گلشن: هدایت تحصیلی فرآیندی لازم الاجرا از بدو ورود دانش آموزان به پایه اول ابتدایی است

تهران (پانا) - علی گلشن، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه چهار در جلسه کمیته هدایت تحصیلی، پیشگیری از ایجاد موج های بعدی جوانان فاقد مهارت و بی کار را هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
گلشن: هدایت تحصیلی  فرآیندی لازم الاجرا از بدو ورود دانش آموزان به پایه اول ابتدایی است

جلسه کمیته هدایت تحصیلی آموزش و پرورش منطقه چهار با حضور علی گلشن، معاون پرورشی و تربیت بدنی، مهدی احمد پور، کارشناس مشاوره تحصیلی و تربیتی و سایر اعضا در دفتر معاونت برگزار شد.

علی گلشن، معاون پرورشی و تربیت بدنی در جلسه کمیته هدایت تحصیلی منطقه چهار ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران حوزه آموزش و مشاوره گفت: یکی از دلایل بیکاری جوانان امروز نتیجه تعداد بالای تحصیلکرده در رشته های نظری است که فاقد مهارت و جویای کار هستند؛ برای پیشگیری از ایجاد موج های بعدی جوانان فاقد مهارت و بیکار، بهتر است دانش آموزان را به سمت رشته های فنی و کاردانش هدایت نماییم که متناسب با بازار کار جامعه در اینده مهارت لازم را به جوانان فردا آموزش می دهد.

به گزارش خبرگزاری پانا گلشن گفت: هدایت تحصیلی به عنوان یک فرآیند است که باید از بد ورود دانش آموز به مدرسه اجرا شود و نه به عنوان یک فعالیت محدود و مقطعی؛ در این مسیر تحصیلی با رویکرد سیستمی و همه‌ جانبه جلب مشارکت تمامی عوامل مدرسه‌ای، اداری، آموزشی، پرورشی، رسانه‌، خانواده و دستگاه‌های اجرایی ذیربط ضروری است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه چهار ادامه داد: تمام همکاران ما تلاش نمودند که دانش‌آموز را به سطحی از تمایزیافتگی برسانند که خود با آگاهی از استعدادها، توانایی‌ها و رغبت‌های خویش و همچنین ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محیطی، به انتخابی آزادانه و آگاهانه اقدام نمایند که پس از استخراج نتایج کمی، تصمیم‌گیری نهایی به صورت کیفی و در تعامل سه‌جانبه میان مشاور، دانش‌آموز و خانواده، با لحاظ نمودن امکانات و محدودیت‌های محیطی انجام خواهد ‌شد.

وی افزود: در سطح منطقه با داشتن 9829 دانش آموز پایه نهم روز دوشنبه 16 عملیات ارسال و تایید نمرات دانش آموزان به پایان رسید و منتظر اعلام زمان صدور هدایت تحصیلی از سوی وزارت متبوع هستیم.

در ادامه مهدی احمدپور، کارشناس مشاوره تحصیلی و تربیتی منطقه چهار ضمن تقدیر و تشکر از مشاوران و همکاران اجرایی مدارس اعلام کرد: بسیاری از خانواده ها به عملکرد اجرایی طرح هدایت تحصیلی انتقاد دارند و مراحل منتج به انتخاب رشته برای دانش آموزان را مناسب نمی‌بینند.

احمدپور گفت: علاقه به رشته های فنی نباید از دوره متوسطه تحصیلی برای دانش آموزران برجسته شود و نیاز است از پیش از این دوران، برای خانواده ها و دانش آموزان مراحل آشنایی، علاقه به مسایل فنی، شفاف سازی نتیجه ورود به آموزش های مهارتی و زمینه و شرایط ورود به رشته های نظری مشخص شود تا تنش کمتری به خانواده ها و دانش آموزان وارد شود.

وی افزود: تحقق توازن دانش آموزان رشته نظری و‌ فنی و افزایش اشتغال در جامعه و در نتیجه کاهش نرخ بی کاری را در آینده به همراه خواهد داشت و بعید است هیچ کارشناسی با این مساله که به نوعی پیشگیری و زمینه سازی برای اشتغالزایی آینده است مخالف باشد؛ هر چه هست بحث بر سر اجرای و زمینه های لازم برای اجرای چنین طرح هایی است چرا که هدف از این طرح پرورش نیروی متخصص برای بازار کار در آینده است.

وی تکمیل کرد: در اجرای طرح هدایت تحصیلی 35 درصد ملاک انتخاب رشته برای دانش آموزان پایه تحصیلی نهم عملکرد تحصیلی آنان است و کف نمرات سوابق تحصیلی پایه هفتم، هشتم و نهم ضریب سه و نمره سال هفتم و هشتم ضریب یک در انتخاب رشته تحصیلی دارد و 65 درصد بررسی های مشاوره ای است که در طول سال تحصیلی صورت می گیرد که 30 درصد با شرکت دانش آموزان در آزمون های رغبت و توانایی، 10 درصد نظر مشاور مدرسه، 10 درصد نظر معلمان در دروس مختلف، 5 درصد نظر اولیاء دانش آموز و 15 درصد نظر خود دانش آموز محاسبه خواهد شد که تمام مراحل فوق در سامانه همگام صورت می پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار