مسئول کتابخانه آیتالله طالقانی کرج:
کاهش مراجعه دانشآموزان به کتابخانهها؛ زنگ خطری برای فرهنگ مطالعه در مدارس است
کرج(پانا)-مسئول کتابخانه آیتالله طالقانی کرج گفت:کاهش محسوس مراجعه دانشآموزان به کتابخانهها؛ زنگ خطری برای فرهنگ مطالعه در مدارس است.
مریم حافظینسب، با ۳۰ سال سابقه فعالیت در حوزه کتابداری در گفتوگو با پانا از افت چشمگیر علاقه دانشآموزان به مطالعه در سالهای اخیر خبر داد و گفت:«دلایل این روند را میتوان در ضعف الگوهای خانوادگی، کمتوجهی نظام آموزشی و سلطه فضای مجازی بر ذهن کودکان و نوجوانان دانست. »
وی که پس از ۳ دهه فعالیت در کتابخانههای عمومی شهر کرج، در پایان سال جاری به افتخار بازنشستگی نائل خواهد شد، از کاهش محسوس مراجعه دانشآموزان به کتابخانهها ابراز نگرانی و افزود:«در چند سال اخیر، کاهش بسیار محسوسی در مراجعه دانشآموزان به کتابخانه مشاهده شده است و نشانه بارز آن، کاهش چشمگیر میزان امانت منابع کتابخانهای است.»
حافظینسب در ادامه با اشاره به دلایل این روند، بیان کرد: «این مسئله چندوجهی است. از یکسو خانوادهها خودشان مطالعه نمیکنند و الگویی برای فرزندانشان نیستند، و از سوی دیگر، آموزگاران نیز در تشویق دانشآموزان به مطالعه کمکاری میکنند.وقتی پایههای اصلی آموزش یعنی خانواده و مدرسه در این زمینه فعال نباشند،نمیتوان انتظار داشت که دانشآموزان به صورت خودجوش به سمت کتابخوانی بروند.»
وی با تأکید بر نقش فضای مجازی در کاهش تمرکز دانشآموزان، تصریح کرد: «متأسفانه بیشترین آسیب از سمت فضای مجازی است. این فضا باعث کاهش تمرکز، افزایش اضطراب و استرس در میان دانشآموزان شده و آنها را از مطالعه عمیق و هدفمند دور کرده است.»
این کتابدار باسابقه درباره همکاری میان مدارس و کتابخانهها عنوان کرد: «اگر مدارس با کتابخانهها همکاری کنند، نیمی از مشکلات مربوط به سرانه پایین مطالعه حل خواهد شد. برای مثال، معرفی کتابهای مفید به دانشآموزان، ارائه کنفرانسهای کلاسی بر اساس کتابهای مطالعهشده، یا حتی معرفی کتاب توسط خود معلمان میتواند تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشد.»
وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی میتواند علاقه به مطالعه را در دانشآموزان افزایش دهد، اظهار کرد: «با توجه به حضور گسترده بچهها در فضای مجازی، بهتر است کتابها از طریق افراد مشهور و محبوب در همان فضاها معرفی شوند.البته این اتفاق تا حدی در حال رخ دادن است، اما متأسفانه بسیاری از کتابهایی که معرفی میشوند، محتوای مناسبی برای کودکان و نوجوانان ندارند.»
حافظینسب همچنین نقش خانوادهها را در ترویج فرهنگ مطالعه حیاتی دانست و تأکید کرد: «با توجه به افزایش قیمت کتاب، خانوادهها میتوانند بهجای خرید، همراه با فرزندانشان به کتابخانهها مراجعه کنند. البته این مستلزم آن است که خود والدین نیز از فضای مجازی فاصله بگیرند و مطالعه را در زندگی روزمرهشان وارد کنند.»
در پاسخ به پرسشی درباره معرفی یک کتاب خاص برای همه دانشآموزان، وی خاطرنشان کرد: «مطالعه یک امر سلیقهای است و به سن، جنسیت، موقعیت اجتماعی و حتی شرایط روحی فرد بستگی دارد. نمیتوان یک نسخه واحد برای همه پیچید.»
در پایان، حافظینسب پیامی برای دانشآموزان و والدین داشت و گفت: «در طول سالهای فعالیتم، بارها دیدهام که دانشآموزانی که از همان سالهای ابتدایی مدرسه به کتابخانه میآمدند، دایره واژگان غنیتری داشتند، بهتر صحبت میکردند، نوشتارشان قویتر بود و درک عمیقتری از اتفاقات اطرافشان داشتند. آنها به جای پذیرش بیچون و چرای مطالب فضای مجازی، به دنبال منبع و دلیل در کتابها میگشتند.امیدوارم مدارس همکاری بیشتری با کتابخانهها داشته باشند و دانشآموزان را به سمت مطالعه هدایت کنند.»
ارسال دیدگاه