مشاور تحصیلی در البرز:

اشتباهات تحصیلی می‌تواند پلی برای موفقیت باشد

کرج (پانا) - مشاور تحصیلی در استان البرز گفت: اشتباهات تحصیلی می‌تواند پلی برای موفقیت باشد تا دانش‌آموز با اصلاح مسیر با انگیزه و آگاهی بیشتر به راه تحصیل خود ادامه دهد.

کد مطلب: ۱۶۴۳۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
اشتباهات تحصیلی می‌تواند پلی برای موفقیت باشد

ساناز داوودی در گفت‌وگو با پانا در تشریح نقش سازنده‌ اشتباهات در مسیر تحصیل اظهار کرد: «نگرش رایج در جامعه‌ آموزشی و خانواده‌ها اغلب اشتباه را معادل شکست و ناتوانی می‌داند در حالی که یافته‌های پژوهشی، اشتباه را جزئی جدایی‌ناپذیر و طبیعی از فرآیند یادگیری معرفی می‌کنند.»

وی با اشاره به روند یادگیری دانش‌آموزان افزود: «اشتباهات تحصیلی، نه‌تنها یک ضعف محسوب نمی‌شود، بلکه بخش  طبیعی و ضروری از فرآیند آموزش و رشد علمی دانش‌آموزان است که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و یادگیری عمیق‌تر  باشد.»

داوودی با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان در مسیر تحصیل با انتخاب‌های نادرست در شیوه مطالعه، برنامه‌ریزی درسی یا مدیریت زمان روبه‌رو می‌شوند، اضافه کرد: «این موارد در صورت شناسایی و اصلاح به‌موقع به تجربه‌ای ارزشمند برای آینده تحصیلی آنان تبدیل خواهد شد.»

این روانشناس با تأکید بر نقش معلمان و مشاوران اظهار کرد: «کادر آموزشی مدرسه تلاش می‌کند با ارائه راهنمایی‌های تخصصی، تحلیل اشتباهات تحصیلی و تقویت مهارت خودارزیابی در دانش‌آموزان، زمینه کاهش تکرار این اشتباهات را فراهم آورد.»

وی ادامه داد: «ایجاد فضایی امن برای بیان خطاهای درسی، بدون ترس از سرزنش، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان و تقویت روحیه تلاش و پشتکار در آنان می‌شود.»

 این روانشناس مدرسه خاطر نشان کرد: «هدف مدرسه این است که دانش‌آموزان بیاموزند اشتباهات تحصیلی می‌تواند پلی برای موفقیت باشد و با اصلاح مسیر، انگیزه و آگاهی بیشتر به  راه تحصیل خود ادامه دهند.»

وی در پاسخ به  نقش معلمان و والدین در این زمینه   ابراز کرد: «کلید این تحول، تغییر نگرش بزرگترهاست. پژوهش‌ها نشان می‌دهند اگر فضای کلاس و خانه، به جای ترس از تنبیه، فضایی امن برای آزمون و خطا باشد، دانش‌آموز جرأت  ریسک‌کردن پیدا می کند تا سؤال بپرسد و از خطای خود بی‌پرده یاد بگیرد.معلمان و والدین می‌توانند با پرسش‌های راهبردی مانند چه بخشی از کار برات سخت بود؟ یا اگر دوباره فرصت داشته باشی، چه کار متفاوتی انجام می‌دهی؟، این فرآیند را هدایت کنند.»

داوودی در پایان تأکید کرد: «هدف نهایی آموزش‌و پرورش انسان‌های دانا، خلاق و سازگار است. اگر به دانش‌آموزانمان بیاموزیم که چگونه از اشتباهات خود بیاموزند، در واقع آنان را برای چالش‌های پیچیده‌ زندگی فردا مجهز کرده‌ایم.هر اشتباه تحصیلی، اگر درست مدیریت شود، می‌تواند پله‌ای برای پرورش فردی مسئول‌تر و منتقدتر در جامعه باشد.»

خبرنگار : دانش‌آموز:محمد مهدیار تجری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار