رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
تحول در آموزش و پرورش، با تغییر نگاه مدیران آغاز میشود
مشهد (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه توسعه و پیشرفت کشور در گرو تحول در منابع انسانی است، گفت: آنچه تحول واقعی در مدارس را رقم میزند نه امکانات و بودجه، بلکه نوع نگاه و باور مدیران به مسیر تحول است.
علی محبی در نشست «تحول تا تراز» با اشاره به نقش محوری مدیران در تحقق تحول آموزشی اظهار کرد: امروز مشاهده کردیم که عامل اصلی ایجاد تحول در مدارس، پول و امکانات نیست؛ بلکه تغییر نوع نگاه مدیران و باور داشتن به مسیر تحول است.
وی با بیان اینکه توسعه کشور در گرو تحول در منابع انسانی است، افزود: تحول در منابع انسانی بدون تحول در آموزش ممکن نیست و نقطه آغاز و انجام این تحول، مدیران هستند؛ از سطح ستاد تا مدرسه.
محبی با مرور روند شکلگیری الگوی «مدرسه تراز» گفت: از سال ۱۳۹۹ طراحی این الگو با رویکرد پژوهشی آغاز شد و پس از تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین، در خرداد ۱۴۰۳ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و در آبان همان سال شیوهنامه اجرایی آن ابلاغ شد.
ایشان همچنین تصریح کرد: مدرسه تراز، الگویی است که در آن مدرسه محور تحول قرار دارد و سطح ستاد باید تسهیلگر و پشتیبان باشد. در این الگو، مدیریت، کنشگران، محیط یادگیری، برنامه درسی و پیامدهای تربیتی همچون حلقههای بههمپیوسته یک اکوسیستم تربیتی عمل میکنند.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه تراز نیازمند رهبری هوشمند و آیندهنگر است که با تکیه بر خرد جمعی، محیطی پویا برای یادگیری مستمر ایجاد کند. در این مسیر، توانمندسازی، مشارکت مؤثر و مسئولیتپذیری کنشگران تربیتی سه رکن اساسی تحقق تحول هستند.
محبی در پایان با اشاره به اهمیت هویت ملی در تربیت دانشآموزان گفت: یکی از اهداف اصلی مدرسه تراز، پرورش دانشآموزانی با شایستگیهای مشترک و هویت ملی، مذهبی و اجتماعی است تا بتوانند نقشآفرین تمدنساز آینده کشور باشند.
ارسال دیدگاه