فرجی راد در گفت‌وگو با پانا:

سیاست دوگانه گروسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران/ آژانس تحت تاثیر غرب است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تاثیر غرب است، گفت رافائل گروسی وقتی می‌بیند که غرب از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، می‌داند که اگر بخواهد علیه اسرائیل گام بردارد، قدم‌هایش به نتیجه مثبت نمی‌‌رسد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سیاست دوگانه گروسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران/ آژانس تحت تاثیر غرب است

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با پانا در خصوص اظهارات اخیر رافائل گروسی درباره پرونده هسته‌ای ایران، اظهار کرد: «پس از توافق شفاهی ایران و آمریکا فضا برای افزایش تجارت بهتر شد. 6 میلیارد دلار پول ایران به عمان منتقل شد و همچنین پول ایران در عراق به قطر منتقل شد و آزادی زندانیان امیدوارکننده بود. این امید وجود داشت که آرامش نسبی بین ایران  و آمریکا برقرار شود و تا انتخابات آمریکا اتفاق خاصی نیافتد.»

وی افزود: «تا زمانی که حادثه 7 اکتبر رخ داد و این رابطه تیره شد. در واقع گروه‌های مقاومت در عراق، یمن، لبنان و سوریه سعی کردند از غزه حمایت کنند. آمریکا هم شدیداً از رژیم صهیونیستی حمایت کرد. با توجه به ادامه‌دار شدن جنگ، نهایتاً ایران را متهم کردند و روابط ایران و آمریکا از بستر مذاکراتی خارج شد.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: «طبیعتاً همه درگیر اوکراین و غزه شدند و مسائل هسته‌ای ما کم شد. آقای گروسی چند مصاحبه انجام داد که غیرضرور بود. در این مصاحبه‌ها سعی شد به غرب هشدار داده شود که ایران در حال افزایش غنی سازی است و این افزایش موجب شده است که اطلاعات ما کاهش یابد. اتفاقا ایران پاسخ گروسی را نداد و توجه نکرد. همین باعث شد که رافائل گروسی به تکاپو بیافتد و با مسئولان کشور تماس بگیرد و اعلام کند که قصد سفر به ایران را دارد اما ایران اعلام کرد تا قبل از آغاز سال جدید وقت ندارد.»

فرجی راد اضافه کرد: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اطلاعاتی از وضعیت هسته‌ای ایران دارند و آژانس مسائل را به صورت خاکستری مطرح می‌کند چون اظهارات اخیر گروسی مورد توجه آمریکا قرار نگرفت و آمریکا به این اظهارات واکنش نشان نداد.»

وی با بیان اینکه ممکن است پیام‌هایی میان ایران و آمریکا در حال تبادل باشد، گفت: «آقای امیرعبداللهیان اشاره‌ای داشتند مبنی بر اینکه ما پیام‌هایی از آمریکا دریافت کرده‌ایم بنابراین ممکن است گروسی در جریان این پیام قرار نداشته باشد.»

وی ضمن اشاره به سیاست دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان کرد: «رژیم صهیونیستی حدود ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و عضو آژانس و NPT نیست و به هیچ مقرراتی هم پایبند نیست. البته گروسی چندین بار به رژیم صهیونیستی کنایه زده است اما آن طور که باید و شاید پیگیری نمی‌کند. در جنگ غزه شاهد بودیم که غزه و ایران از سوی اسرائیل مورد تهدید قرار گرفتند بنابراین گروسی خود را با غرب هماهنگ می‌کند. وقتی می‌بیند که غرب از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، می‌داند که اگر بخواهد علیه اسرائیل گام بردارد، قدم هایش به نتیجه مثبت نمی‌رسد.»

وی خاطرنشان کرد: «در مجموع به نظر می‌رسد که توجه آژانس به ایران بر این اساس است که غرب به غنی سازی ایران توجه دارد یا خیر؛ بستگی دارد قدرت در جهان به کدام سمت باشد.»

لازم به ذکر است، رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین که از روز گذشته آغاز به کار کرده، در سخنانی دوپهلو ضمن بیان این نکته که هیچگونه اطلاعاتی درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در اختیار ندارد، مجددا به طرح ادعاهای بی اساس درباره لغو مجوز بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران و همچنین اتهام زنی به ایران در مورد عدم همکاری با این سازمان اقدام کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اخیراً ۱۴ بازرس را طی دو مرحله پذیرفته است. 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار