مدیر سازمان دانشآموزی خراسان جنوبی در نشست هماندیشی مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور عنوان کرد:
لزوم برگزاری اردوهای دانشآموزی با بازیهای هدفمند و بازنگری شیوهنامهها برای تربیت نسل سالمتر
تهران (پانا) - نشست هماندیشی مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور امروز سهشنبه ۷ مردادماه با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور و مسئولان مربوطه در سالن جلسات شهید قاسم سلیمانی سازمان دانشآموزی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پانا؛ محمدعلی حسنآبادی در این نشست گفت: با جرات میتوانم بگویم که مربیان سازمان دانشآموزی، بهواسطه تجربه و فعالیتهای ارزشمند خود، ظرفیتهای قابلتوجهی در حوزه تربیتی دارند. بهعنوان مثال، با همکاری مطلوب معاونت پرورشی و سازمان دانشآموزی، برنامههای متعددی در سطح کشور و استانها برگزار شده است.
حسنآبادی ادامه داد: با اینحال، یکی از چالشهای موجود، محدودیت اجرای این برنامهها در سطح مدارس است. اگر بتوانیم با حمایتهای لازم، زمینه تربیت مربیان در شهرستانها را فراهم کنیم و بهطور میانگین در هر مدرسه ۳۰ تا ۴۰ مربی آموزشدیده حضور داشته باشند، این ظرفیت بهصورت گستردهتری مورد استفاده قرار میگیرد و تاثیرگذاری آن بهمراتب بیشتر خواهد بود.
وی افزود: موضوع دیگر، تاکید بر اهمیت بازیهای الگویی در مدارس است. نسلهای گذشته از این بستههای بازی بهرهمند بودهاند و حتی در اردوهای شبانهروزی، با حضور مشاوران و مربیان، فضایی پویا و تربیتی ایجاد شده است.
مدیر سازمان دانشآموزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر بتوان مصوبهای در سطح کشور برای برگزاری اردوهای هدفمند تصویب کرد، این تجربه میتواند بهصورت نظاممندتری اجرایی شود، اظهار کرد: در مورد اردوهای دانشآموزی، برخی استانها با چالشها و سختگیریهایی مواجه هستند، درحالیکه بهعنوان مثال در خراسان جنوبی، با حمایتهای انجامشده، هیچ مشکلی وجود نداشت و اردوها با موفقیت برگزار شد.
وی افزود: بهنظر میرسد اگر تاکید شود این سختگیریها کاهش یابد یا حتی شیوهنامه اردویی مورد بازنگری قرار گیرد، میتوان به بهبود کیفیت و گسترش این برنامهها کمک کرد. شیوهنامه فعلی پس از سالها نیاز به اصلاح دارد تا با شرایط جدید هماهنگ شود.
محمدعلی حسنآبادی ادامه داد: یکی از پیشنهادات مطرح، تولید سناریوهای متنوع برای اردوهاست. مدارس و سازمان دانشآموزی میتوانند با بهرهگیری از متخصصان این حوزه، سناریوهای مختلفی برای اردوهای متناسب با اهداف تربیتی و مقاطع تحصیلی طراحی کنند و در اختیار مربیان قرار دهند. این کار به غنای برنامههای اردویی کمک شایانی خواهد کرد.
وی افزود: بحث دیگر، مربوط به فضای اردوگاههاست. اخیراً بازدیدهایی از اردوگاههای کشور توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شده و مشخص شده است برخی از این اردوگاهها بهدلیل کمبود امکانات یا عدم توانایی ادارات کل شهرستانها، غیرفعال یا نیمهفعال هستند. بهعنوان نمونه، در استان ما، اردوگاهی با زمین اهدایی خیرین در بهترین نقطه وجود دارد، اما شهرستان توانایی احیای آن را ندارد. اگر صلاح بدانید، میتوان یکی از این اردوگاهها را به سازمان دانشآموزی اختصاص داد تا با الگوی اردویی چادرنشینی، پخت غذا توسط دانشآموزان و هزینههای کم، احیا شود و اردوهای ویژه در آن برگزار شود.
حسنآبادی گفت: طرح "مدرسه سالم، دانشآموز شاد" یکی از برنامههای موفق در استان بوده که میتوان آن را گسترش داد. اگر محیط مدرسه شاد و پرنشاط باشد و از ابزارهایی مانند بازیهای هدفمند استفاده شود، نتیجه آن تربیت دانشآموزانی سالمتر برای جامعه خواهد بود. این طرح ظرفیت بالایی برای توسعه و اجرای گسترده در سطح کشور دارد.
ارسال دیدگاه