مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج:

فعالیت‌های پرورشی بخش اعظم مأموریت آموزش‌وپرورش را شامل می‌شود

تشریح وضعیت فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و مشاوره‌ای آموزش‌و‌پرورش ناحیه یک کرج

کرج(پانا) -مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک کرج بیان کرد:فعالیت‌های پرورشی بخش اعظم مأموریت آموزش‌وپرورش را شامل می‌شود آموزش‌"و" پرورش ۲ نیاز اساسی دانش‌آموزان هستند که نمی‌توان یکی را فدای دیگری کرد.

کد مطلب: ۱۵۹۴۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های پرورشی بخش اعظم مأموریت آموزش‌وپرورش را شامل می‌شود

جمال مراقی درگفت‌وگو با پانا به تشریح وضعیت فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی،مشاوره‌ای و چالش‌های اجتماعی پیش‌روی دانش‌آموزان پرداخت و برضرورت تقویت این بخش مهم در آموزش‌وپرورش تأکید کرد.»

وی با اشاره به وضعیت ساختاری معاونت پرورشی درآموزش‌وپرورش ناحیه یک کرج عنوان کرد:«نزدیک به۱ سال و نیم است که اداره ناحیه یک بدون معاون پرورشی و صرفاً با سرپرستی اداره می‌شود.این حوزه، که از مهم‌ترین ارکان آموزش‌وپرورش است،به دلیل کمبود نیروی انسانی و گاه عدم اعتماد به واگذاری مسئولیت‌ها،با چالش‌هایی جدی مواجه است که به زودی این نقیصه برطرف خواهد شد.»

مراقی تأکید کرد:«فعالیت‌های پرورشی بخش اعظم مأموریت آموزش‌وپرورش را شامل می‌شود.آموزش‌ و پرورش، ۲ نیاز اساسی دانش‌آموزان هستند و نمی‌توان یکی را فدای دیگری کرد، بلکه هر دو مورد باید به شکل متوازن مورد توجه قرار گیرند.»

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک کرج با اشاره به گستردگی مأموریت‌های حوزه پرورشی ادامه داد: «حوزه پرورشی شامل بخش‌های متعددی از جمله مشاوره،قرآن و عترت، سازمان فرهنگی هنری ، سازمان دانش‌آموزی ،امور تربیت‌بدنی، بهداشت سلامت جسمی و روانی، و برنامه‌های اردویی، فعالیت های کانون ها و ... است.به‌نوعی می‌توان گفت بخش اعظم از فعالیت‌های اداره آموزش‌وپرورش به فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی اختصاص دارد.»

وی همچنین با تأکید بر نقش محوری مربیان پرورشی و مشاوران، بیان کرد:«اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد،گاه تب‌ و تاب‌هایی ایجاد می‌کند که اگر مدارس به‌درستی آماده نباشند، این موج‌ها می‌تواند به دانش‌آموزان آسیب بزنداگر در این حوزه درست کار شود، و برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها برنامه‌های تربیتی پیش‌بینی شود،قطعاً چالش‌های کمتری در کف مدرسه و حتی در بطن جامعه خواهیم‌داشت.»

مراقی به آسیب‌های اجتماعی و تغییر شکل آن‌ها هم اشاره کرد و افزود:«استان البرز با توجه به مهاجرت‌پذیری بالا، تنوع فرهنگی قابل‌توجهی دارد.از یک منظر این تنوع می‌تواند ظرفیت و فرصت خوبی باشد،اما از سوی دیگر تهدیدهایی نیز بعضی از فرهنگ‌ها به‌همراه دارد که برخی از مدارس ما با آسیب‌های اجتماعی جدی مواجه می‌شوند.»

وی با اشاره به اجرای طرح«نماد» نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان اظهار کرد:«این طرح به‌صورت هفتگی و آنلاین توسط مقام عالی وزارت پیگیری می‌شود؛ما نیز در سطح ناحیه یک، این برنامه را با دقت دنبال می‌کنیم و مشاوران مدارس وظیفه بررسی وضعیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را برعهده دارند.»

مراقی عنوان کرد:«آسیب‌های امروز با گذشته متفاوت است.بازی‌های رایانه‌ای،گوشی‌های هوشمند،کم‌تحرکی، چاقی مفرط، ضطراب و ترس از جدایی والدین،رفتارهای پرخطر ،افسردگی و اختلالات رفتاری و ... جزو آسیب‌های نوظهور هستند که اگر نظارت درستی بر آن‌ها نشود،ممکن است آن‌ها را به افت تحصیلی بکشاند و مسیر زندگی دانش‌آموزان را منحرف کند.»

وی با ابراز نگرانی از کمبود مشاور در مدارس ابتدایی،گفت:«بیشتر مدارس ابتدایی ما فاقد مشاور هستند و تنها مدارس شاهد در این مقطع از خدمات مشاوره‌ای بهره می‌برند،ولیکن در مدارس متوسطه تلاش کرده‌ایم حتی به‌صورت محدود و ساعتی از ظرفیت مشاوران استفاده کنیم.»

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک کرج ادامه داد:«مشاوران می‌توانند نقش بسیار مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند؛ هم از طریق جلسات آموزشی با دانش‌آموزان و هم با برگزاری کلاس‌های توجیهی برای خانواده‌ها باید ارتباط خانه، مدرسه و محله را تحکیم ببخشیم.»

مراقی در پایان بیان کرد:«نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا آفت‌ها و آسیب‌ها خود را نشان دهند بعد شروع کنیم، بلکه باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم.توانمندسازی در زمینه‌های فرهنگی، هنری ، ورزشی مدارس،برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی ،تقویت ارتباط با خانواده‌ها،توسعه خدمات مشاوره و توجه به تربیت چندبُعدی دانش‌آموزان، از اولویت‌های اصلی ما در حوزه پرورشی و فرهنگی است و هرگونه هزینه‌کرد در این قسمت در آینده سرمایه محسوب می‌شود.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکابهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار