دبیر ادبیات مدرسه وارسته ناحیه ۴ کرج:
انضباط مؤثر باید ترکیبی از قاطعیت و همدلی باشد
کرج(پانا)-دبیر ادبیات مدرسه وارسته ناحیه ۴ کرج گفت:باید میان نظم آموزشی و سختگیری افراطی تفاوت قائل شویم زیرا انضباط مؤثر باید ترکیبی از قاطعیت و همدلی باشد.
نسرین جعفری در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«متأسفانه در بعضی کلاسها، انضباط بیش از آنکه به معنای رعایت قواعد آموزشی باشد،به شکلی سختگیرانه و بدون در نظر گرفتن روحیات دانشآموزان اجرا میشود.»
وی افزود:«این نوع برخورد نهتنها موجب افزایش استرس و کاهش علاقه به درس میشود،بلکه خلاقیت و جسارت فکری دانشآموزان را هم محدود میکند.»
جعفری اضافه کرد:«دانشآموزی که در کلاس باید آزادانه احساسات و نگاهش به جهان را بیان کند،با ترس از تذکر و تنبیه نمیتواند کلمهای بگوید.انضباط اگر بر پایه گفتوگو و احترام نباشد، تبدیل به مانعی برای یادگیری و رشد میشود.»
این دبیر ادبیات تأکید کرد: «باید میان نظم آموزشی و سختگیری افراطی تفاوت قائل شویم.نظم سازنده، فضای کلاس را آرام و قابل مدیریت میکند؛ اما انضباط خشک، فقط سکوت اجباری ایجاد مینماید و این سکوت هیچ ارتباطی با یادگیری ندارد.»
وی از مدیران و دیگر معلمان خواست که به جای تکیه بر اجبار با دانشآموزان گفتوگو کنند و با شناخت نیازهای روانی و سنی آنان، شیوههای انسانیتری برای ایجاد نظم به کار ببرند.»
جعفری ادامه داد: «روابط خشک انضباطی، رابطه معلم و دانشآموز را به شکل دستوردهنده و اطاعتکننده» تبدیل میکند، نه راهنما و یادگیرنده وقتی ارتباط عاطفی ضعیف شود، گفتوگو نیز سطحی و محدود میشود در نتیجه، معلم نمیتواند شناخت عمیقی از نیازها و مشکلات دانشآموزان پیدا کند.»
این معلم بیان کرد:«روشهای خشک انضباطی شاید نظم ظاهری ایجاد کنند، اما مانع گفتوگو، یادگیری عمیق، و پرورش شخصیت اجتماعی دانشآموزان میشود.»
وی در پایان گفت: «تجربه نشان میدهد که هرجا فضای مدرسه بر اعتماد، احترام متقابل و فرصت بیان احساسات بنا شود،دانشآموزان نهتنها مسئولیتپذیرتر عمل میکنند، بلکه انگیزه بیشتری برای مشارکت در فرآیند یادگیری دارند.در چنین فضایی، انضباط دیگر ابزار کنترل نیست، بلکه بهصورت طبیعی از همکاری، آگاهی و خودتنظیمی دانشآموزان شکل میگیرد؛ امری که آنها را برای حضور مؤثر در جامعه آمادهتر میسازد.»
ارسال دیدگاه