دبیر ادبیات در گفتوگو با پانا:
کلاسم را به کارگاه اندیشه و آفرینش تبدیل کردهام
نظرکهریزی (پانا) - دبیر زبان و ادبیات فارسی گفت: باور دارم کلاس ادبیات نباید به انتقال صرف مطالب درسی محدود شود و به همین دلیل تلاش کردهام کلاس درس را به کارگاهی زنده برای پرورش اندیشه، احساس و خلاقیت ادبی دانشآموزان تبدیل کنم.
ذکیه حیدری، دبیر زبان و ادبیات فارسی در حاشیه برگزاری کارگاه ادبی دانشآموزی با اشاره به نگاه خود به آموزش ادبیات، بر نقش معلم در کشف و پرورش استعدادهای نهفته دانشآموزان تأکید کرد.
وی گفت: «فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان فاطمهالزهرا (س) تبریز هستم و در کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ گروه انسانی موفق به کسب رتبه ۱۳۰ منطقه ۳ شدم، اما آنچه برای من در مسیر معلمی اهمیت بیشتری دارد، ایجاد ارتباط عمیق با دانشآموز و توجه به ابعاد فکری و عاطفی اوست.»
این دبیر زبان و ادبیات فارسی افزود: «در کلاس درس، پس از اتمام مطالب برنامهریزیشده و رعایت بودجهبندی آموزشی، تلاش میکنم از زمان باقیمانده برای فعالیتهای خلاقانه استفاده کنم، زیرا معتقدم بسیاری از استعدادهای ادبی دانشآموزان در همین فرصتها شناسایی میشود.»
حیدری با اشاره به برگزاری کارگاههای کوچک نوشتاری در کلاس اظهار کرد: «در این کارگاهها، دانشآموزانی که قلمی روان و ذوق ادبی دارند شناسایی میشوند و نوشتههای آنان در فضایی صمیمی و تشویقآمیز مورد بررسی قرار میگیرد. نقدها همواره سازنده و با هدف تقویت انگیزه و اعتماد به نفس دانشآموز ارائه میشود.»
وی تصریح کرد: «باور دارم هر دانشآموز گنجینهای از ایدهها و احساسات ناب است و وظیفه معلم، فراهم کردن زمینهای امن برای بروز و شکوفایی این ظرفیتهاست. زمانی که دانشآموز جرأت نوشتن و بیان احساسات خود را پیدا میکند، مسیر هویتیابی فکری او آغاز میشود.»
این معلم پرتلاش در ادامه به توجه ویژه خود به شعر دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «شعر را زبان روح نسل جوان میدانم و معتقدم حمایت از ذوق شعری نوجوانان، احترام به عمیقترین لایههای عاطفی آنان است. به همین دلیل، در کنار آموزش نوشتار، به پرورش استعدادهای شعری نیز توجه ویژه دارم.»
وی افزود: «در این کارگاهها، اشعار دانشآموزان از ترانههای ساده نوجوانی تا تجربههای جدیتر شعری با دقت بررسی میشود و تلاش میکنم با معرفی وزنهای عروضی ساده، تصویرسازی و فنون خیالپردازی، آنان را با اصول شعر فارسی آشنا کنم، بدون آنکه اصالت صدای شاعرانهشان از بین برود.»
حیدری با تأکید بر نقش تشویق در فرآیند یادگیری بیان کرد: «برگزاری شعرخوانیهای کوچک در کلاس و معرفی شاعران کهن و معاصر، نقش مؤثری در افزایش اعتماد به نفس و گسترش افق فکری دانشآموزان دارد و آنان را به ادامه مسیر ادبی ترغیب میکند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «نمونه اشعار دانشآموزان که در این کارگاهها شکل گرفته، نشاندهنده اثرگذاری این رویکرد آموزشی است. کلاس درس ادبیات باید کارگاهی زنده برای اندیشیدن، احساس کردن و آفرینش باشد و اگر امروز نهالی از عشق به نوشتن و شعر کاشته شود، فردا به درختی تنومند در فرهنگ و ادب کشور تبدیل خواهد شد.»
ارسال دیدگاه