فصل جدید روابط بین ایران و چین؛ رئیس مجلس و 4 وزیر به پکن رسیدند

تهران (پانا) - هیأت ایرانی متشکل از 4 وزیر به ریاست علی لاریجانی صبح امروز به پکن رسید و وزیر امور خارجه در بدو ورود با همتای چینی خود دیدار و این سفر را سرآغاز جدیدی در روابط دو کشور خواند.

کد مطلب: ۸۹۵۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
فصل جدید روابط بین ایران و چین؛ رئیس مجلس و 4 وزیر به پکن رسیدند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی روز گذشته راهی چین شد که حضور وزرای دولت در این سفر، نگاه ها را به مذاکرات پکن دوخته است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی لاریجانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

سفر وزرای دولت به ریاست رئیس قوه مقننه به چین در حالی است که چین به عنوان شریک استراتژیک ایران در روزهای تحریم شناخته می شود و بزرگ ترین خریدار نفت ایران پس از تحریم های آمریکا است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته درباره سفر هیأت ایرانی به ریاست لاریجانب به چین با اشاره به سطح گسترده‌تر روابط سیاسی اقتصادی چین و ایران و تبادل هیأت‌های متعدد میان دو کشور، گفت: «تبادل این هیئت‌ها می‌تواند نارسایی‌ها و کمبودهایی که در سطح روابط وجود دارد را برطرف کند. سفر آقای لاریجانی به چین در رأس هیئت بلند پایه سیاسی اقتصادی و پارلمانی انجام می‌شود و امیدواریم این سفر بتواند به روان شدن هرچه بیشتر همکاری‌ها میان دو کشور بینجامد.»

از سوی دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز هنگام عزیمت به چین درباره این سفر گفت: «در این سفر مذاکرات پارلمانی و سایر مذاکرات در زمینه‌های مختلف برای بالا بردن سطح روابط سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی صورت می‌گیرد.»

محمد جواد ظریف پس از ورود به چین اولین دیدار را با همتای چینی خود در مهمانسرای دولتی پکن داشت. او از سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به چین به عنوان یک شروع جدید یاد کرد و افزود: «چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.»

او با اشاره به اینکه به همراه رئیس مجلس و یک هیات بلند پایه به پکن سفر کرده است، تصریح کرد: «این سفر شروع تازه‌ای در روابط دو کشور است و نگاه راهبردی تهران به چین را نشان می‌دهد.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور افزود: «سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین در اسفند سال 94 به تهران روابط دو کشور را به سطح راهبردی ارتقا داده است.»

هیأت ایرانی به ریاست لاریجانی صبح امروز وارد پکن شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار