کارشناس مقطع آموزش ابتدایی ناحیه ۲ کرج :
مدرسه ،نقطه آغاز تربیت اجتماعی دانشآموزان است
پانا(کرج) –کارشناس مقطع آموزش ابتدایی ناحیه ۲ کرج گفت: مدرسه تنها محل آموزش دروس نیست، بلکه نخستین محیط اجتماعی رسمی است که شخصیت، رفتار و نگرش آینده دانشآموزان در آن شکل میگیرد.
محمد عظیمی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «نقش مدرسه در تربیت دانشآموزان را نمیتوان صرفاً به آموزش علمی محدود کرد.بخش بزرگی از پرورش انسانهای مسئول و توانمند در جامعه در گرو نوع تربیت و فرهنگ حاکم بر مدارس است.بسیاری از ارزشهایی که در زندگی اجتماعی بروز پیدا میکنند،نخستین بار در فضای مدرسه تمرین میشوند.»
وی افزود:«مدرسه باید مکانی باشد برای کشف استعدادها، رشدخلاقیت، تقویت روحیه همکاری و احترام متقابل.اگر روابط میان معلمان و دانشآموزان بر پایه اعتماد، گفتوگو و همدلی باشد، تربیت بهصورت طبیعی در کنار آموزش اتفاق میافتد و ماندگار خواهد شد.»
عظیمی ادامه داد:«مدارس موفق آنهایی هستند که تنها به انتقال دانش بسنده نکردهاند،بلکه به ارزشهای انسانی و اخلاقی نیز توجه میکنند.در چنین مدارسی، معلمان نه فقط مدرس، بلکه الگوی رفتاری هستند؛دانشآموز از رفتار معلم میآموزد که چگونه با دیگران گفتوگو کند،مسئولیت بپذیرد و برای پیشرفت خود و جامعه تلاش کند.»
وی بااشاره به ضرورت همافزایی میان خانه و مدرسه گفت: «تربیت، فرآیندی مشترک است؛ خانواده، رسانه و مدرسه باید مکمل یکدیگر باشند.زمانی که پیامهایی هماهنگ از سوی هر ۳ نهاد به کودک منتقل میشود، نتیجه تربیت بسیار عمیقتر و مؤثرتر خواهد بود.»
این کارشناس در پایان تأکید کرد:«مدرسه امروز باید فراتر از دیوارهای کلاس و نمره و امتحان حرکت کند؛باید به جای آموزش صرف، فرصت تجربه، گفتوگو و اندیشیدن را برای دانشآموز فراهم کند.جامعهای که به این نگاه در مدارس برسد، آیندهای انسانیتر، خلاقتر و مسئولتر خواهد داشت.»
ارسال دیدگاه