برگزاری جلسه تیم رصدخانه ابن صلاح همدانی

برنامه‌های آینده این مرکز تبیین شدند

همدان (پانا) - جلسه بررسی و برنامه‌ریزی فعالیت‌‌های رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی با حضور سرپرست و اعضای تیم اجرایی و تیم رصد، در محل اتاق جلسات این مرکز برگزار شد و در این جلسه اعضا به تبیین وضعیت فعلی و آینده مرکز پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۷۷۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسه تیم رصدخانه ابن صلاح همدانی

سرپرست رصدخانه و مرکز اختر شناسی ابن صلاح همدانی ضمن خیر مقدم و خداقوت به اعضای تیم رصد و تیم اجرایی، اظهار کرد: این مرکز به لطف مدیریت توانمند مدیران پیشین، در اجرا و انجام فعالیت‌های نجومی در کشور پیشتاز و پیشگام بوده است.

حمید صیفی‌پور گفت: این مرکز نخستین مرکز اخترشناسی و رصدخانه غرب کشور است که در سال ۱۳۸۲ خورشیدی توسط سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری همدان تاسیس شده و از همان سال فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: این مرکز که در نوع و زمان تاسیس خود در کشور کم نظیر بود، دارای تجهیزات و لوازم متعدد و به روز بود؛ امروز اما به دلیل گذشت زمان طولانی از تاسیس این مرکز این تجهیزات نیاز به تعمیر و به روز شدن دارند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر این مرکز دارای یک عدد تلسکوپ ثابت، پنج عدد تلسکوپ متحرک، گنبد آسمان‌نما و گردونه صور فلکی است همچنین رصدخانه دارای فضاهای متعدد از جمله سالن اجتماعات، کتابخانه و کلاس‌های آموزشی است.

سرپرست رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی گفت: در این مرکز برنامه‌های گوناگونی تاکنون برگزار شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری برنامه‌های رصد و باشگاه نجوم اشاره کرد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های جذاب و پرمخاطب این مرکز باشگاه نجوم است؛ باشگاه نجوم قرار ماهانه علاقمندان نجوم است که پنجشنبه آخر هرماه برگزار می‌شود و در آن اعضای مرکز به ارائه مطالب نجومی برای شرکت کنندگان می‌پردازند.

صیفی‌پور تصریح کرد: برگزاری شب‌های رصدی، رصد پدیده‌های خاص نجومی نظیر خسوف و کسوف، بارش شهابی و ...، رصد اجرام عمقی آسمان، برگزاری کارگاه‌های رصدی و ... نیز از شاخص‌ترین فعالیت‌های این مرکز هستند.

سرپرست رصدخانه ابن صلاح همدانی گفت: کلاس‌های آموزشی از دیگر دستاوردهای این مرکز به حساب می‌آید؛ این کلاس‌ها در قالب  نجوم خردسال، نجوم مقدماتی، نجوم رصدی و کیهان شناسی تخصصی برای تمامی سنین و اقشار و علاقمندان برگزار می‌شوند.

وی اظهار کرد: تدریس در کلاس‌های آموزشی توسط اساتید مجرب و توانمند صورت می‌پذیرد و حتی در برخی موارد اساتید و مربیان کلاس‌ها از کسانی هستند که خود در این مرکز به یادگیری نجوم پرداختند.

صیفی‌پور یادآور شد: از آنجا که مرکز اخترشناسی و رصدخانه ابن صلاح همدانی توسط معاونت فرهنگی و ورزشی شهرداری همدان تاسیس شده و توسط همین نهاد مدیریت می‌شود، همواره این مرکز در برنامه‌های فرهنگی نیز در شهر همدان پیشگام بوده است.

وی تصریح کرد: برگزاری اعیاد و جشن‌های مذهبی، برپایی نماز جماعت، نورافشانی در عید نوروز و مناسبت‌های باستانی، بازدیدهای دانش‌آموزی و دانشگاهی و برنامه‌هایی از این قبیل از جمله فعالیت‌های فرهنگی این مرکز هستند.

برنامه‌های متنوع، نمود آینده پیش‌روی مرکز

صیفی‌پور اظهار کرد: این مرکز طی چندماه گذشته متاسفانه به دلیل انتقال مدیر قبل به بخش دیگر، با عدم فعالیت و خلا مدیریتی مواجه بوده است که همین موضوع به یک عقب افتادگی مقطعی منجر شده است.

وی گفت: سازمان فرهنگی و ورزشی و اجتماعی شهرداری همدان به جهت گذشته پربار و درخشان رصدخانه ابن صلاح و میزان اثرگذاری و ثمربخشی این مرکز توجه و تمرکز خاصی بر این مرکز دارد.

سرپرست رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی بیان کرد: سازمان فرهنگی و ورزشی و اجتماعی شهرداری همدان با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی و راهبردهای جدید تصمیم بر فعالیت مجدد و توانمند سازی و تقویت این مرکز گرفته است.

