معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزشوپرورش منطقه ۱۰ تهران عنوان کرد:
تفسیر ناب ولایت در مسیر تربیت نسلی اصیل
تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزشوپرورش منطقه ۱۰ تهران عید غدیر را آیینه تمامنمای رهبری آسمانی و امتسازی آگاهانه و نیز فرصتی والا برای نهادینهسازی ولایتمداری در ساحت تعلیم و تربیت و پرورش دانشآموزی با افقهای بلند انسانی عنوان کرد.

مهدی شاملو، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزشوپرورش منطقه ۱۰ تهران، در عید بزرگ غدیر خم، این مناسبت را منشأیی زلال برای ترویج معارف امامت و ولایت در بستر تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: «غدیر صرفاً یک رویداد تاریخی نیست بلکه الگویی است که رسالت مستمر آن در جان تاریخ جاری است و امروزه، در فضای تربیتی مدارس باید احیا شود.»
وی در ادامه افزود: «محتوای عمیق غدیر، لبیک به مسئولیت است. ما اگر بخواهیم نسلی مسئول، مؤمن و پرسشگر پرورش دهیم، راهی جز پرداختن به آموزههای امامت نداریم؛ همانگونه که غدیر با "من کنت مولاه" آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.»
شاملو با اشاره به ظرفیت پرورشی مناسبتها در زیستبوم مدرسه خاطرنشان کرد: «ایاماللهی مانند غدیر، فرصتهایی بیبدیلاند که باید با نگاهی فراتر از صرف برگزاری مراسم به آن نگریست. این روزها بستر آموزش غیرمستقیماند؛ آموزش ولایتمداری، مردمداری، تعهد اجتماعی و روحیه خدمت.»
وی خاطرنشان کرد: «ساحت تربیتی مدرسه، تشنه الگوهای رفتاری است. شخصیت امیرالمؤمنین علیهالسلام باید نه در قالب شعار، که در منش دانشآموزی تبلور یابد. این امر تنها از مسیر برنامهریزی خلاقانه و عمیق محقق خواهد شد.»
شاملو با تأکید بر جایگاه مربیان پرورشی در تبیین غدیر تصریح کرد: «مربی پرورشی، پیشقراول روایت ارزشهاست. باید از غدیر بهمثابه یک نظام فکری استفاده شود؛ نه فقط یک مراسم مناسبتی. ما نیازمند تبیین حکمت غدیر برای نوجوان امروزیم.»
وی با اشاره به پیوند تشکلهای دانشآموزی با فرهنگ غدیری اظهار داشت: «سازوکارهایی نظیر مجلس دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی و فعالیتهای جهادی، فرصتهایی برای تمرین مسئولیتپذیریاند؛ مفهومی که ریشه در غدیر دارد.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۰ افزود: «روایت غدیر باید به زبان نسل امروز بازخوانی شود؛ از قاب دوربین دانشآموز، از نوای سرود، از متن پادکست و از خلاقیت هنری نوجوانان. ما نیازمند بازآفرینی پیام غدیر با ابزارهای امروزی هستیم.»
وی با تأکید بر اصالت غدیر در هویت فرهنگی ایرانیان بیان کرد: «غدیر، صرفاً تکیه بر یک رخداد دینی نیست، بلکه ریشه در ژرفای هویت شیعی ایرانیان دارد. مدرسه باید این هویت را با درایت، بدون افراط و بیآنکه به دام شعاریزدگی افتد، در جان دانشآموز بنشاند.»
شاملو خاطرنشان کرد: «وظیفه ماست که از مناسبتهایی چون غدیر، بستر تربیت نسلی فراهم آوریم که فهم دقیق، تحلیل عمیق و باور راسخ داشته باشد.»
وی در ادامه تصریح کرد: «اگر غدیر در جان دانشآموز نهادینه شود، در آینده مدیرانی خواهیم داشت که با ارمان عدالت علوی پیش می روند و معلمی که تعلیم را با تعهد درمیآمیزد. این غدیر است که آینده را میسازد.»
شاملو با اشاره به نقش سیاستگذاری فرهنگی در مدارس بیان کرد: «اگر بخواهیم غدیر را از سطح شعار به مرحله شعور برسانیم، ناگزیر از بازنگری در سیاستهای پرورشی هستیم. باید مناسبتها را نه به عنوان تقویم اجرایی، بلکه بهعنوان فرصتهای تربیت عمیق انسانی ببینیم.»
وی خاطرنشان کرد: «در شرایطی که نوجوان با هجمهای از روایتهای متنوع و بعضاً تحریفشده مواجه است، ما باید روایت ناب ولایت را با زبان فاخر، دقیق و اقناعی به او عرضه کنیم. این مأموریت بر دوش ما فرهنگیان است.»
شاملو با اشاره به نقش دانشآموز در امتداد رسالت پیام غدیر افزود: «نوجوان امروز، حامل پیام دیروز است. اگر وی را در فضای مدرسه به فهمی ژرف از فلسفه امامت برسانیم، بیشک در فردای کشور، در کسوت یک عنصر اثرگذار خواهد درخشید.»
وی همچنین از ضرورت گفتمانسازی در باب غدیر سخن گفت و اظهار کرد: «نباید غدیر را در محدوده جشن و تزیین محصور کنیم. غدیر باید به یک گفتمان غالب تبدیل شود؛ گفتمانی که در آن پرسشگری، استدلال، تحلیل و در نهایت، انتخاب صحیح نهادینه گردد.»
شاملو در پایان تأکید کرد: «غدیر، یک مسیر است نه یک مقصد. رسالت ما در نهاد تعلیم و تربیت این است که این مسیر را برای دانشآموزان هموار کنیم؛ با روایتی روشن، زبانی امروزی، و رویکردی ریشهدار در اندیشه علوی.»
ارسال دیدگاه