مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی:
آموزش هوش مصنوعی در مدارس، یک ضرورت راهبردی برای آینده کشور است
مشهد(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر اینکه «هوش مصنوعی ابزاری حیاتی و همهجانبهکاربرد» است، از اجرای برنامه جامع آموزش و کاربرد هوش مصنوعی در مدارس استان خبر داد.

مصطفی اسدی در جمع فرهنگیان بسیجی استان گفت: این طرح با همکاری بسیج فرهنگیان و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، بهمنظور توانمندسازی دانشآموزان و معلمان برای تسلط بر فناوریهای نوین، آغاز شده است.
وی با مرور مأموریتهای اصلی خود از روز معارفه اظهار داشت: یکی از سه برنامه قطعی من، توسعه آموزش هوش مصنوعی بود. از همان نخستین روز، تدوین مانیفست یا برنامه عمل این حوزه را آغاز کردیم و پس از برگزاری بیش از بیست جلسه تخصصی، این سند به وزارتخانه ارسال شد. شورای عالی آموزش و پرورش پس از بررسی، این مانیفست را تأیید و برای اجرا به ما ابلاغ کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، تنها در شهرستان تربت حیدریه بیش از ده هزار دانشآموز، معلم و ولی دانشآموز با مفاهیم پایه هوش مصنوعی آشنا شدهاند، توضیح داد: این آموزشها در دو مرحله انجام میشود: مرحله نخست، شناخت و درک درست از چیستی و تواناییهای هوش مصنوعی و مرحله دوم، تمرکز بر کاربرد عملی این ابزار در آموزش، زندگی و مشاغل آینده است.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با طرح پرسشی راهبردی گفت: سؤال مهم این است که آیا ما باید هوش مصنوعی را اداره کنیم یا اجازه دهیم این فناوری ما را اداره کند؟ در واقع این آگاهی باید از مدرسه آغاز شود تا نسل آینده بتواند مسئولانه این فناوری را به کار گیرد.
وی با یادآوری رشد شتابان فناوری، مشابه تجربه ورود تلفن همراه به کشور در دهه هفتاد، هشدار داد: هر ابزاری که مهارت استفاده بهینه از آن در جامعه ایجاد نشود، بهجای پیشرفت، میتواند تهدید ایجاد کند. دشمنان از هوش مصنوعی با دقت بهره میبرند و ما نیز باید با آموزش دقیق، این مهارت را بومی و کاربردی کنیم.
اسدی با قدردانی از نقش بسیج فرهنگیان در اجرای بخش میدانی این طرح، اعلام کرد: از مهرماه، دورههای تکمیلی برای مربیان و دانشآموزان آغاز خواهد شد و شبکهای از مدرسین آموزش هوش مصنوعی در مدارس استان تشکیل میشود تا مفاهیم و مهارتها بهصورت زنجیرهای گسترش یابد.
وی در پایان، هوش مصنوعی را ابزاری دانست که میتواند از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا امنیت ملی را متحول کند و افزود: اگر امروز به این عرصه ورود نکنیم، فردا دیگران برای ما تصمیم خواهند گرفت. آینده آموزش، در گرو تسلط بر علوم نوین و ابزارهای فناورانه است.
ارسال دیدگاه