وی افزود: یکی از سیاست‌هایی که اعضای مرکز نیز همواره بر آن تاکید داشته و دارند، استفاده از ظرفیت مشارکت شهروندان و مردمی‌سازی در عرصه فعالیت‌های نجومی و فرهنگی مرکز است.

وی عنوان کرد: در برنامه‌ریزی های انجام شده سعی شده تا نقش مردم بیش از پیش در فعالیت‌های رصدخانه پررنگ لحاظ شود و علاقمندان به نجوم بتوانند علاقه خود را در این مرکز شکوفا کنند.

صیفی‌پور گفت: در راستای افزایش حضور علاقمندان نجوم در رصدخانه، نخستین گردهمایی نجومی همدان در سال ۱۴۰۳ روز پنجشنبه سوم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه‌ داد: در این برنامه تمام علاقمندان به نجوم از هر قشر و سنی می‌توانند حضور داشته باشند و برنامه‌های متعددی جهت آشنایی اعضای مرکز با علاقمندان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: تیم رصد و تیم اجرایی رصدخانه به صورت فشرده و تمام وقت در حال برنامه‌ریزی برای تبیین فعالیت‌های مرکز و روشن ساختن مسیر پیش‌رو و آینده مرکز هستند.

صیفی‌پور ضمن تشکر از تلاش‌های اعضای مرکز، گفت: حاصل فعالیت‌های مستمر و جلسات متعدد و برنامه‌ریزی های موثر این عزیزان مسیر خوب و مشخصی پیش‌رو است که امیدواریم در اجرای آن نیز موفق باشیم.

وی ادامه داد: اجرایی کردن طرح‌ها و نظریات تیم رصد و تیم اجرایی، از حدود اعضای این دو تیم خارج است و قطعا نیاز به حضور علاقمندان و شهروندان نجوم دوست همدانی داریم.

سرپرست رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی اظهار کرد: از سرگیری کلاس‌های آموزشی به تناسب سنین و رده سنی نیز از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. کلاس‌های آموزشی در صدر عناوینی هستند که مردم در نظرات خود به این مرکز اعلام کردند.

وی گفت: باشگاه‌های نجوم نیز که به دلیل نبود مدیریت و برخی نواقص فنی روال برگزاری آن‌ها متوقف شده بود، جز برنامه‌های اولویت‌دار در برنامه‌ریزی‌های اعضای مرکز هستند. گرچه اعضای مرکز حتی با نبود مدیر مدتی این پیگیر برگزاری این برنامه بودند.

موفقیت رصدخانه، ناشی از تلفیق برنامه‌ریزی، اطلاع رسانی و اجرای صحیح برنامه‌ها

آرش رنجبران، عضو باسابقه رصدخانه و متولی برگزاری برنامه هفته نجوم و گردهمایی نجومی گفت: در این گردهمایی تمام علاقمندان به علوم نجوم از هر قشر و سنی حضور خواهند داشت و به نوعی آشنایی با نجومی‌‌های همدان است.

رنجبران عنوان کرد: برای این گردهمایی فراخوانی داده شده که در بستر فضای مجازی و فیزیکی انتشار پیدا کرده تا تمام علاقمندان شاهد آن باشند و در روز گردهمایی حضور پیدا کنند.

مریم بیات، رصدگر، منجم و استاد رصدخانه ابن صلاح همدانی اظهار کرد: خردسالان علاقمند به نجوم آینده داران نجوم همدان و کشور هستند؛ قطعا یکی از برنامه‌های مرکز باید توجه به این علاقه باشد.

بیات گفت: کلاس‌های آموزشی یکی از برنامه‌ها و حرکاتی است که از طریق آن می‌توان علاقه خردسالان به نجوم را در مسیر درستی هدایت کرد تا آینده درخشانی برای نجوم کشور رقم بزنند.

عضو تیم رصد رصدخانه عنوان کرد: برنامه‌‌های رصد همگانی و شب‌های رصدی از جمله برنامه‌های جذاب برای شهروندان و علاقمندان به نجوم است که طی سالیان گذشته با استقبال خوبی همراه بوده‌اند.

محمدجواد فرمانپور افزود: اگر بتوان این برنامه‌ها را از محیط رصدخانه به سطح شهر بسط داد قطعا شاهد استقبال بیشتر شهروندان خواهیم بود؛ برنامه‌‌ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته که امیدواریم در اجرای آن موفق باشیم.

عضو تیم اجرایی و امور رسانه‌ای رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدان گفت: تبلیغات گسترده و قوی کمک زیادی به ترویج علم در تمام زمینه‌ها از جمله علم نجوم دارد؛ ما در تلاشیم که با اطلاع رسانی های به موقع و صحیح همه علاقمندان را از برنامه‌ها مطلع کنیم.

محمدصالح سهرابی اظهار کرد: طرح‌ها و برنامه‌‌ریزی های انجام شده برای اجرای صحیح و دقیق نیاز به تیمی گسترده و قوی دارند؛ تشکیل این تیم یکی از ثمرات برگزاری گردهمایی نجومی و اطلاع رسانی صحیح آن است.

خبرنگار: حسین زرنقاب

 

 

 

 

نویسنده : حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار