آموزگار و فارغالتحصیل رشته روانشناسی فیروزکوه:
شروع مدارس و سال تحصیلی جدید؛ فرصتی برای تنظیم هیجان و تقویت عزتنفس است
فیروزکوه(پانا)- آموزگار و فارغالتحصیل رشته روانشناسی،شروع مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید را،فرصتی برای تنظیم هیجانها و تقویت عزتنفس دانست.

سیده عطیه حسینی، آموزگار و فارغالتحصیل رشته روانشناسی شهرستان فیروزکوه در گفتوگو با پانا گفت: «سال تحصیلی یک نقطه عطف روانشناختی برای دانشآموزان است. بچهها در این زمان وارد فضایی تازه میشوند که هم میتواند هیجانانگیز باشد و هم اضطرابآور. از دیدگاه روانشناسی رشد، این دوره فرصتی برای شکلگیری عادات یادگیری، تنظیم هیجانها و حتی تقویت عزتنفس است. در واقع، شروع مدرسه نوعی «انتقال» محسوب میشود و کیفیت مدیریت این انتقال روی کل سال تحصیلی اثر میگذارد.»
حسینی ادامه داد: «طیف احساسات بسیار گسترده است. برخی دانشآموزان با شوق و انگیزه وارد کلاس میشوند و برخی دیگر با اضطراب جدایی از والدین یا نگرانی از انتظارات درسی مواجه میشوند. در پایههای بالاتر به دلیل ورود به مرحلهای جدیتر از تحصیل، نگرانی از عملکرد تحصیلی هم پررنگتر میشود. این احساسات طبیعی است و وظیفه ما معلمان این است که به آنها کمک کنیم تا هیجانها را بشناسند و به شکل سازگارانه مدیریت کنند.»
وی تصریح کرد: «دانشآموز باید بداند که کلاس فضایی امن برای بیان خودش است. همچنین کمک به دانشآموزان در برقراری ارتباط دوستانه، اضطراب را کاهش میدهد. از سویی تأکید بر تواناییهای فردی و کوچک شمردن خطاها به رشد خودباوری کمک میکند.»
حسینی در رابطه با وظیفه معلمان اظهار داشت: «معلم علاوه بر آموزش درسی، نقش «تنظیمکننده هیجان» را دارد. یعنی ما میتوانیم با لحن، رفتار و حتی ساختار کلاس، به بچهها نشان دهیم که چطور اضطرابشان را کاهش دهند و اعتماد به نفس پیدا کنند. از نظر روانشناسی تربیتی، معلم یک الگوی هیجانی است؛ اگر ما آرامش، انعطاف و امید را نشان دهیم، دانشآموزان هم آن را درونی میکنند.»
وی در پایان درباره وظایف والدین خاطرنشان کرد: «والدین باید به فرزندانشان فرصت بدهند تا خودشان تجربه کنند، خطا کنند و یاد بگیرند. مقایسه کردن یا توقع بیش از حد در آغاز سال میتواند به اضطراب و کاهش انگیزه منجر شود. مهمتر از نمره، ایجاد علاقه به یادگیری و حس ارزشمندی در دانشآموز است.»
ارسال دیدگاه