معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
بستههای «ایرانمون» فرصتی برای رشد اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای دانشآموزان است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه بستههای «ایرانمون» بهمنظور پویایی دانشآموزان طراحی شده است، یکی از اهداف مهم این بستهها را ارتقای مهارتهای فرهنگی و پرورشی دانشآموزان و تشویق آنان به مشارکت فعال در محیط مدرسه دانست.
حبیبالله قربانیمهر، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گردهمایی معاونین و مربیان تربیتی مناطق و مدارس منتخب شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای بستههای «ایرانمون» در مدارس پایتخت، گفت: این بستهها بهمنظور ارتقای مهارتهای فرهنگی و پرورشی دانشآموزان و تشویق آنان به مشارکت فعال در محیط مدرسه طراحی شدهاند. هدف ما ایجاد فضایی پویا و تجربهمحور است که دانشآموز بتواند هویت ملی و فرهنگی خود را به شکل عملی و ملموس تجربه کند.
وی افزود: بستههای ایرانمون شامل مجموعهای از فعالیتهای متنوع است که بیش از ۵۰ برنامه عملی، هنری و پژوهشی را در بر میگیرد و در کنار آن حدود ۲۰ بسته رسانهای و نمایشگاهی نیز برای ارائه فعالیتهای دانشآموزان در نظر گرفته شده است. این بستهها امکان تعامل و همکاری دانشآموزان با یکدیگر و همچنین مشارکت در برنامههای مدرسهای را فراهم میکنند.
قربانیمهر با تأکید بر نقش معلمان گفت: برای راهنمایی بهتر معلمان، دستورالعملهای جامع و کاربردی تهیه شده است تا فعالیتها به صورت مرحلهبهمرحله اجرا شده و با برنامههای درسی هماهنگی کامل داشته باشد. این بستهها با موضوعاتی مانند مطالعات اجتماعی، تاریخ، هنر و هدیههای آسمان همسو هستند تا محتوای آموزشی و تربیتی به شکل یکپارچه در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای بستههای ایرانمون فرصت منحصربهفردی برای دانشآموزان است تا با فعالیتهای عملی، خلاقیت، همکاری گروهی و مسئولیتپذیری را تجربه کرده و مدرسه را به محیطی زنده و فعال برای رشد فردی و اجتماعی خود تبدیل کنند. هدف ما فراتر بردن آموزش از کتاب و کلاس و نزدیکتر کردن آن به زندگی واقعی دانشآموزان است.
در ادامه زهرا مستدام، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران درباره بستههای تربیتی «ایرانمون» اظهار داشت: این بستهها تنها مجموعهای آموزشی نیستند؛ بلکه با محوریت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تقویت مهارتهای زندگی طراحی شدهاند تا دانشآموزان با آگاهی، مسئولیتپذیری و مهارتهای فردی و اجتماعی، در محیط مدرسه و جامعه نقشآفرینی کنند.
وی افزود: فعالیتهای بسته «ایرانمون» شامل برنامههای گروهی، کارگاههای مهارتی و پروژههای عملی است که به دانشآموزان کمک میکند تا روابط اجتماعی سالم، حل مسئله، تفکر انتقادی و همکاری گروهی را تجربه کنند. این بستهها ابزاری مؤثر برای کاهش خطرات اجتماعی و افزایش تابآوری دانشآموزان هستند.
مستدام با اشاره به هماهنگی بستهها با فعالیتهای مدرسه گفت: «این برنامهها با محتوای درسی و برنامههای پرورشی مدارس همراستا هستند و توسط معلمان و مربیان آموزش دیده هدایت میشوند تا ضمن توسعه مهارتهای اجتماعی، دانشآموزان بتوانند در فعالیتهای فرهنگی و تربیتی نیز مشارکت فعال داشته باشند.
وی تأکید کرد: هدف ما این است که مدرسه به محیطی امن، فعال و رشددهنده برای دانشآموزان تبدیل شود، جایی که آنها بتوانند هویت خود را با مهارتهای زندگی و آگاهی اجتماعی تقویت کنند. بستههای ایرانمون یک فرصت ارزشمند برای تحقق این رویکرد فراهم کردهاند.
ارسال دیدگاه