مشاور هدایت تحصیلی در البرز:

ضعف دانش‌آموزان در مهارت مطالعه، ریشه‌ای چندگانه دارد

کرج(پانا)_مشاور هدایت تحصیلی در استان البرز گفت: ضعف دانش‌آموزان در مهارت مطالعه، ریشه در عللی چندگانه دارد، اما راهکارهای عملی برای تقویت این مهارت وجود دارد که با عزمی سه‌جانبه از سوی دانش‌آموز، خانواده و مدرسه به نتایج امیدبخشی منجر می‌شود.

کد مطلب: ۱۶۴۲۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
ضعف دانش‌آموزان در مهارت مطالعه، ریشه‌ای چندگانه دارد

مجید سهیلی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص  ضعف دانش‌آموزان در مهارت مطالعه که   ریشه در عللی چندگانه دارد، عنوان کرد: «ضعف در مهارت‌های مطالعه و یادگیری، چالشی فراتر از یک مشکل فردی است و ریشه در عوامل گوناگونی دارد که شناسایی آن‌ها نخستین گام برای حل این معضل محسوب می‌شود.»

وی بخشی از این مشکل را به روش‌های نادرست مطالعه نسبت داد و افزود: « بسیاری از دانش‌آموزان بدون برنامه‌ریزی مشخص، در محیطی نامناسب و با تمرکز پایین درس می‌خوانند که نتیجه آن خستگی زودرس و یادگیری سطحی است.این مسئله گاهی تا حد وسواس مطالعاتی پیش می‌رود، به طوری که دانش‌آموز با وجود ساعات طولانی مطالعه، به دلیل استرس و تکرار بی‌ثمر، احساس می‌کند چیزی فرا نگرفته است.»

سهیلی از سوی دیگر اشاره کرد و گفت: « نباید از نقش‌محوری نظام آموزشی غافل شد.گاهی کتاب‌های درسی، به‌ویژه در درس فارسی، به دلیل ناهمگونی متون یا دشواری نامناسبت، از جذابیت لازم برای دانش‌آموز برخوردار نیستند.همچنین، کاهش ساعات درس انشا و نوشتن، باعث شده تا مهارت تفکر و پردازش مطالب در دانش‌آموزان به میزان لازم پرورش نیابد.»

وی اظهار کرد: «در کنار این موارد، عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز مؤثر هستند. اشتغال زیاد یا سطح سواد پایین برخی والدین می‌تواند از میزان حمایت و نظارت بر امور تحصیلی بکاهد. همچنین، جاذبه‌های فضای مجازی و تغییر سبک زندگی، رقابت سختی با کتاب و مطالعه ایجاد کرده است.»

سهیلی تأکید کرد: «با وجود این چالش‌ها، راه‌های بررسی و رفع این مشکل کاملاً روشن و در دسترس است.خوشبختانه در سال‌های اخیر برای بهبود کیفیت آموزش و تقویت مهارت‌های زبانی در کتاب‌های درسی، توجه ویژه‌تری شده است.»

وی مهمترین اقدام، آموزش را چگونه مطالعه کردن درست دانست و بیان کرد: «تکنیک‌هایی مانند مدیریت زمان با تناوب مطالعه و استراحت کوتاه و   نقشه ذهنی و خواندن اجمالی می‌تواند بازدهی یادگیری را به شکل چشمگیری افزایش دهد.همچنین، ایجاد عادت به خواندن فعال از طریق طرح سؤال قبل و بعد از مطالعه، درک مطلب را عمیق‌تر می‌کند.»

این مشاور هدایت تحصیلی تصریح کرد: «تقویت انگیزه دانش‌آموزان کلید اصلی است. وقتی دانش‌آموز بداند برای چه هدفی مطالعه می‌کند و پیشرفت خود را ببیند، اشتیاق بیشتری پیدا خواهد کرد.احیای برنامه‌های جانبی مدرسه مانند مسابقات کتابخوانی، تشکیل انجمن‌های ادبی و اردوهای مرتبط، می‌تواند فضای شاد و انگیزه‌بخشی برای تمرین این مهارت‌ها فراهم آورد.»

وی نقش خانواده در ایجاد محیطی آرام و حمایتگر را چنین ابراز کرد: « نظارت بر کاهش عوامل حواس‌پرتی در منزل، کاملاً انکارناپذیر است.والدین می‌توانند با اختصاص وقت برای گفت‌وگو درباره کتاب‌ها و همراهی فرزندان در مطالعه، نقش الگوی مناسبی را ایفا کنند.»

سهیلی گفت: «ضعف در مهارت مطالعه یک شبه ایجاد نشده است و درمان آن نیز نیاز به زمان و همکاری همه جانبه دارد.آنچه امروز ضروری است، تبدیل این دغدغه از یک مشکل شخصی دانش‌آموز به یک اولویت جمعی در خانواده و مدرسه می‌باشد.با برنامه‌ریزی دقیق، آموزش مهارت‌های کاربردی و ایجاد فضای امیدوارکننده، می‌توانیم شاهد پیشرفت قابل ملاحظه نسل آینده در این زمینه باشیم.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه حورا تجری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار