مدیر آموزش و پرورش منطقه ۸ تهران:
مدرسه باید مأمن تربیتی و بستر آموزش مهارتهای زندگی برای نوجوانان باشد
تهران (پانا) - مدیر آموزشوپرورش منطقه ۸ تهران گفت: مدرسه باید فراتر از یک فضای آموزشی صرف، مأمن تربیتی و محلی برای آموزش مهارتهای زندگی باشد تا نوجوانان در مسیر درست شکلگیری هویتشان قرار بگیرند و آسیبهای اجتماعی که امروز بسیاری از خانوادهها و مدارس را به چالش کشیده، نیازمند نگاه تازه و راهکارهای جدی است.

علی آمره مدیر آموزش و پرورش منطقه۸ در گفتوگو با پانا تأکید کرد: «افزایش آسیبهای اجتماعی در میان نوجوانان یکی از دغدغههای اصلی نظام آموزشی و جامعه است و مدرسه باید نقش پررنگتری در پیشگیری از این آسیبها ایفا نماید. مدرسه نباید تنها محلی برای آموزش دروس باشد بلکه باید جایگاهی برای پرورش مهارتهای زندگی و حمایت عاطفی نوجوانان باشد.»
وی بیان کرد: «مدرسه نباید صرفاً محل انتقال دانش و دروس باشد؛ بلکه باید مکانی برای پرورش مهارتهای زندگی، تقویت روابط اجتماعی و حمایت عاطفی نوجوانان باشد. وقتی این نقش حیاتی مدرسه نادیده گرفته شود، نوجوانان در جستجوی هویت و معنا، ممکن است به سمت رفتارهای پرخطر و آسیبزا گرایش پیدا کنند.»
آمره ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی را در مشکلات خانوادگی و خلأهای عاطفی میداند: «نبود گفتوگو و ارتباط مؤثر بین والدین و فرزندان، باعث میشود نوجوانان احساس تنهایی و بیپناهی کنند. این خلأها باید از طریق ایجاد همکاری مستمر بین مدرسه و خانوادهها پر شوند تا نوجوانان حمایت لازم را دریافت کنند.»
وی اظهار کرد: «افزایش آسیبهای اجتماعی در میان نوجوانان، به یکی از دغدغههای اصلی جامعه و نظام آموزشی تبدیل شده است. این آسیبها که میتوانند گاهی از بیتوجهیهای خانوادگی یا ضعف در مهارتهای زندگی ناشی شوند، سلامت روان و آینده نوجوانان را به خطر میاندازند.»
آمره همچنین به اهمیت فعالیتهای فوقبرنامه و ایجاد فرصتهای فرهنگی، هنری و ورزشی اشاره کرد و گفت: «این فعالیتها نه تنها انرژی نوجوانان را در مسیرهای مثبت هدایت میکند بلکه به تقویت اعتماد به نفس و احساس تعلق آنها به مدرسه کمک میکند.»
آمره بیان کرد: «فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز از دیگر چالشهای بزرگ پیش روی نوجوانان است. استفاده نادرست و بدون آموزش صحیح میتواند زمینهساز بروز آسیبهای جدی شود. از همین رو، سواد رسانهای به دانشآموزان و خانوادهها آموزش داده میشود تا بتوانند از این فضا به شکلی سالم و هدفمند بهرهمند شوند.»
علی آمره با تأکید بر این نکته که مدرسه باید به معنای واقعی سنگر امنی برای نوجوانان باشد؛ جایی که آنها بتوانند مهارتهای لازم برای زندگی را بیاموزند و در سایه حمایتهای عاطفی و تربیتی، به فردی موفق و اجتماعی تبدیل شوند؛ گفت: «معلمان به عنوان نخستین خط ارتباطی با دانشآموزان، نقشی حیاتی در شناسایی و مدیریت مشکلات دارند. دورههای تخصصی توانمندسازی معلمان برای شناخت نشانههای آسیبهای اجتماعی و ارائه حمایتهای اولیه در مدارس منطقه برگزار میشود تا این حلقه مهم تقویت شود.»
در این مسیر، آموزش مهارتهای زندگی مانند مدیریت هیجان، حل تعارض و ارتباط مؤثر، جایگاه ویژهای دارد؛ منطقه ۸ با برگزاری کارگاههای آموزشی و تقویت مشاوره روانشناسی در مدارس، تلاش میکند ضمن افزایش آگاهی اولیا و دانشآموزان و فراهم آوردن فضایی امن و حمایتی برای دانشآموزان تلاش میکند تا بتوانند با چالشهای روانی و اجتماعی بهتر مقابله کنند.
ارسال دیدگاه