آموزگار دبستان ایلیایی ۲ فردیس در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل نبود تعامل حضوری با افت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند

کرج(پانا)-آموزگار دبستان ایلیایی ۲ شهرستان فردیس گفت:مهارت‌های خواندن‌ونوشتن دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل نبود تعامل حضوری، بازخورد لحظه‌ای و نابرابری در دسترسی به امکانات آموزشی با افت چشمگیری روبه‌رو شده است.

کد مطلب: ۱۶۴۰۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل نبود تعامل حضوری با افت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند

نسیم گودرزی در گفت‌وگو با پانا در خصوص   آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان ابتدایی که موجب افت جدی مهارت‌های خواندن و نوشتن می‌شود  بیان کرد:« یادگیری سوادپایه بیشترین وابستگی را به تعامل مستقیم و لحظه‌ای با معلم دارد.کودکان باید چهره معلم را ببینند، لب‌خوانی کنند، الگوهای نوشتاری را روی تخته مشاهده کنند و در همان لحظه بازخورد بگیرند،اما تدریس غیرحضوری با زمان محدود و شیوه یک‌طرفه چنین امکانی را فراهم نمی‌کند.»

وی افزود:«  معلم در فضای مجازی نمی‌تواند اشتباه همه دانش‌آموزان را همان لحظه اصلاح کند و فرصت تمرین هدایت‌شده کمتر است؛ به همین دلیل یادگیری بسیاری از دانش‌آموزان منفعل شده و آن‌ها فقط شنونده هستند و نه فعال در کلاس  زیرا چنین   شرایطی باعث می‌شود کودکان واژه‌ها را درست نبینند، دقیق نشنوند و هنگام تکرار بازخورد لازم را دریافت نکنند زیرا  این موضوع به تثبیت اشتباهات منجر می‌شود.»

گودرزی ضمن تاکید به آسیب در بخش‌هایی که نیازمند آموزش مرحله‌به‌مرحله است تصریح کرد:« بسیاری از دانش‌آموزان در تشخیص صدا، تفکیک بخش‌ها و پیوند صدا و حرف دچار مشکل هستند، زیرا شنیدن دقیق صدای معلم و دیدن چهره او در کلاس غیرحضوری کیفیت لازم را ندارد.همچنین ضعف در ترکیب‌خوانی و روان‌خوانی نیز به دلیل کمبود فرصت بلندخوانی و تکرار، بیشتر دیده می‌شود و خطاهای خوانشی در ذهن کودکان تثبیت می‌گردد.»

این آموزگار در ادامه ضمن اشاره به دیگر مشکلات آموزش غیرحضوری اظهار کرد:« آموزش غیرحضوری موجب افت محسوس در املا و انشا هم می‌شود، زیرا نوشتن،مهارتی است که نیاز به مشاهده، شنیدن و حرکت هم‌زمان دارد. بسیاری از دانش‌آموزان شکل صحیح کلمات، نشانه‌گذاری و فاصله‌گذاری را درست یاد نگرفتنه‌اند که همین باعث شده دیکته شنیداری آن‌ها ضعیف باشد.»

گودرزی در ادامه به راهکارهای جبرانی اشاره کرد و گفت:« برنامه‌های مداخله‌ای کوتاه، متمرکز و روزانه می‌تواند ضعف‌های ایجادشده را جبران کند. تمرین‌های صداشناسی، ترکیب‌خوانی، روان‌خوانی، تشکیل گروه‌های کوچک در کلاس، بلندخوانی روزانه در خانه و استفاده از روش‌های چندحسی مانند نوشتن روی ماسه یا تخته سفید، از موثرترین روش‌ها است همچنین   املاهای  روزانه، ضبط صدا توسط دانش‌آموز و اصلاح اشتباهات نیز به تقویت مهارت‌ها کمک می‌کند.»

وی در پایان گفت:«نظارت مداوم والدین و معلمان و استمرار این روش‌ها می‌تواند آسیب‌های آموزشی دوران آنلاین را کاهش دهد و به بازیابی مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان کمک نمایند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملینا صادقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار