معاون آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان:

برنامه ریزی ضعیف، بزرگترین مانع یادگیری مؤثر است

بهارستان یک(پانا)- معاون آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان، برنامه‌ ریزی ضعیف را بزرگترین مانع یادگیری مؤثر دانست.

کد مطلب: ۱۶۰۵۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ریزی ضعیف، بزرگترین مانع یادگیری مؤثر است

ستاره صالح زاده معاون آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با پانا درمورد نقش معاون در برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد:« معاون مدرسه نقش کلیدی و محوری در برنامه‌ریزی آموزشی دارد و به‌عنوان ستون فکری تیم آموزشی عمل می‌کند؛ او با بررسی نیازهای علمی و پرورشی دانش‌آموزان، توانایی‌ها و ظرفیت‌های معلمان و همچنین اهداف کلی مدرسه، برنامه‌های آموزشی را تدوین می‌کند؛ این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تعادل بین آموزش نظری و فعالیت‌های عملی برقرار باشد و دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌های عملی و تفکر انتقادی خود را تقویت کنند؛ معاون به‌عنوان هماهنگ‌کننده بین مدیر و معلمان، نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها دارد و اطمینان حاصل می‌کند که کیفیت آموزش در همه مقاطع حفظ شود.»

وی همچنین ادامه داد: «برنامه‌های مدرسه با تحلیل دقیق نقاط قوت و ضعف موجود و بررسی عملکرد کلاس‌ها و معلمان طراحی می‌شوند؛ معاون در جلسات هفتگی و ماهانه با معلمان و مدیر، مشورت و تبادل نظر گسترده انجام می‌دهد تا روش‌های تدریس و فعالیت‌های آموزشی بهینه شود؛ علاوه بر این، بازخورد دانش‌آموزان و والدین به‌صورت سیستماتیک جمع‌آوری و تحلیل می‌شود تا برنامه‌ها دقیقاً مطابق نیازهای واقعی مخاطبان طراحی شوند؛ معاون مدرسه از روش‌های متنوعی برای ارزیابی کیفیت تدریس استفاده می‌کند؛ این روش‌ها شامل مشاهده حضوری کلاس‌ها، بررسی عملکرد آموزشی معلمان، جمع‌آوری بازخورد دانش‌آموزان، و تحلیل نتایج امتحانات و پیشرفت تحصیلی است؛ همچنین، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های حرفه‌ای برای معلمان، یکی از راه‌های اصلی ارتقای کیفیت تدریس به شمار می‌رود؛ این اقدامات به‌ویژه در تقویت مهارت‌های تدریس فعال و مشارکتی اهمیت ویژه‌ای دارند.»

صالح زاده در مورد اقدامات برای رفع نقاط ضعف دانش‌آموزان بیان کرد: «شناسایی و رفع نقاط ضعف دانش‌آموزان یکی از اولویت‌های اصلی معاون مدرسه است؛ برای این منظور، کلاس‌های تقویتی، جلسات مشاوره فردی، برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی‌ شده و حمایت‌های ویژه ارائه می‌شود؛ هدف از این اقدامات، ارتقای سطح علمی، تقویت اعتماد به نفس و افزایش انگیزه یادگیری دانش‌آموزان است تا هیچ دانش‌آموزی از مسیر یادگیری عقب نماند و همه فرصت برابر برای پیشرفت داشته باشند؛ معاون به‌عنوان پل ارتباطی میان معلمان و مدیر مدرسه عمل می‌کند و با مدیریت هوشمندانه، اطلاعات آموزشی و نیازهای کلاس‌ها را منتقل می‌کند؛ او همچنین، تصمیمات مدیریتی را به معلمان ابلاغ کرده و مشکلات موجود را با ارائه راهکارهای عملی حل می‌کند.»

معاون آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان سخنان خود گفت: «معاون مدرسه نقش هدایتگر، هماهنگ‌کننده و ناظر اصلی در فرآیند آموزشی دارد و با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، تلاش می‌کند کیفیت آموزش را به سطحی مطلوب ارتقا دهد؛ او با ارزیابی مستمر تدریس معلمان، توجه به نیازها و توانایی‌های دانش‌آموزان و جمع‌آوری بازخورد والدین، محیط یادگیری را به شکل پویا، مشارکتی و منظم مدیریت می‌کند؛ همچنین، رفع نقاط ضعف دانش‌آموزان، ارائه کلاس‌های تقویتی، جلسات مشاوره فردی و برنامه‌های شخصی‌سازی‌ شده از اولویت‌های اصلی معاون است تا هیچ دانش‌آموزی از مسیر یادگیری عقب نماند و همه فرصت برابر برای پیشرفت داشته باشند.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ حنانه خراسانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار