مدیر آموزش و پرورش منطقه ۸ عنوان کرد:
تبیین، همان کاری است که پژوهشسرا باید از آن شروع کند
تهران (پانا) - مدیر آموزشوپرورش منطقه ۸ وقتی صحبت از تبیین به سبک حضرت زینب (س) میشود، پیام واضح است: تبیین در این مجموعه یعنی پژوهشسرا نباید فقط کار کند، بلکه باید بگوید چه کاری انجام داده و به چه دلیل انجام داده است است.

علی آمره مدیر آموزش و پرورش ۸، با لحن صریح و مستقیم گفت: اگر خودتان روایتگر اقدامات خود نباشید، دیگران یا نمیدانند چه کاری انجام میدهید یا جور دیگری روایت خواهند کرد. وی از اعضای پژوهشسرا خواست که در کنار اجرای پروژههای علمی، به شکل فعال دست به اطلاعرسانی، تبیین و نشر فعالیتها بزنند.
وی با اشاره به تجربه تاریخی کربلا، تأکید کرد که حضرت زینب (س) با روایتگری خود، اصل واقعه را از تحریف نجات داد. از نظر وی ، روایتگری در آموزش و پژوهش هم واجد همین نقش کلیدی است: کار علمی، بدون تبیین و بازتاب اجتماعی، ناقص باقی میماند.
علی آمره افزود که پژوهشسراها باید مرجع تولید صدا، تصویر و محتوای علمی باشند، نه فقط محل اجرای آزمایش و طرح. او گفت همکاران فرهنگی، و حتی بازنشستگان، پیگیر جدی فعالیتهای علمی هستند و باید برای این مخاطبان محتوای ارزشمند تولید کرد.
وی از اعضای هیئت امنا خواست که در سطح مدرسه، منطقه و حتی فضای مجازی، شبکهای برای انعکاس دستاوردهای پژوهشسرا ایجاد کنند. به گفته امره، دانستن اینکه پژوهشسرای ما چه میکند، حق همکاران، دانشآموزان و حتی خانوادههاست.
وی همچنین به لزوم پیگیری مداوم و هدفمند جلسات هیئت امنا تأکید کرد تا نقش سیاستگذار و ناظر فعال برای توسعه پژوهشسراها تثبیت شود. اینکه فقط چند نفر بدانند چه کردهاید، کافی نیست. باید به صدای پژوهش تبدیل شوید.
در ادامه، علی شیرازیان عضو هیئت امنا به اهمیت ادغام هوش مصنوعی در فرآیند آموزش و پژوهش اشاره کرد. وی بیان کرد که آینده آموزش متعلق به کسانی است که از ابزارهای هوشمند استفاده میکنند و پژوهشسرا میتواند پایگاهی برای آموزش و تولید محتوا محور باشد.
وی پیشنهاد داد که کارگاههای عملی هوش مصنوعی برای دانشآموزان مستعد برگزار شود و پروژههای پژوهشی، بهصورت میانرشتهای با الگوریتمها و ابزارهای هوش مصنوعی تلفیق شوند تا مهارتهای آیندهنگر در دانشآموزان پرورش یابد.
مریم درودی، مسئول پژوهشسرای صدرا، گزارشی از فعالیتهای اخیر ارائه داد و گفت در سال جاری، تمرکز بر تجهیز زیرساختها، برگزاری رویدادهای تخصصی و جذب مشارکت مدارس بوده است. او از افزایش سطح مشارکت معلمان و دانشآموزان ابراز رضایت کرد.
وی اشاره کرد که در چند حوزه، از جمله ساخت تجهیزات ساده آموزشی و برگزاری جشنوارههای ایدهپردازی، نتایج خوبی بهدست آمده است. مریم درودی تأکید کرد که ارتباط پژوهشسرا با مدارس باید فراتر از رقابت جشنوارهای باشد و بهسمت همکاری مستمر حرکت کند.
وی در پایان از حمایت مدیریت منطقه و همراهی اعضای هیئت امنا قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که در آینده،پژوهشسرا به پایگاهی الهامبخش برای کل منطقه تبدیل شود؛ جایی که نهتنها پروژه تولید میشود، بلکه اندیشه و نگاه پژوهشی هم پرورش مییابد.
ارسال دیدگاه