جمعه خبر؛ مجمع تعلل کرد، FATF باز هم فرصت داد

تهران (پانا) - تایید شدن یا نشدن لوایح باقی مانده از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهمترین این روزها بوده است که علاوه بر اصرار دولت برای تایید لوایح برای ممانعت از خودتحریمی بر روند قیمت دلار نیز اثرگذار بوده است و با وجود تعلل مجمع در نهایت پایان این هفته نیز با سومین فرصت چهارماهه گروه اقدام مالی به ایران برای تصویب پالرمو و CFT به پایان رسید.

کد مطلب: ۸۹۵۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ مجمع تعلل کرد، FATF باز هم فرصت داد

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از اول بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری بود.مهمترین خبر هفته اخیر را می توان بیانیه مهم رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، واکنش‌ها به حادثه تلخ تروریستی در جاده خاش-زاهدان، تعلل مجمع تشخیص برای تایید لوایح باقی مانده FATF و طرح استیضاح رئیس‌جمهوری از سوی نماینده قم دانست.

بیانیه‌ رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در ۷ سرفصل اساسی علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی بیان کردند.

در همین زمینه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیانیه راهبردی ایشان را به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، موجب زدوده شدن القائات دشمنان از چهره انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد که دولت تحقق منویات آن حضرت را اولویت خود قرار خواهد داد.

او در بخشی از نامه خود آورده‌ است که دولت دوازدهم که مفتخر است در کنار ملت بزرگ ایران چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را جشن گرفته و دهه پنجم را با گامی استوار و تدبیری نوین آغازکرده‌است، با قدرشناسی از تدابیر مقام معظم رهبری و با استعانت از الطاف الهی، همراهی ملت بزرگ ایران، هماهنگی همه قوا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی کشور به خصوص نخبگان، جوانان، زنان، اقوام و نهادهای مدنی، وظیفه خود می‌داند نسبت به اجرای توصیه‌های راهبردی حضرت مستطاب‌عالی اقدام نماید؛ به همین منظور شوراهای عالی کشور و هیات دولت را موظف می‌کنم تا سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی مناسب برای تحقق منویات آن‌حضرت را در اولویت کار خود قرار‌دهند.

واکنش‌ها به حمله تروریستی به اتوبوس کارکنان سپاه در سیستان و بلوچستان

چهارشنبه هفته گذشته بنا بر اعلام روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام که پس از اتمام مأموریت مرزبانی از منطقه عازم موطن خود بودند در جاده خاش - زاهدان توسط خودروی انتحاری تروریست‌های تکفیری هدف حمله قرار گرفت که در جریان این جنایت تروریستی ۲۷ نفر از رزمندگان غیور اسلام شهید و ۱۳ نفر مجروح شدند. که بلافاصله گروه تروریستی «جیش العدل» مسئولیت این جنایت را بر عهده گرفت.

دریادار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه با اشاره به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: «جواب ما در هر جایی که صحنه پاسداری از انقلاب اسلامی و در جغرافیای انقلاب اسلامی است، خواهد بود.»

او با بیان اینکه پاسخ ما با محکم‌ترین وجه ممکن همواره برقرار بوده است، خاطر نشان کرد: «این مرتبه نیز پاسخ ما برقرار خواهد بود و دشمنان ما حتماً جواب خیلی محکمی از پاسداران انقلاب اسلامی دریافت خواهند کرد.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در پیامی ضمن تسلیت این حادثه دلخراش به محضر فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری و خانواده سرافراز شهدای پرافتخار، بر مسئولیت کشورهای همسایه که پناهگاه و مامن این تروریست‌های اهریمن صفت شده‌اند تاکید کرد و خواستار اهتمام جدی دولت پاکستان بر پیگیری و حل و فصل نهایی حضور این تروریست‌ها در خاک این کشور شد.

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ با صلابت خود اثبات کرده است که طبق موازین بین المللی و قواعد منطقی در حفظ منافع ملی و مصالح مردم خویش لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.»

هچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیام توئیتری در واکنش به این حادثه تروریستی نوشت: «اینکه ایران درست در همان روز برگزاری سیرک ورشو هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرد، تصادفی است؟

«به خصوص وقتی که همتایان همان‌ تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو برای آن جشن به پا می‌کنند و با ربات‌های توئیتر از آن حمایت می‌کنند.

ظاهراً آمریکا همیشه اشتباهات یکسانی مرتکب می‌شود، اما انتظار دارد نتایج متفاوتی دریافت کند.»

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حاشیه مراسم وداع با پیکرهای شهدای جنایت تروریستی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه ایران بدون تردید انتقام خون شهدایش را خواهد گرفت،به پاکستان هشدار داد در صورتی که به مسئولیت‌های خود در مبارزه با تروریست‌ها عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران به مجازات مزدوران سازمان‌یافته به دست سرویس‌های جاسوسی منطقه و فرامنطقه‌ای خواهد پرداخت.

در پی‌حادثه تروریستی چهارشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) در جاده خاش _ زاهدان روز یکشنبه خانم رفعت مسعود، سفیر پاکستان توسط دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این ملاقات ضمن اشاره به افزایش اقدامات تروریستی از داخل خاک پاکستان، از جمله حادثه تروریستی اخیر در جاده خاش _ زاهدان، اعتراض کشورمان ابلاغ و با صراحت تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه‌ها، تحرکات و استقرار گروهک‌های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند و اجازه ندهد این گروهک‌های تروریستی بیش از این با اقدامات تروریستی و غیرانسانی خود موجبات تشدید ناامنی و بدبینی و بی اعتمادی بین دو کشور را فراهم نماید. در ادامه از دولت پاکستان خواسته شد که اقدامات سریع و لازم جهت شناسایی و دستگیری عوامل جنایت تروریستی جاده خاش _ زاهدان را انجام دهد.

سفیر پاکستان در این دیدار اعلام کرد که موضوع اعتراض کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف حادثه تروریستی اخیر در شرق کشور را شدیدا محکوم کرد و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در این تماس تلفنی اظهار کرد: «یک هیات تخصصی برای گفت‌وگو با مقامات ذیربط به ایران اعزام خواهد شد و پاکستان آماده هر گونه همکاری برای بررسی این حادثه تاسف بار و مبارزه مشترک با گروه های تروریستی است.»

همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی به حمله تروریستی اخیر به اتوبوس سپاه در خاش اشاره و اعلام کرد که برای ایران قابل قبول نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند شرارت‌ها علیه ایران در خاک این کشور کنترل کند.

علاوه بر این سید محمود علوی، سه شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای سپاه که در ستاد نیروی زمینی سپاه برگزار شد اعلام کرد که ایران اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها در شهادت رساندن مرزبانان سپاه پاسداران در جاده خاش را بی پاسخ نمی گذارد.

سرانجام روز دوشنبه روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از اقدام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در شناسایی و متلاشی کردن خانه‌های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان وخاش و دستگیری آنان خبر داد.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه روز سه شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی جاده خاش-زاهدان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «بعد از حادثه‌ای که رخ داد اقدامات زیادی انجام دادیم و بعد از اینکه قطعات خودروی انتحاری را به برادرانمان در نیروی انتظامی تحویل دادیم، هویت خودرو را مشخص کردند و بعد از شناسایی هویت آن نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه عملیات دستگیری و انهدام تیم پشتیبانی کننده و تیمی که خودرو را برای این اقدام آماده کرده بودند، آغاز کردند.»

او افزود: «دو روز قبل اولین سرنخی که به دست آورده بودیم که یک خانم بود را دستگیر کردیم و بعد از دستگیری این عامل تروریستی، به افراد دیگر هم رسیدیم.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: «دو نفر از عناصر تیم تروریستی پاکستانی بودند و عامل انتحاری نیز فردی به نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود و یک فرد دیگر از پاکستان نیز حضور داشت.»

او با بیان اینکه ٣ نفر از عوامل تیم تروریستی از منطقه سیستان و بلوچستان بودند، تصریح کرد: «دو نفر از آنها دستگیر شده‌اند و یک نفر هم متواری است که ان‌شاءالله به زودی دستگیر خواهد شد.»

سردار پاکپور ادامه داد: «این گروهک مهمات و تجهیزات بسیار زیادی آماده کرده بودند و اقداماتی که می‌خواستند انجام دهند، فقط صرفا برای این کار نبوده و قصد داشتند اقدامات تروریستی را در ٢٢ بهمن و سایر مناسبت‌ها انجام دهند. در آن زمان تمهیدات زیادی را برای راهپیمایی ٢٢ بهمن داشتیم و آنها موفق نشدند و حتی در ایام دهه فجر در مرز نیز عناصر تروریست تلاش زیادی کردند که اقداماتی از این قبیل انجام دهند اما نتوانستند.»

او با اشاره به اقدام اخیر تروریست‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان، گفت: «آنها اقدام خاصی نتوانستند انجام بدهند و این حرکت کوری است که یک ماشین را در جاده ترانزیتی منفجر کنند.»

حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ

پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه هفته گذشته با حضور بیش از 35 نفر از سران جهان با موضوع همکاری آتلانتیک و عواقب احتمال شروع دوباره رقابت ابرقدرت‌ها در آلمان در حالی آغاز شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در این نشست حاضر شد.

تعداد زیادی از رهبران کشورهای دنیا و مقام‌های عالی‌رتبه در این نشست حاضر شدند 35 نفر از سران دولت‌ها، 55 وزیر امور خارجه و 30 وزیر دفاع در مونیخ حضور پیدا کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، پترو پورشنکو، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، شیخ حسین، نخست وزیر بنگلادش و شیخ تمیم بن حامد الثانی، امیر قطر از جمله سران کشورهایی هستند که در این نشست حاضر شدند.

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، محمد علی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق و وزرای خارجه دیگر کشورها و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست حاضر بودند.

کنفرانس امنیتی مونیخ از 15 تا 17 فوریه (26 تا 28 بهمن ماه) برگزار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در سال‌های گذشته نیز در این کنفرانس شرکت کرده بود با مقام‌های کشورهای مختلف در حاشیه این نشست دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمار گونه‌ای بر روی ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.»

او ادامه داد: «مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط 7 رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است‌؛ سیاستی که در دولت‌های اقماری آمریکا خود را در پشت آن مخفی کرده‌اند‌. آمریکا بسیار پیشتر از این باید این بیماری بدخیم خود را مداوا می‌کرد، چرا که امروز تبدیل به یکی از بزرگترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین‌المللی شده است.»

وزیر امور خارجه تصریح کرد «طی دو سال گذشته ایالات متحده دشمنی خود بر ضد ایران را به یک سطح افراطی جدید رسانده است که بهترین مثال آن نقض یک جانبه و غیرقانونی تعهداتش در ذیل برجامی که به سختی مذاکره شده و با اجماع به تایید شورای امنیت رسید . ایالات متحده اکنون در تلاش برای وادار کردن بقیه به نقض قطعنامه شورای امنیت است که به صورت آشکارا خواستار عادی سازی روابط اقتصادی با ایران شده است.»

مجمع بازهم درباره پالرمو تصمیم نگرفت

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان روز شنبه پس از 21 روز نشست خود برای بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو را در حالی تشکیل داد که نشست گروه ویژه اقدام مالی از روز یکشنبه در پاریس برگزار شد.

آخرین نشست اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پالرمو ششم بهمن ماه با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و الهیار ملک‌شاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی به عنوان نمایندگان دولت و مجلس و به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی برگزار شده بود.

پیش از این غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان گفته بود که نشست روز شنبه مجمع آخرین نشست آنان برای بررسی پالرمو خواهد بود و در نشست امروز سرنوشت یکی از لوایح اصلی FATF برای خروج کامل نام ایران از لیست سیاه مشخص خواهد شد.

اما بر اساس آنچه خبرگزاری فارس نوشت، اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان تصمیم‌گیری درباره سرنوشت پالرمو را به نشست آتی خود موکول کردند.

این خبرگزاری همچنین نوشته است که در نشست روز شنبه موافقان و مخالفان به بیان کامل دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند و به همین دلیل فرصت برای رای‌گیری ایجاد نشده است.

با این حساب باید منتظر ماند و دید سرنوشت نشست آتی مجمع تشخیص برای بررسی پالرمو چگونه خواهد شد.

یکی از نکات قابل توجه نشست این روز مجمع تشخیص مصلحت نظام، غیب حسن روحانی و علی لاریجانی، روسای قوای مجریه و مقننه بود که از حامیان اصلی تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به شمار می‌روند.

در این حال گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF این هفته ضمن استقبال از پیشرفت به عمل آمده در زمینه اقدامات ایران، در جلسه خود تصمیم به ادامه تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران گرفت.

گروه ویژه اقدام مالی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار دارد که ایران اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را تکمیل و اجرا کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که اگر ایران تا ژوئن 2019 مابقی قوانین را همراستا با استانداردهای FATF تصویب نکند، نظارت FATF به شعبات موسسات مالی مستقر در تهران افزایش خواهد یافت.

استعفای امام جمعه اهواز

نام آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز طی هفته‌ گذشته به دلیل سفر او به بریتانیا در فضای رسانه‌ای کشور پیچید، ابتدا خبر آمد که آیت‌الله موسوی جزایری برای درمان به بریتانیا سفر کرده است اما روز بعد این خبر از سوی دفتر آیت الله تکذیب و اعلام شد که او برای تبلیغ انقلاب و به مناسبت تبلیغ ایام فاطمیه(س) به بریتانیا رفته است.

در همین زمینه آیت‌الله جزایری به فارس گفت: «برنامه سفر تبلیغی بنده در ایام فاطمیه(س) به خارج از کشور از قبل برنامه‌ریزی شده بود و به هیچ وجه درمانی نبود.»

او ادامه داد: «وقتی به بریتانیا رفتم در چند شهر سخنرانی کردم، در یکی از شهرهای بریتانیا به من پیشنهاد شد به علت بیماری که داشتم در آنجا هم معاینه شوم، فقط یک بار در مطب پزشک معاینه شدم و اصلاً در هیچ بیمارستانی در بریتانیا بستری نشدم.»

امام جمعه اهواز گفت: «بنده قبل از سفر، در خطبه‌های نماز جمعه رسما و علنا به مردم اعلام کرده بودم که برای سفر تبلیغی به خارج از کشور خواهم رفت.»

او در ادامه تصریح کرد: «این حرف‌ها تهمت ضدانقلاب است که وقتی دست خود را خالی می‌بینند به دروغگویی و تخریب متوسل می‌شوند.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا شب گذشته در صفحه توئیتر خود درباره این سفر توضیح داد.

او نوشت: «آیت‌الله جزایری (امام جمعه اهواز) مصادف با ایام فاطمیه(س) و سالگرد انقلاب در سفر به بریتانیا با علما و مردم در لندن، منچستر و بیرمنگام ملاقات داشتند.

هماهنگی سفر از مرحله درخواست ویزا تا اقامت توسط مؤسسات فرهنگی غیردولتی انجام گرفت. به دلیل درد پا، در سفر توسط پزشک معاینه شدند، اما بستری یا درمانی صورت نگرفت.

سرانجام آیت الله موسوی جزایری، روز دوشنبه با حضور در دفتر مقام معظم رهبری، گزارشی از وضعیت جسمانی خود ارائه کرد و از سمت «امامت جمعه اهواز» استعفا داد. هفته گذشته نیز آیت الله موسوی جزایری در بازگشت از سفرتبلیغی خود به بریتانیا با حضور در نماز جمعه از احتمال کناره گیری خود از این سمت سخن گفته بود.

آیت الله موسوی جزایری سومین امام جمعه اهواز پس از پیروزی انقلاب بود.

سفر رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان

حسن روحانی روز یکشنبه به منظور بهره برداری از چند طرح و پروژه ملی و استانی به استان هرمزگان سفر کرد، رئیس‌جمهوری در اسفند ۹۶ به استان هرمزگان سفر و با مردم غرب این استان دیدار کرد. در اوایل سال ۹۷ نیز به دلیل اهمیت اجرای طرح توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رئیس‌جمهوری برای دومین بار در دولت دوازدهم به این استان سفر کرد.

با توجه به بهره‌برداری از طرح‌های افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج فارس که سبب خودکفایی کشور در تامین بنزین می‌شود و نیز بهره‌برداری از الحاق زیردریایی فاتح ساخت وزارت دفاع و تحویل آن به ارتش جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری برای سومین بار در دولت دوازهم تصمیم به حضور در استان هرمزگان گرفت.

علاوه بر افتتاح این طرح‌ها، بهره‌برداری از برخی پروژه‌های مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهید رجایی، طرح‌های کشاورزی، صنعتی، هوانوردی، راه سازی و تولید انرژی در دستور کار رئیس‌جمهوری قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری در جمع مردم غرب استان در بندر لنگه سخنرانی و با مردم دیدار کرد.

روحانی در جمع مردم بندر لنگه در وزرشگاه تختی این شهر با اشاره به حوادث تروریستی سیستان وبلوچستان گفت: «کسانی که برای امنیت و آرامش مردم مرزبانی شرق ایران را به جان خریدند و ثوابی که خداوند برای مرزبانان قرار داده است شامل حال آنهاست و در این مسیر به دست تروریست‌هایی که به هیچ عنوان معیار‌های انسانی مد نظرآنها نیست شربت شهادت نوشیدند و جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.»

او ادامه داد: «بی‌تردید ملت ایران انتقام خون این شهیدان را خواهد گرفت و نخواهیم گذاشت مزدورانی به پاسداران و مرزبانان غیور ما و به آنهایی که امنیت کشور بر دوش آنهاست حمله‌ور شوند و از دست انتقام الهی و مردم مومن ایران فرار کنند. ما در این منطقه یک روابط برادرانه و صمیمانه با همه کشور‌ها را می‌خواهیم و هیچگاه آغازگر تجاوزی در کل منطقه نبودیم.»

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: « آن روز که افلقیان به ایران حمله کردند به سایر همسایگانمان گفتیم که ایران از پس این حمله بر می‌آید و دشمن را شکست خواهد داد اما این مزدوران در این منطقه برای شما آورنده امنیت نخواهند بود. آنها به صدام افلقی تکیه کرده بودند و گمان کردند که او به آنها اهمیت می‌دهد درحالی که ایران عزیز قدرتمند همواره برای این منطقه امنیت‌آفرین بوده است.»

او خاطرنشان کرد: «البته آنها بعدا به این حرف ایران رسیدند و دیدند که همان کسی که به ایران حمله کرد وقتی از ایران مأیوس شد نوبت کویت فرا رسید و اگر مهلت پیدا می‌کرد نوبت کشورهای بعدی هم می‌شد. آنهایی که در این منطقه فکر می‌کنند صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها برای آنها امنیت‌آفرین هستند بدانند امنیت منطقه دست ما مسلمان‌هاست باید متحد و کنار هم باشیم و امنیت کل منطقه را حفظ کنیم.»

همچنین رئیس‌جمهوری در دومین روز از سفر کاروان تدبیر و امید به استان هرمزگان و پس از افتتاح فاز ۳ پالایشگاه خلیج فارس،با حضور سرزده در محله چاهستانی‌ها در بندرعباس از این محله محروم و بافت فرسوده بازدید و با تعدادی از ساکنان آن گفت‌و‌گو کرد.

رئیس‌جمهوری در پایان سفر دو روره خود به هرمزگان با حضور در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و سپس به تهران بازگشت.

همچنین قرار بود رئیس‌جمهوری در پایان سفر به استان هرمزگان برای افتتاح یک طرح معدنی عازم سیرجان در استان کرمان شود که به دلیل آماده موفق نبودن تست نهایی این پروژه این سفر به زمان دیگری موکول شد.

تلاش نافرجام نماینده قم برای طرح استیضاح رئیس‌جمهوری

مجتبی‌ذوالنوری، نماینده اصولگرای مردم قم، از جمله نمایندگانی است که در مخالفت با حسن روحانی و دولت او ید طولایی دارد، او اکنون به دنبال جمع‌آوری امضا برای طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری است او با اشاره به اقدامات روزهای اخیر خود برای بررسی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری در قوه مقننه به پانا گفت: «تعداد امضاهای این طرح هنوز به حد نصاب لازم برای استیضاح رئیس‌جمهوری که 97 امضا است، نرسیده است.»

او ادامه داد: «ما در این دو روز هرچه تلاش کردیم نتوانستیم تعداد امضاها را به حد‌نصاب برسانیم.»

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: «سوال از رئیس‌جمهوری به 73 امضا نیاز دارد که یعنی یک چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استیضاح به یک سوم امضاهای نمایندگان نیاز دارد که می شود 97 امضا.»

او در پاسخ به این سوال که تعداد امضاها در حال حاضر چقدر است نیز گفت: «تعداد امضاها هنوز به 90 نرسیده است.»

محمود واعظی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری روز چهار شنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح استیضاح رئیس‌جمهوری گفت: «همه اعضای حاضر در مجلس، نماینده مجلس هستند. فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین و فراکسیون ولایی صریحاً اعلام کردند که با این کار مخالف هستند. در یک مجلس 290 نفره تعدادی که براساس آن چیزی که به بنده گفتند 17 نفر بودند که در دولت قبل با تمام وجود از دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند و در دولت جدید هم با تمام وجود مخالفت می‌کنند و با همه چیز هم مخالفت می‌کنند و مسائل برای آن‌ها فرقی ندارد، خواستار این موضوع شدند.»

