مدیر دبیرستان معلم ساوجبلاغ:
دانشآموزان؛ موتور محرک آینده علمی و اقتصادی کشور هستند
کرج(پانا)- مدیر دبیرستان نمونه دولتی معلم شهرستان ساوجبلاغ گفت:کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند توجه به استعدادها و توانمندیهای دانشآموزان، یکی از کلیدیترین مسیرهای توسعه علمی و اقتصادی ایران در دهههای آینده است. نوجوانان امروز، سرمایههای انسانی فردای کشور هستند که با آموزش صحیح و هدایت هدفمند، میتوانند نقشآفرینان اصلی در تحول اقتصاد دانشبنیان باشند.

تقی اصلزارع درگفتوگو با پانا بیان کرد:«در سالهای اخیر، نقشآفرینی دانشآموزان درطرحهای پژوهشی، المپیادهای علمی، جشنوارههای خلاقیت و استارتاپهای دانشآموزی، بیش از گذشته مورد توجه نهادهای آموزشی و پژوهشی قرار گرفته است زیرا نهادهایی چون بنیاد ملی نخبگان، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، برنامههایی برای شناسایی استعدادهای درخشان و حمایت از ایدههای نوآورانه دانشآموزان اجرا کردهاند.»
وی افزود:«تحلیلها نشان میدهد که اقتصادهای موفق در جهان امروز، بهجای تکیه صرف بر منابع طبیعی، بر نیروی انسانی توانمند و آموزشدیده متکی هستند.در همین راستا، تربیت دانشآموزان خلاق، مسلط به فناوری، دارای مهارتهای حل مسئله و توانایی کارگروهی، به یکی از اولویتهای نظام آموزشی تبدیل شده است.»
اصلزارع ادامه داد:«در ایران نیز، با راهاندازی پژوهشسراهای دانشآموزی، مدارس خلاق، باشگاههای نانو، زیستفناوری و برنامهنویسی،بستر مناسبی برای رشد علمی نوجوانان فراهم شده است.از سوی دیگر، شرکتهای دانشبنیان بسیاری با استفاده از ایدهها و مشارکت دانشآموزان و جوانان مستعد،شکل گرفتهاند که در زمینههایی چون انرژیهای نو، داروسازی،رباتیک، هوش مصنوعی و کشاورزی هوشمند فعالیت میکنند.»
وی اضافه کرد:«وقتی ما به دانشآموزان فرصت تجربه و خلاقیت میدهیم، آنها خودشان راهحلهایی برای مسائل پیچیده طراحی میکنند.باید به نوجوانان اعتماد کنیم و برای آنها نقشآفرینی واقعی در توسعه علمی و اقتصادی قائل باشیم.»
مدیر دبیرستان نمونه دولتی معلم شهرستان ساوجبلاغ گفت:«همچنین طبق آمارهای رسمی، حضور دانشآموزان ایرانی در رقابتهای علمی بینالمللی سالانه افزایش یافته و بسیاری از آنها موفق به کسب مدالهای طلا، نقره و برنز در رشتههایی همچون ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی و انفورماتیک شدهاند.»
ارسال دیدگاه