معلم برتر رویداد جایزه معلم ساوجبلاغ:
معرفی توانمندیهای دانشآموزان استثنایی به جامعه بسیار ضروری است
کرج(پانا) -معلم برتر شاخص رویداد جایزه معلم درشهرستان ساوجبلاغ گفت:معرفی توانمندیهای دانشآموزان استثنایی به جامعه بسیار ضروری است چرا که بسیاری از افراد از ظرفیتهای این دانشآموزان بیاطلاع هستند و همین امر باعث میشود پس از فارغالتحصیلی، فرصت کافی برای حضور در جامعه و اشتغال مناسب را نداشته باشند.
مهرانگیز خسروپور، کارشناس کاردرمانی و کارشناس ارشد مشاوره، ۲۵ سال از عمر خود را وقف خدمت به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در مدرسه استثنایی «مهر» هشتگرد کرده است.وی از جمله فرهنگیان خلاق و فداکاری است که مرزهای وظیفه را پشت سر گذاشته و با عشق، وسیلهای اختراع کرده که آرزوی راه رفتن را برای دانشآموزان فلج مغزی ممکن ساخته است.
خسروپور با اشاره به آغاز فعالیت خود در مدارس استثنایی در گفتوگو با پانا بیان کرد:«پس از گذراندن دوره طرح ویژه پیراپزشکان در مدرسه استثنایی، علاقهام به این دانشآموزان چنان زیاد شد که به صورت پارهوقت به کار ادامه دادم و سرانجام به صورت رسمی در همانجا استخدام شدم. خدمت به این فرشتگان زمینی بزرگترین توفیق زندگیام بود.»
وی با قدردانی از تجربیاتی که در این مسیر به دست آورده، افزود:«در کنار این دانشآموزان، موفقیتهایی همچون کسب عنوان معلم نمونه استانی و منطقهای، رتبه کشوری اقدامپژوهی، رتبه نخست جشنواره تدریس و ثبت اختراع را کسب کردم. همچنین در اولین دوره جایزه معلم انتخاب و به مرحله نیمه پایانی راه یافتم که همه اینها را مدیون دعای خیر دانشآموزان عزیز هستم.»
این معلم خلاق درباره انگیزه خود برای طراحی و ساخت وسیله کمکحرکتی توضیح داد:«سالها با دانشآموزانی کار کردم که میتوانستند بایستند، اما قادر به گام برداشتن نبودند.همیشه در ذهنم بود که روزی وسیلهای بسازم تا آنها هم بتوانند طعم راه رفتن را بچشند. وضعیت یکی از دانشآموزان که با وجود توان ایستادن، قادر به برداشتن حتی یک قدم نبود، مرا مصممتر کرد. با یاری پدر مرحومم و همسرم، این وسیله را طراحی و ساختم و آن را به مدرسه اهدا کردم تا مورد استفاده همه دانشآموزان قرار گیرد.»
به گفته خسروپور، این دستگاه با نام «پارالل دارای فوتمارکر با محرکهای بینایی و شنوایی و بخش محافظ» ثبت اختراع شده است؛او درباره نحوه عملکرد آن عنوان کرد:«دانشآموز با قرار دادن پا روی جایپاهایی که زیر آنها سنسور قرار دارد، باعث فعال شدن لامپ و صدای زنگ آهنگین میشود. این محرکها انگیزه او را برای قدم برداشتن افزایش میدهد و بخش محافظ نیز از افتادن کودک جلوگیری میکند. در پاراللهای معمولی چنین قابلیتهایی وجود ندارد.»
وی اضافه کرد:«نتیجه استفاده از این وسیله بسیار شگفتانگیز بود. پس از مدتی، دانشآموزی که پیشتر حتی یک قدم هم نمیتوانست بردارد، توانست به تنهایی راه برود.این لحظه برای من، کادر مدرسه و خانواده او بسیار غرورآفرین بود.خدا را شاکرم که توانستم با این کار، گامی هرچند کوچک برای کاهش آلام و مشکلات این کودکان و خانوادههایشان بردارم.»
خسروپور در ادامه رمز موفقیت خود را در خلوص نیت و عشق به خدمت دانست و بیان کرد:«دعای این دانشآموزان و خانوادههایشان بدرقه راه من است. امیدوارم چنین رویدادهایی، زمینهساز معرفی بیشتر معلمان خلاق و فداکار کشور باشد تا انگیزه خدمت در میان فرهنگیان افزایش یابد.»
وی تأکید کرد:«معرفی توانمندیهای دانشآموزان استثنایی به جامعه بسیار ضروری است.بسیاری از افراد از ظرفیتهای این دانشآموزان بیاطلاع هستند و همین امر باعث میشود پس از فارغالتحصیلی، فرصت کافی برای حضور در جامعه و اشتغال مناسب را نداشته باشند.اگر بتوانیم جامعه را با مهارتهای آنها آشنا کنیم، گام بزرگی در مسیر استقلال و عزت این عزیزان برداشتهایم.»
خسروپور در پایان ضمن درخواست از خانوادهها که به تواناییهای فرزندانشان ایمان داشته باشند گفت:«به والدین توصیه میکنم به فرزندان خود اعتماد کنند و اجازه دهند استعدادهایشان شکوفا شود.از همکاران فرهنگی نیز میخواهم روح خودباوری را در وجود دانشآموزان بدمند تا با پرورش آنان، آیندهای درخشان برای کشور رقم بخورد.»
ارسال دیدگاه