روانشناس و مشاور البرزی:
المپیادهای علمی با وجود فرصت بروز استعداد باعث فشار روانی دانشآموزان میشود
کرج (پانا) - روانشناس، مشاور، زوج درمانگر و مدرس دانشگاه در استان البرز گفت: المپیادهای علمی با وجود آنکه فرصتی برای شکوفایی استعدادها هستند بهدلیل رقابت شدید، انتظارات بالا و حجم سنگین مطالعه، فشار روانی قابل توجهی بر شرکتکنندگان وارد میکند.
سیده لیبا یادگاری در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «المپیادهای علمی، فرصتی برای بروز استعداد و خلاقیت دانشآموزان است، اما در کنار این فرصتها فشار روانی زیادی نیز بر شرکتکنندگان وارد میشود.رقابت شدید، ظرفیت محدود پذیرش و مقایسه مداوم با دیگران، باعث افزایش ترس از شکست و اضطراب میشود.»
یادگاری اضافه کرد:«از سوی دیگر، انتظارات والدین، معلمان و جامعه، همراه با حجم سنگین مطالعه و تمرین، فشار بیشتری بر دانشآموز وارد میکند. ویژگیهایی مانند کمالگرایی نیز این وضعیت را تشدید کرده و فرد را در صورت ناکامی دچار احساس بیارزشی میکند.»
وی در ادامه تاکید کرد :«این فشارروانی میتواند پیامدهایی مانند سردرد، بیخوابی، کاهش تمرکز، اضطراب و کاهش انگیزه ایجاد کند و حتی برخی را به انزوا یا رها کردن مسیر، سوق دهد. به همین دلیل توجه به سلامتروان در کنار تلاش علمی ضروری است.»
این روانشناس و مشاور در پایان گفت :«برای مدیریت استرس، برنامهریزی متعادل، تکنیکهای آرامسازی،دریافت حمایت عاطفی،اصلاح نگرشها و حفظ سبک زندگی سالم بسیار کمککننده است. در نهایت، اگر نگاه به المپیاد بهعنوان فرصتی برای یادگیری باشد، فشارها کاهش یافته و این مسیر به تجربهای ارزشمند تبدیل خواهد شد.»
ارسال دیدگاه