آموزگار دبستان ایلیایی ۲ فردیس در گفتوگو با پانا:
دانشآموزان ابتدایی به دلیل نبود تعامل حضوری با افت تحصیلی روبهرو میشوند
کرج(پانا)-آموزگار دبستان ایلیایی ۲ شهرستان فردیس گفت:مهارتهای خواندنونوشتن دانشآموزان ابتدایی به دلیل نبود تعامل حضوری، بازخورد لحظهای و نابرابری در دسترسی به امکانات آموزشی با افت چشمگیری روبهرو شده است.
نسیم گودرزی در گفتوگو با پانا در خصوص آموزش غیرحضوری دانشآموزان ابتدایی که موجب افت جدی مهارتهای خواندن و نوشتن میشود بیان کرد:« یادگیری سوادپایه بیشترین وابستگی را به تعامل مستقیم و لحظهای با معلم دارد.کودکان باید چهره معلم را ببینند، لبخوانی کنند، الگوهای نوشتاری را روی تخته مشاهده کنند و در همان لحظه بازخورد بگیرند،اما تدریس غیرحضوری با زمان محدود و شیوه یکطرفه چنین امکانی را فراهم نمیکند.»
وی افزود:« معلم در فضای مجازی نمیتواند اشتباه همه دانشآموزان را همان لحظه اصلاح کند و فرصت تمرین هدایتشده کمتر است؛ به همین دلیل یادگیری بسیاری از دانشآموزان منفعل شده و آنها فقط شنونده هستند و نه فعال در کلاس زیرا چنین شرایطی باعث میشود کودکان واژهها را درست نبینند، دقیق نشنوند و هنگام تکرار بازخورد لازم را دریافت نکنند زیرا این موضوع به تثبیت اشتباهات منجر میشود.»
گودرزی ضمن تاکید به آسیب در بخشهایی که نیازمند آموزش مرحلهبهمرحله است تصریح کرد:« بسیاری از دانشآموزان در تشخیص صدا، تفکیک بخشها و پیوند صدا و حرف دچار مشکل هستند، زیرا شنیدن دقیق صدای معلم و دیدن چهره او در کلاس غیرحضوری کیفیت لازم را ندارد.همچنین ضعف در ترکیبخوانی و روانخوانی نیز به دلیل کمبود فرصت بلندخوانی و تکرار، بیشتر دیده میشود و خطاهای خوانشی در ذهن کودکان تثبیت میگردد.»
این آموزگار در ادامه ضمن اشاره به دیگر مشکلات آموزش غیرحضوری اظهار کرد:« آموزش غیرحضوری موجب افت محسوس در املا و انشا هم میشود، زیرا نوشتن،مهارتی است که نیاز به مشاهده، شنیدن و حرکت همزمان دارد. بسیاری از دانشآموزان شکل صحیح کلمات، نشانهگذاری و فاصلهگذاری را درست یاد نگرفتنهاند که همین باعث شده دیکته شنیداری آنها ضعیف باشد.»
گودرزی در ادامه به راهکارهای جبرانی اشاره کرد و گفت:« برنامههای مداخلهای کوتاه، متمرکز و روزانه میتواند ضعفهای ایجادشده را جبران کند. تمرینهای صداشناسی، ترکیبخوانی، روانخوانی، تشکیل گروههای کوچک در کلاس، بلندخوانی روزانه در خانه و استفاده از روشهای چندحسی مانند نوشتن روی ماسه یا تخته سفید، از موثرترین روشها است همچنین املاهای روزانه، ضبط صدا توسط دانشآموز و اصلاح اشتباهات نیز به تقویت مهارتها کمک میکند.»
وی در پایان گفت:«نظارت مداوم والدین و معلمان و استمرار این روشها میتواند آسیبهای آموزشی دوران آنلاین را کاهش دهد و به بازیابی مهارتهای خواندن و نوشتن دانشآموزان کمک نمایند.»
ارسال دیدگاه