گفتوگو با مسئول ورزش صبحگاهی مدارس شهر تهران:
ورزش صبحگاهی، آغاز شور و نشاط در مدارس است
تهران (پانا) - مسئول ورزش صبحگاهی مدارس شهر تهران، بر ضرورت نهادینهسازی ورزش صبحگاهی در مدارس تأکید کرد و گفت: اجرای این برنامه ساده اما مؤثر موجب افزایش نشاط، تمرکز و سلامت جسمی و روانی دانشآموزان میشود.
محمدحسن باقری، مسئول ورزش صبحگاهی مدارس شهر تهران و دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران در گفتوگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهمیت اجرای منظم ورزش صبحگاهی در مدارس و نقش آن در ارتقای سلامت جسمی و روانی دانشآموزان گفت: «ورزش صبحگاهی، آغاز یک روز شاداب و باانرژی در مدرسه است.»
وی اظهار کرد: «اجرای منظم حرکات ورزشی در آغاز روز، نهتنها موجب تحرک و شادابی دانشآموزان میشود، بلکه بر فضای آموزشی و پرورشی مدرسه نیز اثرات مثبت و پایداری دارد.»
باقری افزود: «متأسفانه در برخی مدارس، ورزش صبحگاهی به دلیل کمبود زمان یا بینظمی کنار گذاشته میشود در حالی که این برنامه باید در صدر اولویتهای مدارس قرار گیرد. درس تربیتبدنی، تنها یک ساعت در هفته است و پاسخگوی نیاز حرکتی دانشآموزان نیست.»
مسئول ورزش صبحگاهی مدارس تهران درباره فواید اجرای این برنامه خاطرنشان کرد: «ورزش صبحگاهی موجب رفع خوابآلودگی، افزایش اکسیژنرسانی در بدن، کاهش اضطراب و استرس، تقویت عضلات و ایجاد نشاط عمومی در فضای مدرسه میشود. افزون بر آن در ایجاد نظم، تقویت روحیه جمعی و افزایش آمادگی ذهنی و اجتماعی دانشآموزان نیز نقش تعیینکننده دارد.»
وی درباره شیوه اجرای ورزش صبحگاهی گفت: «مسئولیت طراحی و هدایت برنامهها با معلم تربیتبدنی است اما همکاری همه کارکنان مدرسه ضروری است. سازماندهی مناسب دانشآموزان، استفاده حداکثری از فضای موجود و انتخاب حرکات ساده، هماهنگ و ایمن از نکات کلیدی اجرای موفق ورزش صبحگاهی است.»
باقری با اشاره به ضرورت نقشآفرینی معلمان و مدیران اظهار کرد: «زمانی که مدیر و معاون مدرسه در کنار دانشآموزان ورزش میکنند، الگوی رفتاری مؤثری ایجاد میشود که انگیزه و مشارکت دانشآموزان را چند برابر میکند.»
او افزود: «بهتر است در مقطع ابتدایی از موسیقیهای دارای شعرهای شاد و حماسی و در مقاطع بالاتر از ریتمهای بدون کلام استفاده شود. زمان اجرای برنامه نیز بین پنج تا ده دقیقه متغیر است و باید متناسب با مقطع تحصیلی تنظیم شود.»
مسئول ورزش صبحگاهی مدارس تهران خاطرنشان کرد: «ورزش صبحگاهی باید با ارزیابی مستمر همراه باشد تا حضور فعال دانشآموزان در این برنامه در نمره تربیتبدنی لحاظ شود. همچنین برگزاری رقابتهای گروهی در قالب برنامههای صبحگاهی میتواند به تقویت روحیه مشارکت و همبستگی میان دانشآموزان کمک کند.»
ارسال دیدگاه