مدیر مدرسه نیک‌نام شهرستان نظرآباد:

طرح خلاقانه زمانی اثرگذار است که از مرحله کاغذ فراتر برود

نظرآباد (پانا) - مدیر مدرسه نیک‌نام شهرستان نظرآباد با اشاره به اهمیت طرح‌های خلاقانه در مدارس بر ضرورت تبدیل ایده‌های نو به اقدامات اجرایی تأکید کرد و گفت: طرح خلاقانه، زمانی اثرگذار است که از مرحله کاغذ و گفت‌وگو فراتر برود و در فضای مدرسه به اجرا درآید.

کد مطلب: ۱۶۱۸۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح خلاقانه زمانی اثرگذار است که از مرحله کاغذ فراتر برود

فخری برنسی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:«طرح خلاقانه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که همه اعضای مدرسه،از معلمان تا دانش‌آموزان،در اجرای آن نقش داشته باشند.تنها در این صورت می‌توان شاهد تأثیر واقعی آن در محیط آموزشی بود.»

برنسی در تشریح مراحل طراحی و اجرای طرح‌های خلاقانه افزود:«نخستین گام،شناسایی نیاز یا مشکل مدرسه است.باید مشخص شود که تمرکز طرح بر بهبود یادگیری دانش‌آموزان،افزایش نشاط محیط مدرسه،تقویت مهارت‌های اجتماعی یا تنوع‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی است.»

وی ادامه داد:«پس از شناسایی نیاز،در جلسات شورای معلمان ایده‌ها مطرح می‌شود. هرمعلم می‌تواند پیشنهاد کوتاهی ارائه دهد و سپس ایده‌ها دسته‌بندی شده و از میان آن‌ها یک یا دو طرح ساده‌تر و عملی‌تر برای اجرا انتخاب می‌شود.»

مدیر مدرسه نیک‌نام بااشاره به مرحله طراحی جزئیات گفت:«در این مرحله باید هدف اصلی طرح،گروه هدف،مسئولین اجرایی،زمان‌بندی و امکانات مورد نیاز مشخص شود تا طرح به‌ صورت منسجم و هدفمند پیش برود.در بسیاری موارد می‌توان طرح را به‌ صورت آزمایشی در یک پایه اجرا کرد تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود.»

برنسی باتأکید برضرورت ثبت فعالیت‌ها و بازخوردگیری افزود:«مستندسازی اجرای طرح، شامل تهیه عکس،فیلم یا گزارش کوتاه،هم موجب ایجاد انگیزه در معلمان می‌شود و هم به نمایش دستاوردها درجمع شورای معلمان و اولیا کمک می‌کند.پس از اجرای طرح نیز باید نظر معلمان و دانش‌آموزان جمع‌آوری شود تا در دوره‌های بعدی اصلاح و کامل‌تر گردد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:«قدردانی از معلمان و دانش‌آموزان مشارکت‌کننده،حتی با یک تشکر ساده یا هدیه کوچک،نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای اجرای طرح‌های بعدی دارد. استمرار این رویکرد،باعث پویایی و خلاقیت در فضای مدرسه خواهد شد.»

خبرنگار : فاطمه کاوندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار