مشاور کودک و نوجوان در البرز:
کاهش انگیزه تأثیرات منفی بر روند یادگیری و پیشرفت دانشآموزان دارد
ساوجبلاغ (پانا) - مشاور کودک و نوجوان در استان البرز گفت: کاهش انگیزه دانشآموزان برای درس خواندن، یکی از چالشهای مهمی است که ممکن است تأثیرات منفی بر روند یادگیری و پیشرفت آنها داشته باشد.
فاطمه بابایی در رابطه با کاهش میل دانشآموزان به مطالعه در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در دنیای امروز، بسیاری از دانشآموزان با کاهش انگیزه برای درس خواندن مواجه هستند که این مشکل میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در زندگی روزمره آنها تأثیرگذار است.»
بابایی افزود: «فشارهای اجتماعی و انتظارات بالای والدین و معلمان، یکی از اصلیترین دلایل کاهش انگیزه در دانشآموزان است. بسیاری از آنها احساس میکنند که باید به سطح خاصی از موفقیت برسند و این فشار میتواند به کاهش انگیزه آنها منجر شود.»
وی به نقش فناوری و رسانههای اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: «دنیای دیجیتال و دسترسی آسان به اطلاعات در عین حال که میتواند به یادگیری کمک کند، ممکن است باعث حواسپرتی و کاهش تمرکز دانشآموزان شود. این مسئله موجب میشود که آنها کمتر به مطالعه و یادگیری به صورت عمیق و مؤثر توجه کنند.»
بابایی همچنین بر اهمیت ایجاد محیطی مثبت و حمایتی برای دانشآموزان تأکید کرد و ادامه داد: «والدین و معلمان باید فضایی فراهم کنند که دانشآموزان احساس راحتی داشته و بتوانند به راحتی سوالات خود را مطرح کنند. این امر میتواند به افزایش اعتمادبهنفس آنها و در نتیجه افزایش انگیزه برای یادگیری کمک کند.»
وی با ارائه پیشنهاداتی برای افزایش انگیزه دانشآموزان گفت: «تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی، استفاده از روشهای یادگیری جذاب و متنوع و ایجاد تعاملات اجتماعی مثبت در کلاس میتواند به دانشآموزان کمک کند تا دوباره به مطالعه و یادگیری علاقهمند شوند.»
ارسال دیدگاه