مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان:
تقویت و توسعه حرفهای منابع انسانی در دستورکار آموزشوپرورش خوزستان قرار دارد
اهواز (پانا) - مدیرکل آموزشوپرورش استان خوزستان گفت: تقویت نظام جامع شایستگی و توسعه حرفهای منابع انسانی در دستور کار آموزشوپرورش خوزستان قرار دارد.

ناصر علیفر، روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار پانا بیان کرد: «آموزش و پرورشی موفق است که نسبت به شاخصهای مشخص و کمیِ قابل احصاء برنامه داشته باشد از این رو شرایط نظام تعلیم و تربیت استان خوزستان را به صورت اساسی در ۲۵ شاخص کمیِ قابل سنجش و اندازه گیری مانند نرخ ترک تحصیل، گذر تحصیل، ارتقای پایه بالاتر، سهم دانش آموزان پایه دهم در رشته ریاضی فیزیک و میانگین نمرات امتحانات نهایی احصاء شد.»
وی ادامه داد: «سپس وضع مطلوب مطابق برنامه هفتم توسعه در۴ محور به عنوان اهداف و نقشه راه تدوین شد. محور نخست،بحث های آموزشی و پرورشی، محور دوم جذب و توانمندسازی نیروی انسانی، محور سوم ارائه خدمات رفاهی به معلمان و دانش آموزان و محور چهارم فرهنگی و اجتماعی می باشد.»
علیفر تصریح کرد:« باید این را پذیرفت که یکی از بنیادیترین نهادهای جوامع بشری پس از خانواده، آموزش و پرورش است. ارتقای بهرهوری در آموزش و پرورش نه تنها به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک میکند بلکه از طریق تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق میتواند موجب اعتلای کشور گردد.»
به گفته وی، امروزه دانش آموزان در کنار مهارتهای پایه نیازمند فراگیری مهارتهای پیچیدهتری نیز هستند آموزش و پرورش با تقویت و تحکیم سرمایههای مادی و انسانی بر رشد و ارتقای بهرهوری سرعت میبخشد.
علی فرد با تاکید بر لزوم ساماندهی، بازسازی و بهسازی منابع انسانی بیان کرد:« آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی کشور را تامین می کند. ارتقای سطح راهبری و مدیریت در آموزش و پرورش، مدیریت بهینه منابع انسانی و ارتقای سطح توانمندی های آنان و استقرار نظام جامع مدیریت بهبود عملکرد با استفاده از طرح های استقرار نظام پاسخ گویی در مقابل عملکرد در تمامی سطوح سازمان از مهمترین اقدامات در حوزه راهبرد منابع انسانی می باشد.»
وی ادامه داد: «تقویت نظام جامع شایستگی و توسعه حرفهای منابع انسانی با تأکید بر انتخاب، ارتقاء و انتصاب افراد شایسته در سمت های مدیریتی در سطح منطقه و مدرسه و ارتقای نظام مند افراد در بخش های صف و ستاد از دیگر موارد مورد تاکید است.»
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، آموزش روش های نوین تدریس و استفاده از فناوری های نوین آموزشی، توجه و آموزش مهارت هایی از جمله درس پژوهشی، اقدام پژوهی و روایت پژوهی به منظور تبادل تجربه بین منابع انسانی موجود، افزایش مشارکت معلمان و فرهنگیان در تصمیم سازی و تدوین برنامه ها، تقویت جایگاه گروه های آموزشی با تأکید بر نظارت بالینی وبرگزاری دوره های ویژه آموزشی به منظور ارتقای کیفی و توانمندسازی منابع انسانی به خصوص در دروس هدف را از دیگر سرفصلهای مهم در حوزه منابع انسانی عنوان کرد.
علیفر در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر توسعه اخلاق مداری بیان کرد: «بحث آموزش و بحث پرورش هیچ کدام بریکدیگر مقدم نیستند بلکه مانند تارو پودی به هم متصل هستند. در آموزش و پرورش معتقد به اثر پروانهای هستم با کارهای کوچک می توان اقدامات بزرگ را رقم زد.»
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود، یادآور شد: «محور تحول در آموزش و پروش مدیر مدرسه است. در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است. تا زمانیکه بهترین دستورالعمل توسط مدیران مدارس اجرا نشود نتیجه موردنظر حاصل نمی شود.»
ارسال دیدگاه