در پاسخ به پانا؛

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات یکی از منتخبان استان تهران در مجلس دوازدهم/ صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه مورد تایید قرار گرفت

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان مورد تایید قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۴۶۳۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات یکی از منتخبان استان تهران در مجلس دوازدهم/ صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه مورد تایید قرار گرفت

آناهیتا یاوری - هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: انتخابات ۱۱ اسفند ماه برگزار شد. در این مدت تا ۱۷ اسفندماه باید گزارشات قانونی را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در صحت انتخابات نتیجه را اعلام کنیم.

وی افزود: اکنون پرونده‌های ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان مورد بررسی قرار گرفت که مورد تایید قرار گرفت. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره تعداد طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵ مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که شامل ۲۳ لایحه و ۲۲ طرح بوده است که ۹ مصوبه در مرحله اول به تأیید رسیده، ۲۰ مصوبه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به تأیید رسیده و ۱۶ مصوبه هم جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده است. همچنین امسال ۲۴ اساس‌نامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۳ اساسنامه تأیید شده، ۳ اساسنامه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و ۸ اساسنامه نیز در دستورکار این شورا قرار دارد.

وی درخصوص لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی با دولت پادشاهی بحرین به داوری نیز گفت: با اصلاحات اخیر مجلس این لایحه مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشد. 

طحان نظیف درباره بررسی لایحه بودجه سال آینده نیز بیان کرد: برای بخش اول بودجه ۱۴۰۳ در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این لایحه داشتیم، بخشی از این ایرادات رفع شده و بخشی به قوت خود باقی است. 

وی اضافه کرد: بخشی از ایرادات شورا و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به بودجه کل کشور برطرف شد و بخشی هم با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و جلسه مجمع برگزار شد و تصور می‌کنم که به‌زودی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ ( احکام و تبصره‌ها) را می‌توانیم نهایی بدانیم و ان‌شاءالله تا پایان سال مراحل ابلاغ در دولت طی شود. بخش جداول هم باید تا پایان اردیبهشت ماه نهایی شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درخصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز گفت: مجلس اصلاحاتی را در مصوبه خود انجام داد؛ مباحث مختلفی از سوی شورای نگهبان مطرح شد. اعضای شورای نگهبان معتقدند که با اصلاح اخیر، ایرادات جدیدی به این مصوبه افزوده شد. مهمترین ایراد نسبت به این طرح این بود که در این مصوبه استثنائاتی در نظر گرفته شده بود. ما سازوکار این استثناها را مخالف قانون اساسی می‌دانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تنوع نامزدهای انتخاباتی در میزان مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: حضور نمایندگانی با سلایق مختلف و تعلق به جریانات سیاسی مختلف نشان‌دهنده تنوع کاندیداهای انتخاباتی است که در همه ادوار مجلس هم این تنوع وجود داشته و در این دوره هم وجود داشته است. عوامل مختلفی در مشارکت مؤثر هستند و بعضی از این عوامل بحث اقتصادی و معیشتی است.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای مرحله دوم انتخابات گفت: جلساتی را با مجری انتخابات در این مدت داشتیم و تمهیداتی را اندیشیده‌ایم. ناظرین ما هم در دور دوم انتخابات در شعب اخذ رأی حضور دارند و به‌صورت جدی بر فرآیند انتخابات نظارت دارند و ان‌شاءالله سامانه‌های مردم ناظر و داوطلب همچون دور اول فعال خواهند بود و نگرانی خاصی وجود ندارد و با همان جدیت مرحله اول و البته با تمهید مقدمات برای محله دوم ان‌شاءالله شاهد برگزاری انتخابات مرحله دوم خواهیم بود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات انتخاباتی نسبت به قبل تفاوتی داشته‌ است؟ گفت: مثل همه ادوار گزارشات و شکایاتی داشتیم و در حال بررسی هستیم و همانطور که گفتم تاکنون با موضوع خاصی مواجه نبودیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه اخیراً ویدیویی از یکی از نامزدهای استان تهران در انتخابات مجلس دوازدهم در فضای مجازی منتشر شده که پس از اینکه اسم این شخص در لیست منتخبین اعلام شد، نگرانی و شائبه‌های بسیاری در افکار عمومی مطرح شد. شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای این فرد دارد؟ اظهار کرد: شورای نگهبان براساس اسناد و ادله اقدام می‌کند؛ ما براساس آنچه که در اختیار داریم اقدام می‌کنیم. طبیعتا اگر سندی نداشته باشیم، براساس قانون عمل خواهیم کرد. موضوع صدور اعتبارنامه در قانون پیش‌بینی شده است. در این باره براساس ضوابط قانونی عمل خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار پانا مبنی بر اینکه صحت انتخابات استان تهران چه زمانی اعلام می‌شود نیز گفت: طبیعتاً به محض اینکه گزارشات نسبت به هر حوزه‌ای به جمع بندی برسد، اعلام خواهیم کرد. صحت انتخابات استان تهران و شهر تهران به زودی اعلام خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبات لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان، گفت: آخرین مصوبه‌ای که از مجلس شورای اسلامی دریافت کردیم، مربوط به لایحه عفاف و حجاب بوده است. لایحه عفاف و حجاب در نوبت بررسی و در دستور کار شورای نگهبان است. شورای نگهبان در این ایام در حال بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مختلف و مصوبات مهمی مانند لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است. هنوز بررسی‌های شورای نگهبان درباره مصوبات لایحه عفاف و حجاب کامل نشده است. در ظرف زمان قانونی، مصوبات این لایحه را بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیروهای مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از ۴ حوزه انتخابیه که به‌صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد، چیست؟ گفت: هم روز انتخابات و هم بعد از آن نسبت‌به ۴ حوزه‌ای که انتخابات تمام الکترونیک برگزار شد ارزیابی‌هایی را داشتیم و الحمدالله باید عرض کنم که رضایت نسبی را در این خصوص شاهد بودیم و با مشکل خاصی مواجه نبودیم و رضایت‌بخش بود. در دور دوم انتخابات هم بنا بر این است که ان‌شاءالله اگر هماهنگی‌ها انجام شود و به نتیجه برسد در حوزه‌های انتخابیه بیشتری بحث انتخابات تمام الکترونیک را داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برخی تخلفات که ادعا می‌شود با کدملی انجام شده است، گفت: کدملی افراد با مدرک مثبته در حضور افراد احراز هویت می‌شود تا الان گزارش مستندی در این خصوص به شورا ارسال نشده اگرچه در رسانه‌ها بعضا این موارد مطرح می‌شود ولی اگر موردی باشد بررسی و پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اسنادی درباره فرزند رئیس مجلس در ایام بررسی صلاحیت ها و اینکه آیا شورای نگهبان مانند اقدامی که در خصوص آقای علی لاریجانی انجام داد، این موضوع را بررسی کرد؟ تاکید کرد: هر انتخابات شرایط خود را دارد و تاکنون نیز هیچ‌کس به صرف وضعیت خانواده رد صلاحیت نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره نامه‌های مکرر روحانی و عدم پاسخ به او درباره دلایل عدم احراز صلاحیت گفت: اعلام کردیم که اولویت با کسانی است که اعتراض کردند و پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات، نامه ایشان پاسخ داده شد. بر اساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است.

طحان نظیف ادامه داد: به جز این موارد، بصورت شفاهی نیز در دو مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان بصورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و بنظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار