مدیر آموزشوپرورش منطقه ۸ عنوان کرد:
از کلاس تا قلمرو اندیشه با معلم پژوهنده
تهران (پانا) - مدیر آموزشوپرورش منطقه ۸ با تأکید بر اهمیت معلم پژوهنده به نقش محوری پژوهش در حل مسائل آموزش و تحقق تمدن نوین اسلامی تأکید شد.

نشست دبیرخانه تخصصی بیستوهشتمین دوره معلم پژوهنده با حضور مدیر آموزشوپرورش منطقه ۸ و رئیس گروه تحقیق و پژوهش شهر تهران برگزار شد.
علی آمره، مدیر آموزشوپرورش منطقه ۸ ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین و تقدیر از زحمات همکاران حوزه پژوهش، با اشاره به اهمیت نهادینهسازی فرهنگ پژوهش در مدارس گفت: «جامعهای که از پژوهش غافل باشد، جامعهای محکوم به فناست. پژوهش، نه یک فعالیت فرعی، بلکه قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است که باید در تمامی سطوح آموزشی جاری شود.»
آمره با بیان اینکه پژوهش ابزار شناخت دقیق مسائل و راهحلسازی برای آنهاست، افزود: «ما باید معلمان را به عنوان کنشگران علمی تربیت کنیم تا بتوانند نقش خود را در شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای علمی ایفا کنند. نگاه پژوهشی به آموزش، ما را در مسیر تحقق عدالت آموزشی و تحول بنیادین یاری خواهد کرد.»
آمره در ادامه با اشاره به مسئولیت سنگین آموزشوپرورش در مسیر تمدنسازی نوین اسلامی اظهار داشت: «تحقق این چشمانداز بزرگ، بدون اتکا به دانش بومی و تولید فکر از دل مدارس ممکن نیست. پژوهش معلمی، زمینهساز تربیت انسانهایی اندیشمند، خلاق و متعهد خواهد بود که آینده کشور را میسازند.»
آمره در ادامه بر اهمیت تعامل میان واحدهای پژوهشی و مدارس تأکید کرد و گفت: «ضروری است میان ستاد و صف ارتباطی عمیق و مستمر برقرار باشد. پژوهش زمانی اثرگذار خواهد بود که در بدنه مدارس جریان داشته باشد و معلمان آن را لمس کنند.»
در ادامه، نظری، رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران، با قدردانی از منطقه ۸ برای پذیرش مسئولیت دبیرخانه تخصصی داوری طرحهای اقدامپژوهی، بیان کرد: «پژوهش محور توسعه است و توسعه عامل بقا؛ بقای انسان نیز مرهون کار علمی و پژوهشی است.»
وی خاطرنشان کرد: «پژوهش تضمینکننده کیفیت در عملکردهاست درر آموزشو پرورش تصمیمی بدون پشتوانه علمی نمیتواند به موفقیت منجر شود. طرح معلم پژوهنده باید بستری برای رشد اندیشههای کاربردی و مسئلهمحور باشد.»
در پایان، حاضران با بیان نظرات و پیشنهادات خود، به بررسی فرآیند اجرای طرحهای اقدامپژوهی در سال تحصیلی آینده پرداختند. مقرر شد جلسات تخصصی برای همافزایی و توانمندسازی بیشتر معلمان پژوهشگر برگزار شود.
ارسال دیدگاه