مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران:

حرکت به‌سوی مدرسه پژوهنده باعث ایجاد تحول در نگرش آموزشی مدارس خواهد شد

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران با تأکید بر ضرورت تحول بنیادین در نگرش آموزشی مدارس، خواستار حرکت نظام آموزش متوسطه به‌سوی «مدرسه پژوهنده» و «سازمان یادگیرنده» شد.

کد مطلب: ۱۵۷۴۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
حرکت به‌سوی مدرسه پژوهنده باعث ایجاد تحول در نگرش آموزشی مدارس خواهد شد

در نشستی که با حضور معاون آموزش متوسطه منطقه، سید محمد بنی‌هاشمی و جمعی از سرگروه‌های آموزشی مقطع متوسطه در سالن کنفرانس اداره آموزش و پرورش منطقه برگزار شد، حسین سنجری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران با اشاره به اهمیت تغییر در فرآیندهای یاددهی و یادگیری اظهار کرد: مدرسه‌ای پژوهنده است که در آن معلمان، دانش‌آموزان و حتی اولیا، درگیر پرسشگری، تجربه‌ورزی و تولید دانش باشند، نه صرفاً انتقال‌دهنده یا دریافت‌کننده اطلاعات از پیش‌ساخته.

وی با نقد رویکردهای سنتی در آموزش مدارس گفت: هنوز هم در برخی مدارس، تکالیف تنها به‌عنوان مشق شب داده می‌شود، نه ابزاری برای پرورش تفکر و خلاقیت. در حالی که تکلیف باید پژوهش‌محور باشد و دانش‌آموز را به یادگیری مستقل هدایت کند.

سنجری تأکید کرد که برخورد منفی با پرسش‌های به ظاهر نامربوط دانش‌آموزان، به‌ویژه در قالب سکوت یا تمسخر، منجر به سرکوب روحیه پژوهشگری آن‌ها می‌شود و این موضوع می‌تواند آسیب بلندمدتی به بدنه علمی کشور وارد کند.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵، مدرسه را یک سازمان یادگیرنده توصیف کرد و گفت: همه در مدرسه باید در حال یادگیری باشند؛ معلم از معلم، دانش‌آموز از معلم، مدیر از دانش‌آموز. کسی نباید از گفتن جمله "نمی‌دانم" احساس ضعف کند.

او همچنین با اشاره به لزوم ارتقای جلسات گروه‌های آموزشی افزود: این جلسات نباید به بیان مشکلات کلیشه‌ای محدود شوند، بلکه باید به محلی برای تحلیل علمی، ارائه روش‌های نوین تدریس، بررسی ارزشیابی‌های هدفمند و طراحی آموزشی تبدیل شوند.

در ادامه این جلسه، کمبود امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی و فضاهای آموزشی به‌عنوان یکی از چالش‌های کیفیت آموزش مطرح شد. سنجری با بیان اینکه ترس از کار عملی و نبود تجهیزات مناسب نشان‌دهنده نیاز به بازنگری جدی در ساختار مدرسه، آموزش معلمان و فضای فرهنگی آن است، بر لزوم بهبود زیرساخت‌ها تأکید کرد.

در پایان این نشست، حاضران بر ضرورت عبور از نگاه ایستا به مدرسه و حرکت به‌سوی مدرسه‌ای زنده، پویا و پژوهش‌محور به توافق رسیدند؛ مسیری که می‌تواند گامی مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی کشور باشد.

خبرنگار : سمیه خانی عکاس : محسن بنی علی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار