور اصلی یادگیری است؛ کسی که با عشق، صبر و درک عمیق، ذهن و دل دانشآموزان را پرورش میدهد؛ اما هوش مصنوعی میتواند ابزاری باشد تا این مسیر روشنتر، عادلانهتر و جذابتر طی شود؛ با کمک آن میتوان به بچهها فرصت داد تا متناسب با استعداد و علاقهی خود رشد کنند، بدون اینکه محدود به کتاب یا زمان خاصی باشند؛ قطعا در آینده فناوری، کارهای تکراری را بر عهده میگیرد و معلم میتواند بیشتر به آنجه مهمتر است بپردازد.»
ارسال دیدگاه