مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جلسه وبیناری با مدیران مدارس پایتخت:
مدیر مدرسه حلقه اصلی تحقق سیاستهای کلان آموزشی است
تحول در یاددهی و یادگیری از مدرسه آغاز میشود
تهران (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تأکید بر اینکه تحول در یاددهی و یادگیری از مدرسه آغاز میشود، مدیر مدرسه را حلقه اصلی تحقق سیاستهای کلان آموزشی عنوان کرد.
جلسه وبیناری با مدیران مدارس پایتخت با حضور مجید پارسا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مهدی رضالو رئیس اداره حراست و حسین مدامی سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
پارسا در این نشست، با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم که آموزش و پرورش را در رأس اولویتهای ملی قرار داده است، اظهار کرد: نگاه دولت به آموزش و پرورش، نگاهی راهبردی و مسئلهمحور است و توسعه عدالت آموزشی، مدرسهسازی و تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری، از مهمترین محورهای این رویکرد به شمار میرود.
وی با تأکید براینکه بخش مهمی از تحول مورد انتظار، در حوزه نرمافزاری و در بطن مدرسه رقم میخورد، افزود: اجرای سیاستها و برنامههای ستادی، زمانی اثربخش خواهد بود که با ابتکار، انگیزش و مدیریت حرفهای در مدرسه همراه شود و مدیران مدارس در این مسیر نقشی بیبدیل دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اصلاح روشهای تدریس، تنوعبخشی به محیطهای یادگیری و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای موجود مدارس را از جمله اقدامات مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش برشمرد و تأکید کرد: حتی با امکانات فعلی، میتوان با بازنگری در چیدمان کلاسها و تمرکز بر یادگیری فعال، زمینههای تحول آموزشی را فراهم کرد.
پارسا همچنین با تأکید بر نقش خانوادهها، خیرین و نهادهای اجتماعی در تحقق اهداف تربیتی، گفت: مدرسه کانونی زنده و پویا در جامعه است و همافزایی خانواده و جامعه، مسیر توسعه و تعالی مدارس را هموار میکند.
وی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) را از اولویتهای مهم آموزشوپرورش دانست و تأکید کرد: مدرسه میتواند محور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی باشد، به شرط آنکه همه دستگاهها با همکاری هماهنگ و یکپارچه، در حمایت از مدرسه نقش فعال ایفا کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان همچنین با اشاره به الگوی «مدرسه تراز» و ضرورت اجرای سند تحول بنیادین، بیان کرد: مدرسه تراز، محصول مدیریت تراز است و تحقق آن نیازمند برنامهریزی عملیاتی، مطالعه دقیق الگوهای ابلاغی و اهتمام جدی مدیران مدارس است.
در ادامه مهدی رضالو رئیس اداره حراست آموزش و پرورش شهر تهران در این نشست با اشاره به نقش کلیدی مدیران مدارس در مدیریت شرایط حساس، اظهار کرد: اشراف کامل بر آییننامههای اجرایی و مالی مدارس و رعایت دقیق قوانین بالادستی، مهمترین عامل پیشگیری از آسیبها و چالشهای مدیریتی است.
وی ایمنی مدارس را یکی از اولویتهای مهم و اساسی آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد: مراقبت مستمر از فضاها و تجهیزات آموزشی، از جمله موتورخانهها، آزمایشگاهها و دیگر بخشهای حساس مدارس، نقش مهمی در تضمین محیطی امن و سالم برای دانشآموزان و کارکنان دارد و توجه به این موضوع، همواره باید در صدر برنامههای مدارس قرار گیرد.
رئیس اداره حراست آموزش و پرورش شهر تهران، همچنین با اشاره بر اهمیت حفظ و صیانت از اطلاعات دانشآموزان و کارکنان، گفت: مدیران مدارس با رعایت دقت و حساسیت در نگهداری دادههای آموزشی و هویتی، میتوانند نقش مؤثری در ارتقای امنیت و اعتماد در فضای مدرسه ایفا کنند.
رضالو در پایان، با اذعان بر ضرورت اتخاذ رویکردی آرام و تدبیر محور در مدیریت بحران ها، خاطرنشان کرد: برخوردهای منطقی، مشورت محور و متعادل، کلید پیشگیری از گسترش مسائل و تبدیل مسائل کوچک به مشکلات بزرگ در مدارس است و میتواند امنیت و آرامش محیط آموزشی را تضمین کند.
حسین مدامی سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران در این نشست، با قدردانی از تلاشهای مستمر مدیران مدارس، شفافیت را مهمترین سرمایه مدیریتی مدارس دانست و اظهار کرد: در رویکرد جدید، شفافیت نه یک الزام اداری، بلکه یک مزیت حرفهای برای مدیران موفق است که به کاهش سوءتفاهمها، افزایش اعتماد خانوادهها و تسهیل فرآیندهای مدیریتی منجر میشود.
وی با تأکید بر اینکه بروز برخی رویدادها در محیطهای آموزشی، بههیچوجه مترادف با ضعف مدیریتی تلقی نمیشود، بیان کرد: معیار اصلی ارزیابی، نحوه تدبیر، مدیریت سنجیده و اقدام بهموقع، قانونی و مسئولانه مدیران در مواجهه با مسائل و اطلاعرسانی به مراجع ذیصلاح است؛ رویکردی که ضمن صیانت از شأن و کارکرد نظام تعلیم و تربیت، زمینه تصمیمسازی دقیقتر و برنامهریزی مؤثرتر را فراهم میآورد.
مدامی با بیان اینکه رسیدگی به شکایات فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت مدیریت است، خاطرنشان کرد: طرح شکایت نه نشانه خطا، بلکه بازخوردی سازنده برای بهبود فرآیند ها است و مدیران حرفهای با نگاه تحلیلی، این بازخوردها را به زمینهای برای رشد و اصلاح تبدیل میکنند.
سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران، بهرهگیری هدفمند از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان را از محورهای اثرگذار برشمرد و افزود: مشارکت خانوادهها، فراتر از امور اجرایی، میتواند به عنوان بازویی مؤثر در ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس نقشآفرین باشد.
مدامی در پایان، از مدیران خواست با مدیریت منسجم و حرفهای، ایام امتحانات و فرآیند توزیع کارنامهها را به فضایی قانونمدار، آرام و امید آفرین تبدیل کنند و با همافزایی، مدرسه هایی امن، اعتماد ساز وآینده محور بنا کنند.
ارسال دیدگاه