او ادامه داد: «این نمایندگان به دنبال آن هستند که کارهایی که در گذشته انجام داده‌اند خیلی نشان داده نشود و از هر روشی برای این کار استفاده می‌کنند، اکنون که ما در جنگ اقتصادی و فشارهای دشمن هستیم و ناامنی‌هایی که در کشورهای پیرامون ایران وجود دارد، کاری که آن‌ها انجام می‌دهند با منافع ملی کشور همراهی ندارد و بنده فکر می‌کنم با توجه به رویه‌ای که در مجلس است و احترامی که برای کلیت مجلس و نمایندگان عزیزمان قائل هستیم نمی‌خواهیم موضعی بگیریم که در مقابل مجلس بایستیم و اما تعدادی اندک از نمایندگان کارهایی را انجام می‌دهند که براساس منافع ملی نیست و اینهم کار جدیدی نیست و در گذشته نیز چنین کارهایی انجام داده‌اند.»

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در پایان جلسه هیات دولت در همین زمینه گفت:«طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری در شرایطی که رئیس مجلس در آستانه سفر به چین بود و الان با همراهی تعدادی از رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و وزرای اقتصادی دولت در این کشور حضور دارد. همچنین ما در حال مذاکره با اروپا هستیم و اجلاس سوچی با حضور رؤسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود و همچنین این که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم و مقام معظم رهبری نیز پیامی بسیار مهم صادر کردند، منطبق بر مصالح و منافع کشور و رهنمودهای رهبری نیست.»

او با بیان اینکه تعداد امضاءکنندگان طرح استیضاح رئیس جمهوری بسیار کم است خاطرنشان کرد: «هیچ تصمیم فراکسیونی در این باره وجود ندارد و تنها چند نماینده به اراده و تشخیص خود تصمیم طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری را اتخاذ کرده‌اند. همچنین مشاهده می‌کنیم که تعدادی از فراکسیون‌های مجلس در این باره اعلام موضع کردند و برخی از نمایندگان نیز که حتی منتقد دولت هستند در موضع‌گیری‌های خود اعلام کردند که طرح سوال از رئیس‌جمهوری و استیضاح او در مجلس به مصلحت کشور نیست. با این حال من خیلی امیدوارم که دوستانی که طرح استیضاح را مطرح کردند به شرایط امروز کشور توجه نمایند و به نحوی عمل کنند که دشمن ناامید و داخلی‌ها امیدوار شوند.»

سفر رئیس مجلس و 4 وزیر به چین

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی روز دوشنبه راهی چین شد که حضور وزرای دولت در این سفر، نگاه ها را به مذاکرات پکن دوخته است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی لاریجانی را در این سفر همراهی کردند.

سفر وزرای دولت به ریاست رئیس قوه مقننه به چین در حالی است که چین به عنوان شریک استراتژیک ایران در روزهای تحریم شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران پس از تحریم های آمریکا است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفر هیأت ایرانی به ریاست لاریجانی به چین با اشاره به سطح گسترده‌تر روابط سیاسی اقتصادی چین و ایران و تبادل هیأت‌های متعدد میان دو کشور، گفت: «تبادل این هیئت‌ها می‌تواند نارسایی‌ها و کمبودهایی که در سطح روابط وجود دارد را برطرف کند. سفر آقای لاریجانی به چین در رأس هیئت بلند پایه سیاسی اقتصادی و پارلمانی انجام می‌شود و امیدواریم این سفر بتواند به روان شدن هرچه بیشتر همکاری‌ها میان دو کشور بینجامد.»

از سوی دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی هنگام عزیمت به چین درباره این سفر گفت: «در این سفر مذاکرات پارلمانی و سایر مذاکرات در زمینه‌های مختلف برای بالا بردن سطح روابط سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی صورت می‌گیرد.»

محمد جواد ظریف پس از ورود به چین با همتای چینی خود در مهمانسرای دولتی پکن داشت. او از سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به چین به عنوان یک شروع جدید یاد کرد و افزود: «چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.»

او با اشاره به اینکه به همراه رئیس مجلس و یک هیات بلند پایه به پکن سفر کرده است، تصریح کرد: «این سفر شروع تازه‌ای در روابط دو کشور است و نگاه راهبردی تهران به چین را نشان می‌دهد.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور افزود: «سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین در اسفند سال 94 به تهران روابط دو کشور را به سطح راهبردی ارتقا داده است.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاین جلسه هیات دولت درباره همراهی برخی از اعضای دولت با رئیس مجلس در سفر به پانا گفت: «به هر حال چین یکی از شرکای اصلی ایران در بخش‌های مختلف است و لازم بود در این شرایط جدید روابطمان را با چین تنظیم کنیم.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه آقای لاریجانی دعوتی برای سفر به چین داشت، آقای رئیس‌جمهوری تصمیم گرفتند هم پیام به رئیس‌جمهوری چین بدهند و هم اینکه تعدادی از اعضای کابینه را همراه رئیس مجلس باشند تا ان‌شاءالله این سفر به یک سفر کاری تبدیل شود براساس اطلاعاتی که تا شب گذشته دارم مذاکرات، مذاکرات خیلی خوبی بوده و پیشرفت خوبی داشته است هم مذاکرات بانکیمان خوب بوده و هم در سایر بخش‌ها مذاکرات خوبی داشته‌ایم.»

او ادامه داد: «امروز هم آقای لاریجانی با رئیس‌جمهوری چین ملاقاتی دارد و امیدوار هستم نتیجه این مذاکرات، مذاکراتی باشد که بتواند گشایشی به وجود بیاورد.»

او یادآور شد: «پس از آنکه چینی‌ها ابراز علاقه کردند که با کانال ویژه مالی اروپا کار کنند چینی‌ها، روس‌ها، هندی‌ها و تعدادی از کشورهایی که با ایران کار می‌کنند علاقه‌مند هستند از این کانال مالی اروپا استفاده کنند و ان‌شاءالله کارها به خوبی پیش می‌رود.»

شکایت «رئیس دولت اصلاحات» از «کریمی قدوسی» به هیات نظارت

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد مهرماه امسال در حساب توئیتر خود نوشت: «محمد خاتمی یکی از مهره های برجسته فتنه ۸۸، در آن ایام جهت جلب حمایت سعودی برای نامزدی میرحسین به ریاض می‌رود و با ملک‌عبدالله دیدار می‌کند. در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمی می‌گوید: چرا ایران در منطقه و کشورهای عربی فعال است، می خواهید دستور بدهم ایران را روی سرتان خراب کنند؟ خاتمی در پاسخ می‌گوید: اعلی‌حضرتا، در صورت رأی آوردن ما، از هر کجا که امر بفرمایید خارج می‌شویم... چنین مواضع بزدلانه‌ای باعث جرات بخشی به گروهک‌های تروریستی شده است.»

محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در توضیح جلسه روز سه‌شنبه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: «رئیس دولت اصلاحات از آقای کریمی قدوسی، نماینده مشهد شکایتی را مطرح کرده است که درباره مصاحبه ایشان مربوط به ملاقات رئیس‌جمهوری وقت با ملک عبدالله، پادشاه وقت عربستان است، قرار شد از آقای کریمی قدوسی برای توضیحات دعوت شود.»

درگذشت آیت الله مومن

آیت‌الله محمد مؤمن، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان که از مدتی پیش در بستر بیماری بود، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

آیت‌الله مؤمن به‌دلیل مشکلات مغزی و تنفسی از جمعه 30 آذرماه در بخش آی‌سی‌یوی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد و از 8 دی ماه برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافته‌ بود.

محمد دانش زاده‌ قمی معروف محمد مؤمن متولد سال 1319 در قم بود و از سوابق وی می توان به عضویت مجلس خبرگان رهبری، عضویت شورای عالی قضایی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضویت شورای عالی سیاستگذاری و رئیس حوزه علمیه قم، عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت مجمع جهانی اهل بیت(س)، عضویت هیئت امنای دانشگاه قم و ریاست دادگاه عالی قم، را برشمرد.

آیت‌الله محمد مؤمن، تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتب خانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان به تحصیل در حوزه علاقه‌مند شد. وی با بهره‌گیری از اساتیدی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، علی مشکینی، شیخ مرتضی حائری و سید محمدرضا گلپایگانی به درجه اجتهاد دست یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار